Zoeken

WorldSBK test Catalunya: wederom snelste tijd voor Jonathan Rea

1 april 2021
Jonathan Rea heeft ook de tweede en laatste dag van de officiële WorldSBK Supported Test in Catalunya de snelste tijd gerealiseerd. De Kawasaki fabriekscoureur reed met nog luttele minuten te gaan een 1:40.264 en dook daarmee bijna een kwart seconde onder de tijd van Garrett Gerloff, die uiteindelijk ook nog Scott Redding boven zich moest dulden. Michael van der Mark crashte en finishte P14, maar noteerde wel de hoogste topsnelheid van 329,5 km/u.

De tweedaagse officiële WorldSBK test op het circuit van Catalunya was de eerste echte krachtmeting voor het 2021 seizoen, dat als gevolg van de aanhoudende coronapandemie pas in mei in MotorLand Aragon van start zal gaan. Voor het eerst waren alle fabrieksteams gelijktijdig op de baan. 

Op de eerste dag had Jonathan Rea de snelste tijd gezet, nadat Scott Redding lange tijd het veld had aangevoerd, maar de tweede dag was het Garrett Gerloff geweest die halverwege de dag de tijdlijst had gedomineerd, voor Jonathan Rea en Tom Sykes op de nieuwe BMW M 1000 RR. 

Voor twee coureurs was de officiële 2-daagse test op dat moment al ten einde: Toprak Razgatlioglu en Alvaro Bautista. Toprak was positief op COVID-19 getest, waarop het gehele team een tweede PRC test deed, met enkel voor Toprak een positief resultaat. Toprak verliet direct het circuit en is conform de Spaanse voorschriften direct in zelfquarantaine gegaan. 

Bij Bautista speelde zijn afgelopen week opgelopen blessure tijdens een val tijdens een motorcross training de voormalig vice-wereldkampioen op. Bautista had de val verzwegen voor het team, omdat het in zijn ogen een onschuldige val leek te zijn, maar had de eerste dag daar toch meer hinder van ervaren dan verwacht en hield het de tweede dag al na 6 ronden voor gezien. 

In de namiddag was er lange tijd weinig actie op de baan, maar in het laatste uur toen het asfalt begon af te koelen leek iedereen toch voor een snelle tijd te willen gaan. Met een 1:40,519 dook Rea flink onder de tijd van Gerloff door, maar toen met nog 25 minuten op de klok zowel Ruben Rinaldi en Michael van der Mark crashten moest de training kortstondig worden stilgelegd.

Met nog minder dan 10 minuten te gaan verbeterde Gerloff zijn eigen tijd en ging met een 1:40.497 nipt onder de tijd van Jonathan Rea door, maar die reageerde direct door met nog drie minuten te gaan met nieuwe SCX Superpole banden er een 1:40.264 uit te persen, bijna een kwart seconde sneller dan de Yamaha coureur, die even later door Scott Redding nog een plaats werd terugverwezen. 

Jonathan Rea: 
“Het is een positieve tweedaagse test geweest. Bij sommige van onze vorige tests werden we opgehouden door het weer en dit is de eerste keer dat we met al onze rivalen op de baan zijn."

"We zijn tevreden met alle resultaten. We hebben veel items op de fiets getest vanuit het oogpunt van het chassis, de motor en de elektronica. Ik begin me echt op m'n gemak te voelen op de nieuwe Ninja ZX-10RR." 

Op de laatste dag werkten we aan onze race-set-up en ik deed een racesimulatie die werd onderbroken - maar ik was erg blij met het tempo, vooral halverwege de dag toen we probeerden de racetijd te simuleren."

"We deden aan het einde een time-attack met de SCX-band waarmee ik in staat was een snelle tijd te zetten. We hebben de test positief beëindigd en kijken uit naar Motorland Aragon over een paar weken, waar we verder zullen werken aan ons chassis en meer stappen zullen zetten voor de eerste ronde in mei."

Na de eerste dag 'slechts' de vierde tijd te hebben gezet stoot Scott Redding 2-daagse test af met de tweede tijd op 0,179 seconde van Jonathan Rea, eveneens gezet met de Pirelli SCX Superpole band. Redding zei weliswaar tevreden te zijn, maar dat de problemen nog steeds niet zijn opgelost. 

In sector 1 en 3 had Redding weliswaar de snelste tussentijd gezet, maar liet daarentegen veel liggen in sector 2 (Rea) en 4 (Gerloff). "We hebben veel gewerkt om de zwakke punten van de Panigale V4 te verbeteren, vooral in lange bochten", zei Scott Redding. "We hebben ook geprobeerd om het gevoel te verbeteren en hebben in die richting ook voortgang geboekt, maar het is duidelijk dat er nog iets ontbreekt."

Na een groot deel van de dag de training te hebben gedomineerd moest Garrett Gerloff genoegen nemen met de derde tijd, maar er had mogelijk meer in het vat gezeten: in zijn laatste run ging de Amerikaan in sector 2 onderuit en was daardoor niet meer in staat zijn vlak daarvoor gezette snelste tijd te verbeteren. 

Garrett Gerloff:
"Ik hou echt van dit circuit, de nieuwe bocht 10 (gemodificeerd in de winter, red.) geeft het een mooie flow. Ik voel me goed met mijn Yamaha R1 en we hebben veel data vergaard die in de toekomst voor ons bruikbaar zal zijn. Ik ben erg blij omdat ik me sterk voel zowel in de time-attack als op racesnelheid. Ik zie jullie in Aragon."

