Zoeken

WK Superbike Production: combinatie WK Superbike en Endurance World Championship?

19 december 2019
Omdat noch het WK Superbike, noch het Endurance World Championship floreert wordt een nieuw WK Superbike Productie gepland, aldus onze collega's van Speedweek.com. Volgens de Duitse sportwebsite zouden de SBK coureurs worden verplicht hieraan deel te nemen.

Het is een publiek geheim dat Dorna zich de overname van het WK Superbike anders had voorgesteld. Het reglement is de laatste vijf jaar meermaals aangepast, de Superstock 600 en 1000 raceklassen hebben het veld moeten ruimen voor een WK Supersport 300 en het format van het WK Superbike is volledig op de schop gegooid, met nu 3 wedstrijden per weekend. 

Al die aanpassingen hebben echter niet het beoogde effect gehad. In het WK Superbike staan  weliswaar 5 merken aan de start (Kawasaki, Yamaha, Honda, Ducati en BMW), maar het startveld is enorm uitgedund en de kloof tussen de fabrieksteams en privé teams is enorm. Om nog maar te zwijgen over het WK Supersport dat een Yamaha Cup is geworden. 

Het WK Supersport 300 is daarentegen de enige raceklasse die van én bomvolle startvelden én waanzinnig spectaculaire races geniet, maar waarvan niemand snapt hoe het reglement in elkaar steekt. Niet in de laatste plaats omdat soms op de vooravond van een raceweekend het reglement is aangepast. 

Om het WK Supersport weer meer aanzien te geven wordt door de SBK commissie over een handicap formule nagedacht net als in de Supersport 300 klasse, waardoor Kawasaki met de ZX-6R 636, Triumph met de Daytona 765 en Aprilia met de nieuwe RS660 mee zou kunnen doen. Het is echter niet eenvoudig om dat in goede banen te leiden. 

Een eerder voorstel om van het WK Supersport een eenheidsklasse te maken (wat het met voornamelijk R6'en aan de start al bijna is), maar dat voorstel is inmiddels van tafel geveegd. 

Volgens Speedweek.com wordt er nu echter door de functionarissen van Dorna en de FIM over een revolutionair idee gediscussieerd. Er zou serieus over een nieuw wereldkampioenschap worden nagedacht met de werktitel "Superbike Production". 

Tot dit kampioenschap zouden vijf vooraf gekozen WK Superbike events tellen, plus de vijf events van het Endurance World Championship, het kampioenschap dat over twee seizoenen wordt verreden. Het 2019/2020 kampioenschap begon in september met de 24 uurs Bol d'Or en eindigt in juli met de 8 uren van Suzuka. 

Het idee is volgens Speedweek.com om het nieuwe kampioenschap met verregaand identieke machines te rijden, hoewel dat geen eenvoudige opgave zal zijn. In het EWC zijn de machines vaak minder extreem getuned om het 8 tot 24 uur vol te kunnen houden en bovendien is reglementair verlichting verplicht. 

Om het nieuwe kampioenschap, dat volgens Speedweek.com al 2020/2021 werkelijkheid zou kunnen zijn, van de grond te krijgen zal er wel een joint venture tussen Liberty Media en Dorna moeten worden gesloten. Liberty Media is eigenaar van Eurosport, dat al jaren de promotor van het EWC is. 

Volgens Speedweek.com zouden de coureurs van het WK Superbike worden verplicht om deel te nemen aan het EWC. Tot nu toe was deelname beperkt tot de 8 uren van Suzuka en dan ook nog maar enkele coureurs die voor de Japanse fabrieksteams aantraden. 

Dit jaar waren dat Michael van der Mark en Alex Lowes voor Yamaha en Jonathan Rea, Leon Haslam en Toprak Razgatlioglu (die in de race trouwens niet in actie kwam, tot ongenoegen van diens manager Kenan Sofuoglu) voor Kawasaki. 

Voor het startveld van het WK Superbike zou dat betekenen dat hun kalender van 13 naar 18 events wordt uitgebreid, maar er wordt volgens Speedweek.com ook nagedacht om het aantal SBK events terug te brengen. De 5 events van het EWC zouden dan overwegend in de herfst en winter plaatsvinden, de races van het WK Superbike in het voorjaar en de zomer. 

Bron: Speedweek.com