Zoeken

Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR

Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR

6 oktober 2003
Inhoudsopgave
Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

Legendes komen tot leven

Tornado_Tre_MV_SPR_1_1.jpgVoor diegenen onder u die niet bekend zijn met de roemruchte race geschiedenis van het Italiaanse motormerk MV Agusta kunnen we heel erg kort zijn. MV Agusta is het meest succesvolle motormerk in de motorsport….. ooit. Vijfenzeventig wereldkampioenschappen (37 rijders titels en 38 constructeurs titels), tweehonderdzeventig Grand Prix overwinningen en meer dan 3000 nationale en internationale wedstrijden zijn door dit legendarische motormerk bedongen, met roemruchte rijders als John Surtees, Mike Hailwood, Phil Read en niet te vergeten Giacomo Agustini, die alleen al 14 wereldtitels op zijn naam wist te schrijven. In de jaren ’50 en ’60 domineerde MV Agusta dan ook bijna elke wedstrijd waarin ze deelnamen. Onvergetelijk was het geluid wat uit de megafoons van deze racemotor brulde. Tijdens de TT hoorde je ze al van kilometers afstand, waarbij de rillingen over menig toeschouwers rug liepen. Begin jaren ’70 kwam er echter een einde aan het succesverhaal van deze kleine Italiaanse fabriek. Niet alleen overleed in 1971 Dominico Agusta, drijvende kracht achter de motorfiets afdeling, maar ook de reglementswijziging in de Grand Prix maakte dat het steeds moeilijker werd voor de 4takten om op te boksen tegen de 2takten. Het was dan ook een kwestie van tijd totdat in 1980 MV Agusta een stille dood stierf.

Tornado_Tre_MV_SPR_1_2.jpgOok Benelli is een Italiaans merk met een roemruchte geschiedenis. Het merk werd in 1911 opgericht door Teresa Benelli, die een vaste baan zocht voor haar 6 zonen. Een deel van het familie kapitaal werd gebruikt voor de opening van “Officina Meccanica Benelli”, waar men zich bezig hield met het uitvoeren van reparaties en zelf maken van reserve onderdelen voor auto’s en motoren. In 1920 werd in eigen beheer het eerste motorblok geproduceerd, een 75cc een-cilinder die in het frame van een fiets werd gehangen. Enkele jaren later ging Tonino Benelli (een van de 6 zonen) met een speciaal geprepareerde 175cc motor racen, hetgeen het begin was van een succesvolle carrière voor zowel Tonino als Benelli. Het duurde dan ook niet lang voordat Benelli een begrip was in de motorsport, waarin het eind jaren ’20 onverslaanbaar bleek te zijn in de Italiaanse competitie. 5 opeenvolgende titels (van 1927 t/m 1931) gewonnen door Tonino Benelli (met uitzondering van 1929, het jaar dat Brusi kampioen werd) zetten Benelli definitief op de wereldkaart. Verdere hoogtepunten uit de geschiedenis van het Italiaanse motormerk zijn onder andere behaald door Ted Mellors (winnaar lightweight TT Man 1939), Dario Ambrosini (wereldkampioen 250cc 1950), Leopoldo Taterini (winnaar Giro d’Italia), Tarquino Provini, Kel Carruthers (wereldkampioen 250cc 1969), Renzo Pasolini en Walter Villa. De successen in de motorsport hadden ook hun effect op de verkoop van gewone motoren, waar op het hoogtepunt meer dan 300 motoren per dag van de band af rolden. Eind jaren ’60 kwam er door de opkomst van de Japanse fabrieken en (te) dure raceactiviteiten een eind aan het succesverhaal van Benelli. In 1968 probeerde men nog met de Tornado, een zware 4-takt, het merk nieuw leven in te blazen, maar geldproblemen waren dusdanig groot dat in 1971 het merk een stille dood stierf.

Tornado_Tre_MV_SPR_1_3.jpgAls er één motormerk is ter wereld dat 5 jaar geleden in één klap weer in het middelpunt van de belangstelling stond dan is het wel MV Agusta. Onder leiding van ontwerper Massimo Tamburini, die zichzelf al onsterfelijk had gemaakt met het ontwerp van de Ducati 916, was men bij Cagiva vastberaden om deze droom (de revival van MV Agusta) te verwezenlijken. Het duurde dan ook niet lang voordat de MV Agusta F4 Oro aan de wereldpers werd geïntroduceerd. Sceptici dachten destijds nog dat het wel bij die gelimiteerde oplage van 300 stuks zou blijven, maar de afgelopen 5 jaar heeft men in Italië niet stilgezeten en is MV Agusta uitgegroeid tot een volwassen familie met de F4 en de Brutale. Om exclusiviteit te waarborgen, werd daar dit jaar de F4 Ago en de F4 SPR aan toegevoegd. Net als de F4 Oro werd ook de SPR in een beperkte oplage van slechts 300 stuks gemaakt.

Tornado_Tre_MV_SPR_1_4.jpgNa meer dan 25 jaar radiostilte was het in 1996 Andrea Merloni jr die het merk Benelli opkocht met de bedoeling om dit merk zijn verdiende glans op motor en bromfietsmarkt terug te geven. Hiervoor lanceerde Merloni allereerst een succesvol scooter programma, waardoor het bedrijf in 1999 uiteindelijk genoeg geld in kas had voor het verwezenlijken van Merloni’s droom, de introductie van een nieuwe generatie Benelli motorfietsen. Ruim 30 jaar na de introductie van zijn voorganger werd de nieuwe Benelli via Internet gelanceerd en het was dan ook niet verwonderlijk dat deze motor dezelfde naam zou dragen als zijn voorganger, de Benelli Tornado Tre Novecento.

Tornado_Tre_MV_SPR_1_5.jpg 

Voor de tijdsduur van één week voelden wij ons dan ook als een God in Frankrijk toen ons zowel de MV Agusta F4 SPR als ook de Benelli Tornado Tre Novecento ter beschikking werden gesteld. Herinneringen uit vervlogen tijden schoten door onze gedachten waarbij wij ons slechts één ding afvroegen:
“Is het de Italianen inderdaad gelukt om anno 2003, in een wereld waar we inmiddels zijn verwend met sportieve motoren die hun weerga niet kennen, een motor op de markt te zetten die met recht eer doet aan die vervlogen tijden?”

Tekst: Ed Smits
Foto's: Ed Smits, Vincent Burger, René van de Ven