Test: Kawasaki VN2000
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki VN2000 |
Zware jongen |
Straatpraat |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische specificaties |
Nieuw naast oud: VN2000 naast een Harley-Davidson Flathead
De mening van Hans
Met opzet "mening" en geen oordeel, want ondergetekende heeft domweg te weinig cruiserervaring om echt iets zinnigs uit te brengen. En die mening luidt als volgt: als je een vooroordeel hebt tegen cruisers omdat ze te sloom en te zwaar zijn: maak dan eens een proefritje op deze Kawasaki. "Ongeschikt voor het betere bochtenwerk" is een ander vooroordeel. Nou, dat blijkt eveneens mee te vallen. Het kostte meer moeite om deze cruiser op een dijkje uit de spiegels te rijden dan ik dacht. Zelfs het brandstofverbruik viel me mee: gemiddeld 1:15,9. Het enige waar ik tegenaan hik is de forse prijs.
Het oordeel van Peter
Zelden heb ik me zo goed vermaakt als met deze Kawasaki. Als je al gaat zeuren dan is het over uiterlijke details. Even afgezien van de roest is de de houder voor de kentekenplaat verre van fraai en ook de koplamp verstoort het verder positieve beeld enigszins. De floorboards hebben de neiging om iets door te buigen als je er op gaat staan. Breken zullen ze niet, maar ze doen wat minder solide aan als die ik op mijn Yamaha DragStar heb zitten. Motorisch niets dan lof: je moet van goede huize komen om deze cruiser "er uit" te rijden. Het weggedrag is als eveneens van grote klasse. Zowel in het bochtenwerk als rechtuit bij hoge snelheden is er niets op aan te merken. Het enorme koppel stelt je in staat om zonder hik of slik in je vijfde versnelling weg te rijden! Dan moet je wel eerst in je vijfde versnelling rijden en stoppen zonder terug te schakelen, want vanuit stilstand verhindert Kawasaki"s slimme "positive neutral finder" het opschakelen naar een andere dan de eerste versnelling. Over het prijskaartje maak ik me minder druk. Dit is een cruiser voor de "happy few", net als zwaar gemodificeerde Harley"s. Het eindoordeel is dan ook: een geweldig ding!