Verrassend was het optreden van BMW, dat voor aanvang van deze test slechts een keer eerder met de nieuwe M 1000 RR op de baan was geweest, in Jerez tijdens een tweedaagse test waar ook Honda aanwezig was geweest. Had Tom Sykes de eerste dag nog een halve seconde moeten toegeven op Rea, halverwege de tweede dag was het verschil met de op dat moment snelste man Gerloff slechts minimaal.

Aan het eind van de dag was echter niet Sykes, maar de voor het door BMW Motorrad ondersteunde Bonovo MGM Racing rijdende Jonas Folger die de vierde tijd had weten te noteren, op slechts 4 tiende seconde van Jonathan Rea en daarmee een fractie sneller was dan Ruben Rinaldi die zijn snelste tijd met de Pirelli Qualifier had gezet. 

Jonas Folger:
"“De test begon erg goed op de eerste dag. Na de Jerez-test waren er enkele nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de elektronica. De ondersteuning van BMW is geweldig en het heeft ons enorm geholpen om zo'n stap te maken in de ontwikkeling tussen Jerez en Barcelona."

"Ik was erg blij met het gedrag van de M 1000 RR. Daardoor hadden we vanaf de eerste ronde een prima basis voor ons werk. Woensdag hebben we veel geprobeerd met de elektronica en ook het een of ander aan het chassis."

"Op donderdag hebben we ons meer gefocust op de prestaties van de banden, om te zien hoe lang de band meegaat en wat we moeten doen over de afstand van meer ronden. Over het algemeen ben ik erg blij met het werk dat we hier als team hebben gedaan en ik heb echt genoten van het rijden." 

Voor Michael van der Mark eindigde de tweedaagse test vroegtijdig als gevolg van een crash in het laatste halfuur, maar met slechts een 14e tijd overall op bijna 1,7 seconden van Jonathan Rea moet de Rotterdammer nog duidelijk wennen aan het nieuwe team en de compleet nieuwe M 1000 RR - zowel Sykes als Folger hadden al ruime ervaring met de S 1000 RR. 

Michael van der Mark:
“Het was goed om weer op de baan te zijn, vooral met de andere deelnemers. We hebben nog veel dingen te proberen en te ontdekken op deze fiets, speciaal voor mij. Soms is het niet gemakkelijk, maar we hebben een aantal positieve dingen op de fiets gevonden en er zijn veel gegevens."

"Over het algemeen hadden we twee dagen testen met nauwelijks problemen, wat erg belangrijk voor ons is, omdat we dus veel ronden konden rijden om de motor te verbeteren voor de volgende test."

WorldSBK Supported Test Catalunya, tijden dag 2:

No. Rijder Motor Team Tijd Verschil ronde
1 Jonathan Rea GBR Kawasaki ZX-10RR Kawasaki Racing Team WorldSBK 1:40.264 65 / 66
2 Scott Redding GBR Ducati Panigale V4R ARUBA.IT Racing - Ducati 1:40.443 +0.179 80 / 81
3 Garrett Gerloff USA Yamaha YZF-R1 GRT Yamaha WorldSBK Junior Team 1:40.497 +0.233 65 / 69
4 Jonas Folger GBR BMW M 1000 RR Bonovo Action Team 1:40.699 +0.435 68 / 69
5 Michael Ruben Rinaldi ITA Ducati Panigale V4R ARUBA.IT Racing - Ducati 1:40.756 +0.492 76 / 78
6 Tom Sykes GBR BMW M 1000 RR BMW Motorrad WorldSBK Team 1:40.914 +0.650 60 / 61
7 Alex Lowes GBR Kawasaki ZX-10RR Kawasaki Racing Team WorldSBK 1:41.195 +0.931 29 / 75
8 Andrea Locatelli ITA Yamaha YZF-R1 PATA YAMAHA WORLDSBK OFFICIAL TEAM 1:41.258 +0.994 25 / 86
9 Chaz Davies GBR Ducati Panigale V4R Team GOELEVEN 1:41.317 +1.053 4 / 58
10 Leon Haslam GBR Honda CBR1000RR Team HRC WSBK 1:41.350 +1.086 80 / 82
11 Kohta Nozane JAP Yamaha YZF-R1 GRT Yamaha WorldSBK Junior Team 1:41.628 +1.364 67 / 79
12 Axel Bassani ITA Ducati Panigale V4R Motocorsa Racing 1:41.756 +1.492 63 / 67
13 Tito Rabat ESP Ducati Panigale V4R Barni Racing Team 1:41.942 +1.678 97 / 111
14 Michael van der Mark GBR BMW M 1000 RR BMW Motorrad WorldSBK Team 1:41.945 +1.681 6 / 62
15 Toprak Razgatlioglu TUR Yamaha YZF-R1 PATA YAMAHA WORLDSBK OFFICIAL TEAM 1:42.298 +2.034 5 / 9
16 Isaac Vinales ESP Kawasaki ZX-10RR ORELAC Racing 1:42.370 +2.106 74 / 76
17 Christophe Ponsson FRA Yamaha YZF-R1 Gil Motor Sport - Yamaha 1:42.423 +2.159 63 / 65
18 Alvaro Bautista ESP Honda CBR1000RR Team HRC WSBK 1:42.544 +2.280 5 / 6
19 Leandro Mercado ARG Honda CBR1000RR MIE Racing Honda Team 1:43.814 +3.550 63 / 64
20 Samuele Cavalieri BEL Kawasaki ZX-10RR Team Pedercini 1:45.150 +4.886 36 / 81