Zoeken

Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR

Pagina 5

6 oktober 2003
Inhoudsopgave
Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

Conclusie

Tornado Tre_MV_SPR_5_1

We begonnen de test met de vraag in hoeverre men bij MV Agusta en Benelli erin was geslaagd om met deze twee modellen herinneringen van vervlogen tijden te doen herleven. En daar kunnen we kort maar krachtig in zijn. Absoluut. Het is wonderbaarlijk hoe men erin is geslaagd om in zeer korte tijd een motorfiets op de markt tTornado Tre_MV_SPR_5_2Tornado Tre_MV_SPR_5_3e zetten die met recht eer doet aan de glorieuze tijden van weleer. En natuurlijk is de MV Agusta hier dan nog net een stuk beter in dan de Benelli. Niet alleen praat je over een motor die € 10.000 duurder is, maar de SPR is daarbij ook nog eens de 4e variant op de F4 die MV Agusta in 5 jaar tijd op de markt heeft gezet. 5 jaar waarin het merk de tijd heeft gehad om hun kinderziektes, die er ongetwijfeld geweest zullen zijn, glad te strijken. Want kinderziektes is wel het kernwoord van de Benelli. Ik kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken dat men bij Benelli onder druk van de investeerders de Tornado iets vroeger op de markt heeft gezet dan ze zelf lief was. Want zeg nou eerlijk, een verbruik van 1: 9 met daaraan gekoppelde actieradius van 130 km zit niemand op te wachten. Net als de soms onvoorspelbare injectie, de koppeling die niet 100% is en de bijna 20pk die hij op de fuchsbank mistte ten opzichte van de fabrieksopgave. Dus ook hier is het weer de SPR die mijlenver boven de Tornado staat. Het rijwielgedeelte van de Tornado is meer dan voldoende, maar staat wederom in de schaduw van datgene wat MV Agusta met de SPR heeft neergezet. Daarbij krijg je voor je 29.999 hard verdiende euroâ's niet alleen een bloedgeile en supersnelle motor, er zit ook nog een (door Lookwell gemaakt) MV Agusta leren pak én Arrow open uitlaten incl. chip ter waarde van € 3.000 bij.

Tornado Tre_MV_SPR_5_4Kijk je echter naar het rijgemak wat deze motoren ten toon stellen, dan is het toch vaak de Tornado die de SPR het nakijken geeft. Juist omdat ie niet zo extreem is kun je met de Tornado vaak beter uit de voeten dan met de SPR. Hamvraag hierbij blijft echter in hoeverre de Tornado aan rijgemak zal inboeten op het moment dat de mapping van de injectie wel 100% is en de motor dus wel die 136pk zal leveren. Daar staat dan weer tegenover dat MV Agusta ook nog een standaard F4 in het program heeft, die niet zo extreem en dus veel milder is. En daarbij ook nog eens prijstechnisch op het niveau van de Tornado zit.

Tornado Tre_MV_SPR_5_5
Geef dat roze papiertje maar aan ons. Dat wordt voorlopig fietsen voor jullie 

Het leven is een aaneenschakeling van keuzes die je elke dag weer moet maken. En deze twee motoren maken het je daar niet gemakkelijk mee. Kies je voor de Tornado, dan kies je een motor die behalve een extravagant uiterlijk ook nog eens wonderbaarlijk goed rijdt, maar die nog niet helemaal af is. Kies je voor de F4 SPR, dan kies je voor een motor die behalve een exotisch mooi uiterlijk ook nog eens over bovennatuurlijke rijeigenschappen beschikt, waar je jammerlijk genoeg op de openbare weg vaak helemaal niets aan hebt. De keuze is aan u. Als ik dan moest kiezen? Dan nam ik de SPR. Want ik zal toch ooit die ene wonderbaarlijke weg tegenkomen. En dan...

Tornado Tre_MV_SPR_5_6
Alleen zo kan de Tornado enigszins in het spoor van de F4 SPR blijven