Zoeken

Test: Suzuki RV125 VanVan

De eerste kilometers

6 februari 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki RV125 VanVan
De eerste kilometers
Minimalistisch
Conclusie
Nakaarten
Technische specificaties

Suzuki VanVan 125

Comfort
Het is even wennen als je op een VanVan stapt. De zithoogte is slechts 770 mm en de zitpositie houdt het midden tussen die van een kleine cruiser en die van een ER-5. Je zit rechtop, ontspannen, de voetsteunen staan precies in het midden. Het zadel is relatief smal, maar blijkt in de praktijk een uiterst comfortabele zetel te zijn die ook na vele kilometers niet vermoeit. De tank heeft een dusdanig geringe omvang dat je benen er geen aansluiting mee kunnen vinden. Probeer je het toch, dan verkramp je snel. De tank blijkt ook het klankbord bij uitstek te zijn voor het doorgeven van de trillingen van het blok - een vrijwel onvermijdelijk verschijnsel bij éénpitters. In beide stuurhelften zijn ook wat trillingen waar te nemen, maar die nemen geen dusdanige vormen aan dat jSuzuki VanVan 125e er een dood gevoel aan overhoudt. Hetzelfde geldt voor beide voetsteunen: de trillingen zijn overduidelijk aanwezig; hinderlijk is het echter niet.

Starten doet de VanVan probleemloos, ook tijdens koud en vochtig weer. Je dient wel de koppeling ingeknepen te houden, want anders weigert het blok alle dienst. Even wennen, maar wel zo veilig. Europese regelgeving heeft een einde gemaakt aan de verlichtingsschakelaars en de VanVan vormt hier geen uitzondering op. De koplamp brandt dus altijd, maar - in tegenstelling tot andere merken - schakelt die tijdens het starten niet even terug naar stadslicht. Gedurende de testperiode leidde dat niet tot problemen, maar een zwakke accu zou onder die onnodige dubbele belasting wel eens kunnen bezwijken.

Wendbaar
Het beperkte motorvermogen vereist een aangepast rijgedrag en dan drukken we ons diplomatiek uit. De eerste 50 kilometer snelweg leverde weliswaar minder problemen op dan gevreesd, maar het is duidelijk dat dit niet het favoriete speelterrein van deze fiets is. Invoegen vereist een zorgvuldige planning en inhalen doe je alleen als het strikt noodzakelijk is. Gelukkig geven de spiegels een goed beeld van wat er achter je gebeurt. Een door ongevallen ontstane file gaf de VanVan meteen de gelegenheid om te laten zien hoe absurd wendbaar het ding is: met het grootste gemak van de wereld laveer je overal tussendoor. En alarmknipperlichten zijn standaard! Eigenwijs als we zijn hebben we de VanVan een week lang ingezet als woon-werk fiets. In de randstad weliswaar, een door verkeersdemonen bezeten landstreek waar men zich pas zorgen maakt als er géén files staan. Al snel bleek dat je dan niets anders nodig hebt dan een VanVan. Aan snel rijden kom je toch niet toe en het laveren door de rijen stilstaande blikken geeft zo"n lekker gevoel dat het verlaten van een file zelfs met enige spijt gepaard gaat.