Zoeken

Test: Kawasaki KLR650

Weg van de Snelweg

5 maart 2004
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki KLR650
Vreemde Eend
Weg van de Snelweg
Middle of the Road
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Kawasaki KLR650 2004

Ga met deze KLR650 het extreme opzoeken en je zult al snel tot de conclusie komen dat extremen niet aan deze motor zijn besteed. Voor het echte crosswerk op de zandbaan is deze motor met zijn 168 kg drooggewicht te zwaar, voor lange ritten op de autobaan heeft hij veel te weinig vermogen. Natuurlijk, het kan allemaal wel, maar daarmee doe je jezelf en deze motor echt tekort. Met een topsnelheid van 130 km/u kun je nog net meekomen met het hedendaags verkeer, maar continue volgas rijden maakt dat je steeds meer dingen gaat opmerken die eigenlijk niet relevant zijn. Je zit vol in de wind, de trillingen van het motorblok worden steeds irritanter en het zadel voelt op het laatst aan als een houten plank. Niet omdat het overmatig aanwezig is, maar met een (volgas) slakkengang over de snelweg maakt rijden enorm saai waardoor je overal op gaat letten. Weg van de snelweg is dus duidelijk het credo van deze motor.

No extremes Kawasaki KLR650 2004
Zodra je bochtige wegen gaat opzoeken, merk je meteen dat deze KLR zich veel beter in zijn element voelt. Hij stuurt opmerkelijk licht en de dual-purpose banden bieden voldoende grip. Zeker in de winterse omstandigheden waaronder wij de KLR bereden, was daar niets op aan te merken. Hij is totaal ongevoelig voor lengterichels of plakstrepen op het asfalt. Daarbij zorgt het profiel van de banden ervoor dat je geen hartverzakking krijgt als er ineens grind in je favoriete bocht ligt. Ook de zandpaden die wij bereden bleken geen enkel probleem voor deze KLR te vormen. Ondanks dat deze motor te zwaar is voor het echte werk en de vering niet toereikend is, wisten wij ons kostelijk te vermaken in de regionale bossen. Sterker nog, daar waar bijvoorbeeld een Honda Transalp (die wij tegelijkertijd tot onze beschikking hadden) juist om een relaxte rijstijl vroeg, was het de KLR die juist vroeg om de gaskraan verder open te draaien. En zolang het allemaal niet te extreem is, kan deze motor het allemaal aan. Hetzelfde geldt als je weer het asfalt opzoekt. De lange veerweg maakt dat drempels geen hindernissen zijn en het (voor geasfalteerd gebruik) lage gewicht maakt de motor bijzonder wendbaar.

Kawasaki KLR650 2004