Zoeken

Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR

Pagina 3

6 oktober 2003
Inhoudsopgave
Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

Tornado Tre_MV_SPR_3_1

Als er iets is waar met bij Benelli in is geslaagd dan is het wel in het bouwen van een zeer controversiële motor. Niet alleen qua vormgeving (die je of spuuglelijk of bloedmooi vindt) maar ook qua motorblok, waar men met een 3 cilinder niet bepaald de weg der platgetreden paden heeft bewandeld. Toen ik 3 jaar geleden de Tornado voor het eerst live kon aanschouwen in de paddock van het WSB was ik meteen gecharmeerd door deze waanzinnige motor, mede ook dankzij zijn traditioneel groen/grijze kleurstelling. Okay, successen bleven vooralsnog uit in het WSB, maar men had met de 3 cilinder dan ook niet voor de gemakkelijkste weg gekozen. En als je dan nu kijkt naar bijvoorbeeld de Foggy Petronas racer, die met beduidend meer geld en betere coureurs vooralsnog ook geen potten kan breken, dan denk ik dat Benelli uiteindelijk helemaal geen slecht figuur sloeg. Men was er in ieder geval in geslaagd om in één klap weer in het middelpunt van de belangstelling te staan. Persoonlijk kon ik dan ook niet wachten tot de uiteindelijke staatversie het levenslicht zou zien en ik in staat zou zijn om aan den lijve te ondervinden hoe deze motor zou rijden.

Tornado Tre_MV_SPR_3_2

Ik kan dan ook niet anders dan een kleine teleurstelling onderdrukken als wij niet de bloedmooie groen/grijze, maar een rode Tornado tot onze beschikking krijgen. Okay, mooi rood is niet lelijk, maar op een of andere manier ga je toch anders tegen zaken aankijken. De ventilatoren in het kontje, die bij de groen/grijze kleurstelling een waanzinnig effect hebben, geven nu de motor meer een scooter uiterlijk, wat deze motor zeker geen eer aan doet. Want rijdend is hij alles behalve dat. STornado Tre_MV_SPR_3_3terker nog, je bent zo snel gewend aan deze Benelli dat je, als je het niet zou weten, eerder zou denken op een Honda te rijden. Neem voor het eerst plaats op het zadel van de Tornado en je wordt verrast door een onnatuurlijke zithouding. Het heeft dan ook meer weg van het bestijgen van een paard dan dat je op een motor gaat zitten. Tenminste, dat was mijn ervaring. Het apart gevormde zadel is hooggeplaatst, waardoor ik met mijn lengte van 1.72 maar net met mijn tenen aan de grond kan komen. De clipons zijn echter niet bepaald diep geplaatst, waardoor mij een verkrampte zitpositie bespaard blijft. Wat het precies is weet ik niet, maar het komt nogal vreemd over, net als de uitsparing in de tank die naar beneden wegloopt en het net lijkt of er een soort 'klotenstoter' zit. Ik voel me dan ook meer een 18- jarige voor aanvang van zijn eerste rijles als ik met de Tornado wegrijd. Het duurt echter niet lang voordat mijn scepsis als sneeuw voor de zon smelt. Al rijdend blijkt deze zithouding namelijk helemaal nTornado Tre_MV_SPR_3_4iet meer zo controversieel te zijn als hij leek, het is zelfs erg comfortabel. Daar waar ik bij het opstappen mijn draai nog niet zo kon vinden, blijkt ineens alles precies op zâ'n plaats te zitten, waarbij de excentriek vormgegeven tank het erg gemakkelijk maakt om je over de smalle buddy te verplaatsen. Wat verder opvalt als je met de Tornado gaat rijden is iets wat hem absoluut uniek maakt. Het geluid. Daar kan ik maar één woord voor bedenken: “BIZAR!!â€Ã‚ Niet alleen komt er een zeer aparte roffel uit de originele Arrow uitlaat, maar geef je gas dan produceert de motor gehuil in de airbox die zijn weerga niet kent. Dit werkt dusdanig verslavend dat het steeds moeilijker wordt om niet op deze Tornado te rijden. Qua motorgeluid staat deze motor dan ook met stip op de eerste plaats, ver boven bijvoorbeeld een Ducati of Aprilia 2 cilinder. En het mooiste is ook nog eens, dat het allemaal legitiem is. Niets andere uitlaat of iets dergelijks, gewoon zo uit de krat en er vooral niets aan doen. Meer wil je als motorrijder eigenlijk niet hebben. Een sound waarbij de rillingen over je rug lopen én de wetenschap dat je daarvoor geen bekeuring kunt krijgen.

