Zoeken

Test: Kawasaki KLR650

Conclusie

5 maart 2004
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki KLR650
Vreemde Eend
Weg van de Snelweg
Middle of the Road
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Kawasaki KLR650 2004

Wat kun je zeggen van een motor alweer bijna 2 decennia geleden werd gelanceerd en nadien nagenoeg niet werd gewijzigd? Natuurlijk kun je stellen dat deze motor is gedateerd, te weinig vermogen heeft en niet voorzien is van allerlei high-tech snufjes. Bekijk de KLR vanuit die hoek en je mist duidelijk het punt waar het eigenlijk allemaal om draait. Want juist het feit dat de motor nergens in uitblinkt maakt hem zo aantrekkelijk. Daar waar andere merken er juist voor kozen om hun all-roads (ofwel Dual Purpose zoals de Amerikanen zeggen en naar onze mening eigenlijk ook een betere benaming is) óf richting zandbak óf richting asfalt te ontwikkelen is het sterke punt van deze KLR dat hij al die tijd een 'best of both worlds' motor is gebleven.

Vis in het water Kawasaki KLR650 2004
Natuurlijk is de KLR in de zandbak geen partij voor zijn Europese concurrenten, maar probeer daar maar eens mee op de openbare weg te rijden. En natuurlijk is de KLR geen partij voor de moderne all-roads à la Varadero/V-Strom/TDM, maar probeer met dat soort motoren maar eens op een zandweg te rijden. Juist dat is de kracht van deze Kawasaki. Hij is nergens de beste in, maar is wel overal voor inzetbaar. En laten we eerlijk zijn, 99% van de rijders van een all-road zal nooit met z'n motor op een zandbaan rijden. Net zo min als op een snelweg. Want ook daar is deze KLR niet in z'n element. Maar blijft het bij bochtige wegen, dan voelt hij zich als een vis in het water, ongeacht of ze geasfalteerd, verhard of zanderig zijn. Woon-werk en stadsverkeer, korte ritten rondom huis of op de aanhangwagen mee naar de bergen, daarvoor is deze KLR uitermate geschikt.

Gunstig geprijsd
En dan hebben we het nog niet gehad over zijn sterkste punt. Want naast een gemiddeld verbruik van 1:20 moet dat wel de prijsstelling zijn. Daar waar zijn concurrenten tot wel € 3000 duurder zijn, gaan deze laatste der Mohikanen voor slechts € 5798,00 *) over de toonbank. En voor dat geld krijg je een motor met een echte mean green Kawasaki uitstraling. Net als de Mohikanen vroeger zelf. Een ruwe bolster met een blanke pit.

Glazen bol
Aan het begin van dit artikel vroegen wij ons af of er in Nederland nog ruimte is voor dit soort all-roads. Of dat Kawasaki het bij het juiste eind heeft gehad om de KLR niet meer naar Nederland te halen. Op zich is deze beslissing wel te begrijpen, maar als we kijken naar de explosie van 60 km zones, drempels, rotondes en het al maar groeiende fileleed, dan zou het ons niets verbazen als je in de toekomst juist meer van dit soort motoren gaan zien. Oh, hadden we maar een glazen bol..

  • Prijs, verbruik, uitstraling, inzetbaarheid
  • vermogen, trillingen, bokig bij lage toeren, vijfbak

*) zie technische gegevens

Met dank aan nol bikker motoren voor het beschikbaar stellen van de KLR650.