Test: MZ1000S
The Looks
Inhoudsopgave |
---|
Test: MZ1000S |
The Looks |
Fahren Sie mit? |
Volles rohr |
nakaarten |
Technische gegevens |
BMW C1
Herinnert u zich de BMW C1 nog? Geheugensteuntje: dat is die BMW motorfiets met een dak. Serieus bedoeld als ultiem stadsvervoermiddel waarmee het mogelijk moet zijn te allen tijde 'hoog en droog' door het drukke verkeer te laveren. Het uiterlijk van de BMW C1 was destijds veelbesproken. Een motorfiets met een dak, dat kan toch niet! Motorrijders namen de C1 niet serieus, lachten er zelfs om. Je moest toch wel maling aan alles hebben wilde je door het leven gaan met een BMW C1. De C1, waarvan het concept ons inziens niet eens verkeerd was, werd dan ook niet voor vol aangezien en bracht niet het succes waarop de ontwerper gehoopt had.
Apart, dat in ieder geval
De link met de MZ1000S is snel gelegd. De BMW C1 werd ontworpen door Peter Kaufmann en die persoon was tevens verantwoordelijk voor de styling van de MZ1000S. Moeten we dan nu meteen het ergste vrezen? Integendeel. Bekijk de MZ1000S eens goed en je komt waarschijnlijk tot twee conclusies. D
e eerste conclusie zal zijn dat je "m of mooi vind of lelijk. Een tussenweg lijkt onmogelijk, "uh... gaat wel" wordt zelden gehoord. De tweede conclusie is dat je, ongeacht of je deze motor nu wel of niet mooi vind, "m in ieder geval apart zal vinden. Oftewel: zelfs al vind je "m oerlelijk, apart is ie in ieder geval.
Tevens mooi
Als je de kuip even wegdenkt, dan ziet de MZ1000S er wellicht niet helemaal anno 2004 uit. Geen hypermoderne agressieve, maar eerder een enigszins gedistingeerd en neutraal uiterlijk. Daar is op zich niets mis mee. Denk de kuip er weer bij en ineens verschijnt er een motorfiets op je netvlies die anders dan anders is. Vooral de bovenkuip is creatief gestyled. Apart vond iedereen de motor al, wij vinden "m tevens mooi.
Verder kijken
Kijk even verder en je ontdekt de componenten waaruit de 1000S is opgebouwd: een 998cc zware parallel twin voorzien van een modern injectiesysteem, een Chroom-Molybdeen stalen buizen frame, 43mm UPSD Marzochi voorvork, een dubbelzijdige aluminium achterbrug voorzien van een regelbare Sachs achterschokdemper en vier-zuiger Nissin remtangen in combinatie met dubbele 320mm remschijven. Hmmmm, niet slecht.
Traditie
Alles wat op een moderne motorfiets thuishoort treffen we ook aan op deze MZ, met uitzondering van het dashboardje dan. In tegenstelling tot de meeste nieuwe 1000cc zware motorfietsen is het dashboard van de MZ1000S voorzien van een analoge kilometerteller. Niks digitaal dus. Eerlijk gezegd misstaat het de motorfiets niet, deze traditionele en goed afleesbare tellerpartij.