Test: Kawasaki Z1000
Geen grenzen na de grens
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki Z1000 |
Geen grenzen na de grens |
Dame van lichte zeden |
Z1000 versus Z750 |
Conclusie |
Nakaarten |
Specificaties |
Gossie wat leuk, 127 pk! Daar willen we wel even mee spelen, maar in Nederland? Wij zagen onszelf al weer vastgelegd worden op de gevoelige plaat in het door flitspalen en verkeersdrempels geïnfecteerde Nederland en besloten voor de test uit te wijken naar de oosterburen. Duitsland, het land van (relatief) onbegrensde snelheden en een niet door prestatiecontracten gehinderde politiemacht. Drei tagen keine scheisse, Herr von Rijsse!
De eerste autobahn, gebouwd in opdracht van Adolf Hitler |
Tegenwoordig ziet het er wat moderner uit |
Eventjes opruwen
Ik heb slechte herinneringen aan nieuwe banden. Nee, ik wil er liever niet meer over praten, maar de constatering dat je je in de glimmende banden van ons testmodel kon scheren maakte me nou niet bepaald vrolijk. De eerste kilometers werden dan ook afgelegd als de spreekwoordelijke zak zout in het zadel en de vele kilometers snelweg richting het pittoreske Bocholt deden daar weinig aan af. Een lege parkeerplaats en het draaien van talloze cirkeltjes rechts- en linksom brachten uitkomst. Toen de achterrem de onmiskenbare geur van oververhitting begon te verspreiden bleken de banden voldoende te zijn opgeruwd om er het Duitse "circuit" mee op te kunnen. Net als zijn kleinere broertje, de Z750, blijkt de Z1000 het schoolvoorbeeld te zijn van een rasechte gooi- en smijtfiets. Het weggedrag van beide fietsen is dan ook vrijwel identiek. Vrijwel, want de USD voorvork van de Z1000 blijkt zijn werk toch wel een tikkeltje serieuzer te nemen dan die van de Z750. En dat merk je, vooral als een bocht neemt die niet geheel vrij is van onregelmatigheden. Wilde de Z750 nog wel eens gaan springen, de Z1000 werkt alle oneffenheden vrijwel onmerkbaar weg.
Onze wegbeheerders kunnen blijkbaar straffeloos een bordje neerplanten met de tekst "Pas op, slecht wegdek!". Als jij een bordje achterop de motor zou monteren met de tekst "Pas op, slechte remmen!", dan zul je ongetwijfeld binnen de kortste keren de aandacht trekken van de sterke arm die, zoals het de moderne agent betaamt, met een zucht van verlichting een boete kan bijschrijven in zijn persoonlijke prestatiecontract. Gelukkig heeft de Z1000 van slechte remmen geen last. De voor gemonteerde dubbelzuiger Nissins doen hun werk méér dan naar behoren en zijn op hun taak berekend. Tevens zijn ze prima te doseren; alleen het aantikken van de remhandel is al voldoende om de remmen wakker te schudden. ABS is geen optie op dit model en dat is iets om rekening mee te houden: de stopkracht van de Nissins kan in geval van paniek makkelijk leiden tot jezelf onderuit remmen.