Test: Suzuki GSX-R750
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX-R750 |
Nordschleife |
Mystic Vibes |
Conclusie |
Nakaarten |
Pagina 6 |
In de tijd die wij met GSX-R750 op herhaling gingen, werden we wederom aangenaam verrast door zijn geweldige stuureigenschappen. Ik vraag me dan ook af hoe langhet gaat duren voordat de concurrentie het nut van de zevenvijtig weer in gaat zien. Hopelijk niet lang, want Suzuki laat met deze 2004 Gixxer zien dat je helemaal geen zware duizend nodig hebt om ontzettend veel motorplezier te hebben. Sterker nog, negen van de tien motorrijders zullen hun handen meer dan vol hebben aan deze motor.
Ander vaatje
Het is duidelijk te merken dat men bij Suzuki uit een heel ander vaatje is gaan tappen met de ontwikkeling van deze nieuwe generatie Supersports. Waren de oude Gixxers nogal erm.. traag sturend, deze nieuwe GSX-R750 is juist het tegenovergestelde. Snaarstrak, vederlicht en ongelofelijk precies. Men heeft een hele grote stap voorwaarts gezet en daar zijn wij heel erg gelukkig mee.
Op herhaling
Terug naar onze Suzuki GSX-R750, want daar was het allemaal om te doen. Opmerkelijk is dat bij de introductie van de motor destijds in Japan verschillende journalisten klaagden over de trillingen. Maar tegenover die "klagers" stonden dan weer net zoveel (gerenomeerde) journalisten die nergens last van hadden. Nu is het natuurlijk zo dat de irritatiegrens bij de ene persoon lager ligt dan bij de andere, maar opmerkelijk was het wel. Bij de twee Suzuki"s die wij kort na elkaar ter beschikking hadden, was het eigenlijk van hetzelfde laken en pak. Waren bij nummer 39 de trillingen overmatig aanwezig, bij nummer 61 was dit in vele mindere mate het geval. Natuurlijk, hij trilde, maar dat doet eigenlijk elke motor.
De vraag is dan ook eigenlijk niet óf hij trilt, want dát staat als een paal boven water, maar of de trillingen goed worden geabsorbeerd. En dat was bij nummer 61 veel beter het geval. Eigenlijk was er dan ook maar één punt waar we unaniem negatief over bleven en dat is het beeld in de spiegels. Vanaf 5000 toeren nemen de trillingen dusanige vormen aan dat de spiegels totaal onbruikbaar worden. Jammer, want soms is het wel handig om in een oogopslag te kunnen zien of er nu wel of niet zwaailichten op het dak van de auto achter je zitten.
- stuureigenschappen, injectie, rijgemak
- hij trilt, verbruik, remmen