Zoeken

Test: MZ1000S

Fahren Sie mit?

5 oktober 2004
Inhoudsopgave
Test: MZ1000S
The Looks
Fahren Sie mit?
Volles rohr
nakaarten
Technische gegevens

MZ 1000S 2004

Jawohl bitte .. lijkt de MZ1000S ons uitnodigend toe te fluisteren als we plaats nemen op het zitje voor de eerste testkilometers. Jawohl bitte, gerne. Sleuteltje om, een druk op de startknop en de MZ komt probleemloos tot leven. Heel even doet het motorgeluid ons aan een ander paralleltwin denken, de Yamaha TDM/TRX850. Koppeling in, eerste versnelling en we zijn op weg. Bij 5000 toeren schakelen we op naar de tweede versnelling, dan door naar de derde en vierde versnelling.

Nukkig
Zodra we eenmaal met zo'n 2500 toeren in de vierde versnelling rijden, vergeten we de eerdere vergelijking met de bekende Yamaha twin maar weer snel. Deze MZ heeft een geheel ander motorkarakter en snakt naar hogere toerentallen. Dit motorkarakter heeft een schaduwzijde. Met zo'n 3000 toeren op de klok vertoont het motorblok een nogal nukkig karakter. Ahem, dit was toch een twin? Die horen toch lekker soepel en smeuïg te zijn in de lage toeren? De MZ lijkt hier geen boodschap aan te hebben; hMZ 1000S 2004et motorblok bokt en klappert dat het een lieve lust is. Deze krachtbron is niet gediend van lage toerentallen, dat is duidelijk.

Injectie
De eerste gedachte die in ons opkomt is dat er wat aan de hand moet zijn met de injectie. Ga je wat meer gas geven en loopt het toerental wat op, dan is de twee-cilinder in zijn element en loopt het blok mooi rond. Nadeel van hogere toerentallen is dan wel dat er met het stijgen der toeren ook vibraties opduiken die in de voetsteunen en handvatten te voelen zijn. Jammer.

Zithouding
De zithouding op de MZ is verassend goed, comfortabel zelfs. Clipons en voetsteuntjes lijken op de goede plaats te zitten. Al rijdend op deze 1000S kom je snel tot de conclusie dat alles direct vertrouwd aanvoelt, waarmee een plaatsje in de categorie 'gemakkelijke motor' terecht lijkt.

In orde
De rechtuitstabiliteit is dik in orde, het stuurgedrag is onder toeromstandigheden licht, neutraal en precies. Ook de remmen zijn op hun taak berekend. De vier-zuiger Nissin remtangen maken ruim voldoende indruk op de 320 mm remschijven om remmen tot een zekere zaak maken. De 210 kilogram zware motorfiets laat zich gewillig door het verkeer loodsen en, even afgezien van het eerder genoemde nukkige motorkarakter, kunnen we eigenlijk nergens een punt van kritiek noteren. Rijden, sturen, koppelen, schakelen, remmen, alles is in orde.

Motorkarakter
Het motorkarakter van de MZ1000S maakt twee dingen duidelijk. Ten eerste: dit motorblok is niet gecharmeerd van lage toerentallen, wat een duidelijk minpunt wanneer je met deze motor gaat toeren. Bij een dergelijk gebruik wil je immers alle tijd nemen en op je gemak kunnen rijden. Het huidige motorkarakter (dat ongetwijfeld wordt bepaald door de beslist niet optimale afstelling van het injectiesysteem) maakt het niet bepaald plezierig om in de lagere toerenregionen te verblijven. Tenzij je een schaarse liefhebber bent van constant rijden met 7000 toeren op de klok zal dat nukkige motorkarakter snel voor irritatie zorgen. Ten tweede: het motorblok zit wel goed in zijn vel als er wat meer gas wordt gegeven. De 117 pk sterke twin lijkt geen genoegen te nemen met "truttentempo" en wilt duidelijk graag laten zien dat ie meer in zijn mars heeft. Dat is ook te merken aan het rem en rijwielgedeelte. Bij gematigd sportief (toer)tempo is alles niet alleen dik in orde, er lijkt zelfs een behoorlijke marge over te zijn.

De lat hoger gelegd
De MZ wil dus duidelijk meer, wil laten zien wat ie kan. We hebben de lat dan ook wat hoger gelegd, evenals het tempo.