Zoeken

Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR

Pagina 7

6 oktober 2003
Inhoudsopgave
Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

De mening van Peter (gastrijder)

Tornado Tre_MV_SPR_7_2

"Knijp eens in mijn arm, zodat ik weet dat ik niet droom" vraag ik aan mijn vrouw als ik net de hoorn op heb gehangen. "Ik ben namelijk net door Motorfreaks benaderd of ik de komende dagen tijd heb om zowel de F4 SPR als de Tornado Tre te testen in de Eiffel." Maar het was geen droom, het was de keiharde werkelijkheid. Ooit in het grijze verleden was ik eens gevraagd voor een 24 uurs test van de destijds nieuwe Ducati ST2. Dat was toen al een beleving maar dit, dit is gewoon een kinderdroom die werkelijkheid is geworden. Niet alleen omdat deze motor qua uiterlijk nog het meest op mijn eigen 916 lijkt, maar meer nog omdat ik de MV echt waanzinnig mooi vind. De Benelli heeft wat dat aangaat meer een scooteruiterlijk, met die ventilatoren in het kontje die ik niet bepaald mooi kan vinden. Smaken verschillen en dat is maar goed ook. De Tornado heeft naar mijn mening teveel kuipwerk en plastic, iets wat bijvoorbeeld de eerste generatie CBR600/1000 ook had. Niet dat de SPR nou zoveel minder kuipwerk heeft, maar op een of andere manier kijk je daar toch anders tegen aan. Die kuip is toch meer open waardoor hij iets van de achterliggende techniek prijs geeft. Het mooie buizenframe wat net genoeg zichtbaar is, de injector dTornado Tre_MV_SPR_7_1ie er net uitsteekt, dat soort dingen. Ik raadpleeg elke hersencel om iets unieks over deze motoren te schrijven, maar hoe ik het ook wend of keer, er blijven alleen maar superlatieven bovendrijven die in alle andere bladen ook zo goed zijn omschreven. Want dat zijn het gewoon, superlatieven.

Ik had niet gedacht dat ik zo snel en zo gemakkelijk hard zou kunnen rijden op zowel de Tornado als de SPR. Al was het bij de Tornado in het begin wel even wennen met de koppeling, die om het zacht uit te drukken nogal raar aanvoelt.
Maar verder alleen maar lof over deze motoren. De Tornado voelde over het geheel wat comfortabeler aan dan de SPR en was ook gemakkelijker te berijden, maar mijn keuze was al gemaakt. Ondanks dat de SPR eigenlijk voor de openbare weg totaal niet geschikt is, bleef die motor mijn voorkeur hebben. Continue had ik het gevoel dat ik alles onder de motor voelde bewegen, zoveel feedback geeft deze motor. Je voelt zelfs de voorvorkpoten op en neer gaan, zo direct is deze motorfiets. Maar goed dat we met deze motoren over de landsgrens heen gingen, want hier in Nederland zou ik met de grootste vrees vrezen voor mijn rijbewijs.

Wat mij verder opviel was het benzineverbruik van beide motoren. Dit mag op z'n minst toch wel schrikbarend genoemd worden. Bij de Benelli werd dat ook nog eens pijnlijk duidelijk dankzij zijn erg kleine benzinetank, waardoor het vaak zoeken was naar een benzinepomp, die meestal niet te vinden is juist als je 'm hard nodig hebt. En dat is vaak met de Benelli. De SPR was ook bepaald niet zuinig, maar dankzij zijn grote benzinetank van 21 liter kun je daar nog altijd ruim 200 km mee rijden en valt het niet zo op. Daarbij krijg je er bij de SPR een daverende acceleratie boven de 10.000 tpm voor terug, die alles doet vergeven en vergeten. Samengevat zijn zowel de Benelli als de MV Agusta beide motoren die kwalitatief en rij-technisch op het allerhoogste niveau staan. Het voelde meteen vertrouwd aan. Het feit dat ik die twee dagen in de Eiffel (met gemak) harder reed dan normaal gesproken het geval is zegt eigenlijk al meer dan genoeg over deze motoren. Zeker als je in ogenschouw neemt dat ik nog nooit op beide motoren had gereden.

Tornado Tre_MV_SPR_7_3
Tanken, km stand noteren, aantekeningen maken. Het is hard werken tijdens een test

Ik heb er dan ook totaal geen moeite mee om voor een keer mijn voorliefde voor Ducati in de ijskast te stoppen en van het door mij zo geprezen tweecilinder concept af te wijken. Maar goed, echt vreemd gaan is het toch niet want het blijven Italiaanse motoren, niet waar? Het probleem begint 's avond voor aanvang van de test als ik één van de twee motoren op moet halen. Want als je moet kiezen, welke wil je dan laten staan. Persoonlijk ben ik het meest onder de indruk van de MV Agusta.