Test: MZ1000S
nakaarten
Inhoudsopgave |
---|
Test: MZ1000S |
The Looks |
Fahren Sie mit? |
Volles rohr |
nakaarten |
Technische gegevens |
Naar goed gebruik wordt er ook ditmaal na afloop van de test nagekaart, in dit geval bij de importeur Van De Kuinder motoren te Hilversum.
MF: Het eerste wat ons opviel bij de 1000S is het nukkige motorkarakter bij het rijden in de lage toerentallen. Dit een motorfiets die vooral toerengretig is, een karakter dat niet meteen past bij een twin.
VDK: Klopt, de MZ1000S heeft hogere toerentallen nodig om vermogen te leveren. De motor is dan ook een parallel-twin en heeft daardoor een ander karakter dan een V-twin.
MF: Parallel-twin of niet, we blijven erbij dat we niet gecharmeerd waren van het nukkige motorkarakter beneden de 3500 Tpm. Je wordt door de krachtbron min of meer gedwongen om constant in de hogere toerenregionen te rijden. Injectieprobleem?
VDK: Herkenbaar, jullie verhaal. Het probleem is bekend bij de fabriek en er wordt inmiddels een mapping ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat de powerband van deze motorfiets mooier, langer en soepeler wordt.
MF: Wij waren onder de indruk van de rijeigenschappen van de MZ1000S. Op sport-toer gebied staat de motor absoluut zijn mannetje. Zelfs op het sportieve vlak komt de motor goed uit de verf. Voor welk marktsegment is deze 1000S bedoeld?
VDK: De MZ1000S is vooral bedoeld als toer-sport motor.
MF: En dan de prijs. De MZ1000s is niet bepaald goedkoop, de tijd dat een MZ een "low-budget" motorfiets was ligt duidelijk achter ons. Echter, als we kijken naar de overige Europese merken dan komen we tot de conclusie dat er flink wat concurrentie is voor de 1000S. Voor min of meer hetzelfde aankoopbedrag koop je ook een andere Europese sport-toer motorfiets.
VDK: Dat klopt. Alles heeft zijn prijs, ook een MZ1000S. Het is dan ook een motorfiets voor iemand die echt iets aparts wilt rijden.