Zoeken

Rea opnieuw snelste tijd tijdens wintertest Jerez

27 november 2018
Jonathan Rea heeft de laatste tweedaagse wintertest voor de verplichte winterstop op het Spaanse circuit van Jerez de snelste tijd op de klokken gezet. De viervoudig SBK wereldkampioen reed een tijd van 1'38.713 en was daarmee bijna zeventiende seconde sneller dan Alex Lowes.

Net als bij de eerste verregende wintertest enkele weken geleden in Aragon waren Kawasaki, Ducati en Yamaha alledrie naar Jerez afgereisd voor de tweede en laatste wintertest voor de verplichte winterstop, die onder perfecte weersomstandigheden plaatsvond. Grote afwezigen waren opnieuw het nieuwe Althea Honda team, dat directe ondersteuning van HRC krijgt, en Shaun Muir Racing BMW, dat eveneens rechtstreekse ondersteuning vanuit Beieren krijgt.

Voor Alvaro Bautista was het de eerste kennismaking met de Panigale V4, terwijl bij Yamaha nu ook het tweede GRT Yamaha Team met Marco Melandri en Sandro Cortese aanwezig was. De eerste dag poste Jonathan Rea direct de snelste tijd, maar de meeste indruk maakte Alvaro Bautista door in zijn allereerste kennismaking met de Panigale V4 direct een tweede tijd te noteren, op slechts drietiende seconde van de viervoudig wereldkampioen.

De tweede dag gooide Rea er tegen het eind van de ochtend een setje kwalificatiebanden tegenaan en snoepte met een tijd van 1'38.713 bijna een seconde van de 1'39.657 van de eerste dag af. Rea gebruikte de tweedaagse test om het rijwielgedeelte af te stellen op het nieuwe motorblok van de 2019 ZX-10RR dat 600 toeren meer maakt, terwijl de test voor Leon geheel in het teken stond van het wennen aan de elektronica, na drie seizoenen BSB zonder elektronica te hebben geracet. Van alle coureurs was Haslam dan ook het meest op de baan, hij zette de tweede dag al meer dan 100 ronden op de klok.

Jonathan Rea: 
Het was een erg positieve laatste dag. We zijn alle puzzelstukjes in elkaar aan het leggen en moeten tevreden zijn met wat we hebben gedaan. Het is altijd moeilijk wanneer een circuit er niet geweldig bij ligt. In alle krappe bochten zijn hobbels aan het ontstaan, waardoor het moeilijk is om met vertrouwen tot de limiet te pushen. Buiten dat is de standaard Pirelli die we hier hebben altijd erg gevoelig voor de asfalttemperatuur. 
We hebben deze test verschillende dingen met de ZX-10RR uitgeprobeerd en probeerden tegen het eind nog iets interessants met de balans. Ik voelde me goed met gebruikte banden dus dat is iets waar we in 2019 mee verder kunnen gaan. Ik deed ook een lange run in de middag, we hebben nagenoeg alles gedaan wat we op voorhand hadden gepland.

In het Yamaha kamp lag de focus voor fabrieksrijders Alex Lowes en Michael van der Mark op het evalueren van de geometrie, vering en aanpassingen in hardware van de YZF-R1, daarnaast werd door de Yamaha engineers ook aan verbetering van de elektronica gewerkt. 

Beide rijders waren aan het eind van de tweedaagse test positief over de progressie die was gemaakt. Alex Lowes maakte tegen het eind van de dag een flinke stap en postte de tweede tijd, op zeventiende seconde van Rea, terwijl Michael van der Mark op 1,4 seconden van de viervoudig wereldkampioen verstoken bleef. Michael ondervond nog wel hinder van het schippersbotje in zijn linkerhand, dat hij het laatste raceweekend in Qatar in FP1 gebroken had. 

Michael van der Mark:
Het is echt een interessante test geweest, maar het is jammer dat ik nog steeds niet hersteld ben van de polsblessure die ik in Qatar heb opgelopen. Neemt niet weg dat we veel werk hebben verricht. De eerste dag hadden we een lange lijst af te werken en ik voelde me niet happy op de machine, maar de tweede dag ging het stukken beter. We hebben opnieuw veel geprobeerd qua geometrie en vering, maar ook de elektronica. Deze namiddag ben ik eindelijk in mijn ritme kunnen komen en hebben we stap voor stap progressie gemaakt. In eerste instantie had ik last bij het insturen van de bocht, maar tegen het eind hebben we een goede oplossing gevonden. Ik ben blij met het behaalde resultaat en kijk nu al uit naar januari.

Naast het fabrieksteam maakte Yamaha's tweede team GRT Yamaha zijn debuut in Jerez, dat de overstap van het WK Supersport naar het WK Superbike heeft gemaakt, met Marco Melandri en WK Supersport wereldkampioen Sandro Cortese als rijders. Melandri voelde zich meteen op z'n gemak op de YZF-R1, waarmee hij het laatst in 2011 heeft geracet, terwijl voor Cortese het z'n allereerste kennismaking was met een 1000cc superbike.

Ook bij Aruba.it Ducati was een nieuw gezicht. Alvaro Bautista heeft binnen het Ducati fabrieksteam de plaats ingenomen van Marco Melandri, en voelde zich meteen thuis op de Panigale V4R, die het komende seizoen zijn debuut gaat maken in het WK Superbike. De eerste trainingsdag imponeerde Bautista met de tweede tijd, op drietiende seconde van Jonathan Rea, de tweede dag reed de voormalig MotoGP coureur nog eentiende seconde van zijn eigen tijd af, maar ging wel twee keer onderuit. 

Met een tijd van 1'39.845 was Bautista 7 duizendste seconde sneller dan zijn nieuwe teamgenoot Chaz Davies, voor wie het de tweede test met de Panigale V4R was. Waar Bautista zich beperkte tot aanpassingen in de setup om te zien hoe de Panigale daarop reageert werd in de andere kant van de potbox door Davies al een nieuwe swingarm geprobeerd. Ook deed Davies al enkele runs op raceafstand. 

Chaz Davies:
Het was een positieve test. We hebben veel geleerd over de machine en hebben een beter idee van wat de komende winter moet worden gedaan om het pakket te verbeteren. We hebben meerdere sets banden over raceafstand getest en ook een nieuwe swingarm geprobeerd met positief resultaat, maar in z'n algemeenheid is het belangrijkste doel op dit moment om verwarring te voorkomen, en ik denk dat helder is welke richting we uit moeten gaan. We hebben veel informatie te verwerken, nu moeten we alles in elkaar voegen. De volgende week wordt ik aan mijn geblesseerde schouder geopereerd, daarna zal ik mijn training hervatten om voor de komende test volgend jaar 100% fit te zijn.

WK Superbike Wintertest Jerez:

Rijder Team Tijd Verschil
Jonathan REA GBR Kawasaki Racing Team 71 1:38.713 --
Alex LOWES GBR Pata Yamaha Official WorldSBK Team 86 1:39.377 0.664
Leon HASLAM GBR Kawasaki Racing Team 101 1:39.766 1.053
Alvaro BAUTISTA ESP Aruba.it Racing - Duati 85 1:39.845 1.132
Chaz DAVIES GBR Aruba.it Racing - Duati 66 1:39.852 1.139
Michael vd MARK NED Pata Yamaha Official WorldSBK Team 83 1:40.092 1.379
Marco MELANDRI ITA GRT Yamaha Team 67 1:40.235 1.522
Sandro CORTESE GER GRT Yamaha Team 47 1:40.592 1.879