Zoeken

Rea domineert wintertest Jerez

20 december 2021
Met de twee belangrijkste merken niet aanwezig zeggen de tijden eigenlijk niks, maar desalniettemin kijkt Jonathan Rea terug op een positieve eerste test op Jerez ter voorbereiding op het 2022 seizoen. De onttroonde wereldkampioen reed de laatste dag een 1'38.831 en was daarmee een seconde sneller dan Michael van der Mark.

 

Waar tot voor enkele jaren er veel meer kon worden getest en dat ook nog in het diepste geheim kon worden gedaan heeft Dorna het aantal testdagen in het WK Superbike tot 10 teruggebracht en mag er niet meer exclusief worden getest; elke privé test die wordt georganiseerd moeten andere merken ook in de gelegenheid worden gesteld om aan die test deel te nemen. 

Zo ook de afgelopen week. Honda had een driedaagse test georganiseerd op het circuit van Jerez de la Frontera, om beide nieuwe coureurs Xavier Vierge en Iker Lecuona kennis te laten maken met het team en de CBR1000RR-R Fireblade SP. Kawasaki en BMW namen ook deel, Kawasaki op woensdag en vrijdag met enkel het fabrieksteam, BMW op woensdag en donderdag met beide teams. 

Jonathan Rea zette op woensdag meteen de pace, noteerde een 1'39.561 en was daarmee exact 6 tiende sneller dan Micheal van der Mark geweest, die op zijn beurt op donderdag in afwezigheid van Kawasaki de snelste tijd van de dag noteerde en met een 1'39.788 het gat op Rea tot 2 tiende seconde had teruggebracht. 

Michaels nieuwe teamgenoot Scott Redding, die een week eerder al op Portimao met de M 1000 RR had kennisgemaakt, had de tweede dag zelfs 8 tiende van zijn eigen tijd afgeschaafd en was met een 1'39.909 nog maar 0,121 seconde langzamer dan van der Mark geweest. 

Na de eerste dag voornamelijk aan het rijwielgedeelte te hebben gewerkt en nieuwe Showa vering te hebben getest werd bij Kawasaki de tweede dag gebruikt om alles te analyseren en voor te bereiden op de tweede rijdag op vrijdag, waarbij de focus op het motorblok lag en nieuwe onderdelen werden getest. Zijn snelste tijd reed Rea niet met een qualifier, maar met de zachte SCX die Pirelli oorspronkelijk voor de Sprintrace had ontwikkeld.