Zoeken

Halve testdag Rea in Jerez

12 februari 2021
Jonathan Rea heeft op donderdag in Jerez zijn eerste test van het jaar afgerond. De zesvoudig wereldkampioen moest het alleen doen, teamgenoot Alex Lowes zat geblesseerd thuis.

Na als gevolg van het slechte weer in januari al twee testen te hebben moeten annuleren (eind december heeft Dorna het aantal testdagen tot het eind van het 2021 seizoen bevroren, waardoor bij regen teams niet meer de baan op gaan) leek ook deze week de test van het KRT team in het water te vallen. 

Oorspronkelijk had het team op woensdag de baan op willen gaan, maar ook toen regende het, waardoor werd besloten de test een dag te verschuiven. Op donderdag gingen de condities er in de loop van de dag echter op vooruit, waardoor in de middag werd besloten om de baan op te gaan. 

Conform het aangepaste reglement heeft Rea hiervoor een halve dag van de 10 beschikbare testdagen moeten inleveren. Hoewel Rea in de middagsessie slechts 3 uur op de baan te vinden was, keek hij wel op een zeer positieve en vruchtbare test terug op de nieuwe ZX-10RR. 

De baan was op plaatsen nog ietwat nat geweest, maar goed genoeg om belangrijke data te vergaren waar het team mee aan de slag kan gaan. De 6-voudig wereldkampioen reed 40 ronden op de baan en zette een snelste tijd van slechts 1'40,6 wat volledig aan de niet optimale omstandigheden was toe te schrijven. 

Jonathan Rea: 
“Het was zo fijn om op mijn fiets te rijden na een lange winterstop. Ik wil mijn team echt bedanken voor de enorme inspanning om hier te zijn. Reizen op dit moment is voor iedereen moeilijk. We waren van plan om woensdag te testen, maar we kregen slecht weer. 

We hebben nog een poging gedaan om te blijven en we hebben donderdag een aantal productieve ronden gereden. Ik bedank hen voor de enorme inspanning - iedereen - en het was zo'n positieve test. 

We moesten een aantal zaken bevestigen waaraan we in het laagseizoen hadden gewerkt en ik had een heel goed gevoel. De baan was niet in perfecte staat omdat sommige bochten nog vochtig waren, maar ik kon de motor begrijpen, de veranderingen begrijpen en veel goede informatie en gegevens aan de ingenieurs geven. 

Het kostte me niet zo lang om in de gang te gaan. Ik verlaat de test erg blij met wat we hebben gedaan en ik voel me geweldig op de motor. Het werk dat ik thuis heb gedaan, werpt zijn vruchten af ​​en ik kijk er naar uit om weer te gaan rijden."

Pere Riba, Crew Chief van Jonathan Rea, verklaarde: 
“We mochten eindelijk testen na de regen en 's middags kwamen we bijna drie uur op de baan. Het was belangrijk omdat we een aantal dingen moesten testen aan de motorzijde; verschillende mappings en elektronica waar we in de winter veel mee hadden gewerkt. 

Het was erg belangrijk om te testen, maar om te testen in droge omstandigheden. Het klopte niet in natte omstandigheden. Vanmiddag hebben we alle dingen kunnen testen die we wilden. We hebben alle informatie verzameld en ik ben erg blij. Dit soort dingen vraagt ​​om begrip en gevoel van de rijder en ik ben verheugd om te vertrekken met een aantal rondjes gereden en we kunnen de gegevens gebruiken om de volgende stappen te zetten. 

De rondetijden waren geen referentieniveau, aangezien sommige hoeken van de baan een beetje vochtig waren. De baan was niet helemaal droog, maar hij was goed genoeg. Johnny vertrekt blij en met een goed gevoel van deze test. Deze dingen moeten we natuurlijk op andere circuits bevestigen, als we daar gaan testen. Over het algemeen was dit een goede test en ik ben tevreden."

Guim Roda, KRT Team Manager, verklaarde: 
“We wisten dat Ducati en HRC aan het testen waren op Jerez, dus besloten we deze test met hen te delen. Het regende gisteren maar vanmorgen realiseerden we ons dat we 's middags een paar rondjes konden maken, dus het was nuttig. 

Binnen de nieuwe regels, die maximaal tien testdagen toestaan, geldt dit nu als een halve testdag. We hebben deze halve dag gebruikt om een ​​paar punten te checken waarvan we dachten dat ze interessant zouden zijn voor Jonathan om de ontwikkeling van de fiets voor 2021 te begrijpen. 

Het was een nuttige test en we hebben meer informatie verzameld. Wat betreft Alex, hij had in Barcelona getest en getraind om zich voor te bereiden op de start van het seizoen, maar hij had een kleine crash tijdens het rijden op een vlakke baan. Hij sloeg zijn schouder en beschadigde hem een ​​beetje. 

Omdat hij niet op 100% kon blijven, waren we van mening dat het voor hem niet zinvol zou zijn om rondjes te rijden als hij niet optimaal kan rijden. We geven er de voorkeur aan dat hij de komende twee weken herstelt. Bij de volgende test in Portimao zal het een nieuwe kans voor hem zijn."