Tornado Tre_MV_SPR_3_5BIZAR is trouwens wel het sleutelwoord van deze Benelli, want ga tanken en het is wederom het eerste woord dat in je opkomt. Met een gemiddeld benzineverbruik van 1:10,2 is deze jongen wel goed voor de aandelen Shell, maar niet goed voor mijn portemonnee. Het maakt hierbij nog geeneens zoveel uit of je nou flink aan het gas hangt of juist rustig zit te toeren. Als hoogste verbruik noteerden wij 1:8,9 (wat regelmatig voorkwam). De laagste waarde was 1:11,8 (waarbij ik al 30 kilometer erg rustig rijdend was op zoek naar die ene benzinepomp). Met een benzinetank van ‘slechtsâ' 15 liter heeft deze motor dus een actieradius waarbij wederom dat ene woord door je hoofd schiet. Juist ja, BIZAR. Daar waar je bij andere motoren pas na 200~250 km aan tanken moet denken, begint bij deze Tornado vaak na amper 100 km al het lampje te branden en is er nog maar 1 streepje op het digitale display van benzinevoorraad zichtbaar. Al rijdend ruik je dan ook vaak geur van onverbrande benzine. Op zich heeft zoiets wel iets en doet het je denken aan vervlogen racetijden, toen men nog met speciale benzine mocht racen. Maar om dat met een verbruik van 1:10 te moeten betalen is wel een erg hoge tol. WTornado Tre_MV_SPR_3_6at verder opvalt aan de Tornado is het gemak waarmee deze motor zich laat berijden. Hoe voorspelbaar het ook moge klinken, maar ook hier komt ie weer: BIZAR gewoon. Ik was altijd van mening dat dit iets was wat alleen een Honda was toegedaan, maar deze Benelli doet daar absoluut niet voor onder. Des te opmerkelijk als je ook nog eens bedenkt dat het de eerste motorfiets is die het merk in 30 jaar tijd op de markt heeft weten te zetten. Alleen dat al maakt dat je eigenlijk alleen maar respect kunt opbrengen voor de Italianen. Het is niet de allerstrakste motorfiets die er is, maar het werkt wel. De vering is net als het rijwielgedeelte erg soft, maar zonder dat het je in de problemen zal brengen. Hij heeft meer het comfort van een Honda VFR800i, maar dan wel met messcherpe stuureigenschappen van een supersport. Hierdoor is de motor erg smeuïg en vergevingsgezind. Je zult dan ook niet snel voor verrassingen komen staan, maar met een speels gemak erg hard rijden met deze Tornado. Het vermogen wordt mooi lineair opgebouwd waarbij je ongestraft de gaskraan open kunt draaien zonder dat de angst je om de oren zal slaan. Tenminste, zolang je over vollast praat. Bij deellast gooit de injectie hier echter (net als bij de SPR) rTornado Tre_MV_SPR_3_7oet in het eten doordat de gashendel een behoorlijk aan/uit effect krijgt. Er is wat dat betreft nog duidelijk wat werk te verrichten door de heren van Benelli want dat, in combinatie met het hoge benzineverbruik, drukt toch een negatieve stempel op deze motor.

Vol het gas erop is dus de manier om met deze motor de hoek om te gaan. Desnoods de achterrem erbij in een bocht, maar zorg ervoor dat je continue een trekkende motor hebt. Bij snelle bochten combinaties is duidelijk merkbaar dat de motor behoorlijk erm…. flexibel is. Iets dat je eigenlijk niet zou verwachten bij dit soort motoren. De demping is rondom volledig instelbaar en je zou de motor dus behoorlijk strakker kunnen kTornado Tre_MV_SPR_3_8rijgen, maar op een of andere manier werkt die flexibiliteit niet verkeerd. De Dunlop race banden sluiten hier dan ook naadloos op aan. Het geeft de motor een grensgebied waarbij hij nog een hele poos zal glijden voordat je echt wordt gelanceerd. En persoonlijk vind ik dat toch prettiger dan een motor die grenzeloos is, maar zodra die grens is bereikt dan ook ineens weg is. Qua remmen deed men bij de Tornado een beroep op Brembo. Het zijn misschien niet de nu zo modieuze (6 zuiger) radiale remklauwen, maar traditionele (4 zuiger) remklauwen met bovenbrug voor extra stijfheid. Stalen remleidingen om het af te maken en er is dan ook niets op deze remmen aan te merken. De voorrem is erg direct en fel. Precies die bite die een goede rem een goede rem maakt.

Tornado Tre_MV_SPR_3_9

En dan hebben we het nog niet gehad over het huzarenstuk van deze motor. Dat mag toch wel de koppeling zijn. De tornado is uitgerust met een anti-hop koppeling, die bij afremmen ervoor moet zorgen dat het achterwiel niet blokkeert en dus gaat stuiteren. Daar zouden wat mij betreft dus alle motoren mee mogen (= moeten) worden uitgerust. Het is alleen jammer dat hij iets te nadrukkelijk aanwezig is, waardoor je zeker in het begin het idee hebt dat iemand anders je koppeling zit te bedienen. Het duurde dan ook even voordat ik het volste vertrouwen in deze anti-hop had, maar eerlijk is eerlijk, de anti-hop deed zijn werk voortreffelijk en dat maakt een motor een stuk rustiger bij het aanremmen voor een bocht. Wat echter niet goed was, was dat met ingeknepen koppeling de motor langzaam bleef kruipen. Net als een auto met automaat, wTornado Tre_MV_SPR_3_10aarbij je dan ook op de rem moet staan om te voorkomen dat ie gaat kruipen. We probeerden nog de stelschroef van de koppelingskabel te verstellen, maar dat maakte het alleen maar erger. De motor was hierdoor dan ook bijna niet in z'n vrij te krijgen. Alleen rollend vanuit de 2e versnelling is het te doen, maar sta je stil, dan kun je beter de motor afzetten om zâ'n vrij te selecteren. Daarbij maakte de koppeling ook nog eens een behoorlijke pokkeherrie, alsof iemand een doosje boutjes in het blok had geflikkerd. Het kan dan ook niet anders dan dat deze koppeling aan een zware revisie toe was. Ook hier is dus nog wat werk te verrichten door de heren van Benelli.