Zoeken

Test: MZ1000S

Volles rohr

5 oktober 2004
Inhoudsopgave
Test: MZ1000S
The Looks
Fahren Sie mit?
Volles rohr
nakaarten
Technische gegevens

MZ 1000S 2004


Sportieve toerrijders
De MZ1000S is bedoeld voor een specifieke doelgroep, de sportieve toerrijders, die ook nog eens iets aparts en Europees willen, misschien wel rijders die nu BMW of Ducati rijden.

Kleine ingreep, grote gevolgen

Brandstof verbruik
  • Tourtempo: 1:16
  • Sportief tempo: 1:14
  • Extreem sportief: 1:12
    Vrij normale verbruikswaarden dus.
  • Eerlijk is eerlijk: de MZ1000S voldoet in bijna alle opzichten aan de eisen die er aan een sportieve toermotor gesteld worden. Bijna. Voor echt prettig sportief toeren is een soepel motorkarakter onontbeerlijk. Daar gaat de MZ nu mank; rijden bij lagere toerentallen is geen pretje. De twin zou een stuk beter af zijn met een andere mapping voor het injectiesyteem, waarbij de krachtbron getuned wordt om ook bij lagere toerentallen koppelrijk en smeuig te zijn. Dat lijkt ons voor de fabrikant geen onoverkomelijk probleem. Kleine ingreep, grote gevolgen. Voor de rest: prima, houden zo.

    Echt sportief
    Wil je echt sportief rijden met de 1000S, dan kan dat. Het is zelfs erg leuk, omdat er van dat nukkige motorkarakter dan niets meer te merken is. TMZ 1000S 2004oeren draaien, dat is wat het blok wil. Ook dan is de MZ op zijn taak berekend, maar zal er wel wat aan de vering gesleuteld moeten worden.

    Optimaliseren
    Twee punten van kritiek dus: de injectie en de vering. Als MZ voor de volgende serie modellen kan zorgen dat de injectie geoptimaliseerd wordt (daar wordt inmiddels aan gewerkt) en bovendien ietwat stuggere en beter instelbare veringscomponenten monteert, dan valt er weinig meer te klagen. Dan staat er een motorfiets die niet alleen apart is, maar tevens behoorlijk kan concurreren op zowel toer, sportief toer als op supersport gebied.

    Dat een MZ1000S ook op supersport gebied zijn mannetje staat is inmiddels bewezen. Tijdens de afgelopen 24 uurs race van Oschersleben kwalificeerde het OBI Breckle Bike Promotion Team zich op een 39ste startplaats. De race verliep voorspoedig voor het MZ team: de race werd uitgereden en er werd gefinishd op een verdienstelijke 17de plaats in de eindrangschikking. Tussen al het Japanse endurance geweld zeker een goede prestatie.

    Dat zou mooi zijn
    Een MZ1000S kost ongeveer € 13.500 en dat is een hoop geld. De tijd dat de naam MZ synoniem stond aan low-budget motorfietsen is duidelijk verleden tijd. De vraag is of een dergelijk bedrag gerechtvaardigd is. Krijg je waar voor je geld? De MZ moet in het sportieve toersegment immers concurreren met motoren die qua prestaties min of meer hetzelfde te bieden hebben en in dezelfde prijsklasse zitten. Een paar voorbeelden. Een Ducati ST3 kost in Nederland net geen 13.000 Euro. Een BMW R1100s kost nét geen 14.000 Euro. Dat is zware concurrentie voor deze MZ. Het lijkt ons dus zaak dat MZ de kritiek ter harte neemt, pas dan kan deze motorfiets de concurrentie aan met de gevestigde orde. Ooit de naam MZ in één adem noemen met de overige Europese merken, dat zou mooi zijn... '

    • uitstraling, algemene rijeigenschappen, funfactor
    • injectie, vering bij sportief gebruik

    Met dank aan: Van de Kuinder motoren voor het ter beschikking stellen van de MZ1000S Motorservice Spanjer voor het ter beschikking stellen van de Jaros-testbank Sliders Guesthouse