Test: Aprilia RSV 1000 R
Pagina 7
Inhoudsopgave |
---|
Test: Aprilia RSV 1000 R |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
Vermogensbank
Motorfreaks traditie
Naar goede "Motorfreaks traditie" werd ook deze Aprillia RSV 1000 richting Jaros vermogenstestbank gereden om aldaar te kunnen meten of de RSV de door de producent geclaimde motorprestaties kan waarmaken.
Gemeten vermogen
Voor wat betreft het motorvermogen claimt Aprillia voor deze 2004 1000R maar liefst 139 krukaspk"s. Op de Jaros testbank liet de test RSV een vermogen aan het achterwiel zien van 86,42 Kilowatt, hetgeen overeenkomt met 117,5 Din PK. Aan het achterwiel wel te verstaan. Rekenen we deze waarde vervolgens om naar krukas vermogen dan komen we uit aan een gemeten vermogen van circa 132 krukaspk.
Te rijk
De RSV kwam op de Jaros testbank dus een vijftal pk"s te kort om aan de fabrieksspecificaties te kunnen voldoen. Een en ander is waarschijnlijk te wijten aan de afstelling / injectiemapping van de door ons gemeten testmotor. Op de testbank uitdraai is te zien dat de RSV bij 3500 tpm een flinke dip in de koppelkromme laat zien. Ten gevolge van die dip laat de motor pk"s en koppel liggen in net dat toerengebied waarin deze twin op zijn best zou moeten zijn. Jammer. Jaros specialist Peter Spanjer verklaarde na een proefrit dan ook vrijwel meteen dat hij de injectie mapping ervan verdacht te rijk te zijn afgesteld. Bij circa 6200 tpm laat de RSV dan wederom een dip noteren. Vanaf 9000 tpm komt de RSV duidelijk in ademnood en begint de motor met het afbouwen van het vermogen.
Qua koppel
Qua koppel blijkt de RSV een echte zware twin. Al bij 2500 tpm laat de RSV een koppel zien van zo"n 64 Newtonmeter aan het achterwiel! Prima! Uiteindelijk werd er een maximum koppel van 86,03 Newtonmeter aan het achterwiel gemeten.
Met dank aan Motorservice Spanjer te Stein voor het beschikbaar stellen van de Jaros vermogenstestbank.