Zoeken

Rea: Kawasaki moet ZX-10RR verbeteren

10 december 2021
Jonathan Rea is van mening dat Kawasaki de ZX-10RR voor het volgende seizoen flink moet verbeteren, om Toprak Razgatlioglu te kunnen verslaan. De komende week staat de eerste wintertest gepland, maar daar zullen geen grote veranderingen te zien zijn.

 

Sinds dat Rea in 2015 de overstap maakte is Kawasaki ongekend dominant geweest in het WK Superbike en werd record na record aan flarden gereden. Rea en Kawasaki scoorden 6 wereldtitels op rij en in die zes jaar werden 84 overwinningen behaald en stond Rea 143 keer op het podium. 

Aan die dominantie kwam dit jaar een eind. Kawasaki had voor modeljaar 2021 de ZX-10RR zowel motorisch als aerodynamisch vernieuwd, maar de motorische aanpassingen werden door Dorna niet als voldoende gezien om van een vernieuwd motorblok te spreken. 

Hierdoor werden de 500 extra toeren die het nieuwe blok maakte en waarmee de hele winter was getest vlak voor de aanvang van het seizoen niet toegekend en moest Rea het dus met de 14.600 tpm van 2020 doen - het laatste toerental van de vijf merken in het WK Superbike. 

Veel meer dan andere jaren moest Rea tot het uiterste gaan om Toprak Razgatlioglu en Scott Redding achter zich te houden, wat ertoe resulteert dat voor het eerst in zes jaar Rea foutjes maakte die hem uiteindelijk de wereldtitel hebben gekost. De crashes op Most en Portimao hebben 'm de wereldtitel gekost. 

Hoewel Rea toegeeft dat hij fouten heeft gemaakt, is hij wel van mening dat Kawasaki de ZX-10RR voor het volgende seizoen moet upgraden om de snelheid van de verbeterde Yamaha R1 bij te houden. 

"Natuurlijk is ons doel het volgend jaar hetzelfde, leren van de fouten die zijn gemaakt en onze machine verbeteren," zegt Rea. "We moeten onze machine echt verbeteren, Kawasaki moet een tandje bijzetten."

"Als het werkt weten we weten dat het een van de meest competitieve machines is, we moeten onze zwakke punten afvlakken en dan zouden we weer competitief moeten zijn. Ik heb dit jaar echt genoten van de gevechten met Toprak en Scott, ik hoop dat we het volgend seizoen meer van dit soort gevechten hebben."

Het zwakke punt van de ZX-10RR is dit jaar de acceleratie geweest, wat op het Argentijnse circuit van San Juan nog eens pijnlijk duidelijk werd toen Rea herhaaldelijk door Razgatlioglu op het rechte stuk weer werd ingehaald nadat hij hem in bocht 7 had uitgeremd. 

Die twee pijnpunten moeten komende winter door Kawasaki worden aangepakt. Rea zegt dat Kawasaki de periode tot april volgend jaar moet gebruiken om met een fiets op de proppen te komen die net zo snel als z'n concurrenten is op het rechte stuk als dat 'ie in de bochten is. 

"We moeten onze snelheid en acceleratie verbeteren", zegt Rea. "De circuits waar we vanuit de eerste versnelling bocht-uit accelereren, zoals Most en Navarra, waren zo moeizaam, daar verloren we soms wel 3 tiende seconde op het rechte stuk."

"Ik denk dat we de ZX-10RR nog wel wat kunnen verbeteren. Wat het motorblok betreft zijn we met de engineers hard aan het werken en zullen dat komende week gaan testen, om daarna te evalueren. Ik ben verheugd om weer te beginnen en zien hoe we kunnen verbeteren."