Zoeken

Zarco rijdt in 2020 voor Reale Avintia Ducati.

9 december 2019
Nadat Karel Abraham via een mailtje uit het team was gezet wist iedereen het eigenlijk al, maar nu is het dan officieel: Johann Zarco rijdt het volgend seizoen voor Reale Avintia Ducati. Het nieuws is vandaag zowel door Zarco als het team wereldkundig gemaakt.

Al tijdens de eerste wintertest in Valencia ging het gerucht dat Johann Zarco in gesprek met Ducati zou zijn voor het 2020 seizoen, een gerucht dat in een stroomversnelling kwam nadat het Avintia Team van privé team tot officieel Ducati satellietteam werd opgewaardeerd. 

Toen vervolgens Karel Abraham uit het team werd gezet was voor iedereen wel duidelijk dat dát maar één reden had: het veld vrijmaken voor Johann Zarco. Toch bleef het daarna lange tijd stil, pas vandaag is officieel bekend gemaakt dat zoals verwacht de tweevoudig Moto2 wereldkampioen een eenjarig contract met de Ducati fabriek heeft getekend. 

Het Avintia Team krijgt het komende seizoen twee track engineers en twee Ducati Corse elektronica engineers, ter ondersteuning van de GP19 machines waarover het team het volgend seizoen beschikt. 

Raúl Romero, eigenaar Reale Avintia Racing Team:
Ik ben echt blij en verheugd met de komst van een geweldige rijder als Johann Zarco in ons team via Ducati. Dit versterkt de groei van het team na het contract met de fabrikant uit Borgo Panigale te hebben verlengd. Als satellietteam maken we nu een enorme sprong wat kwaliteit van het materiaal aangaat. We hopen Johann en Tito onverdroten in de top 10 te zien en een referentieteam worden. Tot slot willen we al onze sponsoren danken voor hun steun de afgelopen jaren, zonder hen zou dit niet mogelijk zijn geweest. 



De deal met Ducati en Avintia is de laatste twist in de 2019 saga voor de 29-jarige Fransman, die na zes podiums op de Tech3 Yamaha dit jaar zijn draai niet kon vinden op de KTM fabrieksmachine. Halverwege het seizoen vroeg Zarco zelfs om ontbinding van het contract aan het eind van het seizoen. 

Zarco had wel de intentie het seizoen uit te rijden, maar werd kort daarna uit het team gezet en vanaf Aragon vervangen door testrijder Mika Kallio. Zarco leek testrijder te kunnen worden bij Yamaha, maar koos ervoor om de laatste drie wedstrijden van het seizoen Takaaki Nakagami te vervangen bij LCR Honda. 

Hoewel de overeenkomst slechts de laatste drie wedstrijden betrof ging het gerucht dat Zarco Jorge Lorenzo zou gaan vervangen in het team, wat werd aangewakkerd door de slechte prestaties van de vijfvoudig wereldkampioen in Phillip Island en Sepang. 

Toen Lorenzo de laatste wedstrijd aangaf het bijltje erbij neer te leggen leek Zarco de beste papieren in handen te hebben om Lorenzo's plaats in te nemen in het Repsol Honda Team, maar teammanager Alberto Puig koos voor Marc Marquez' broertje Alex Marquez. 

De Franse Grand Prix promotor Claude Michy en Dorna's CEO Carmelo Ezpeleta hebben zich daarna sterk gemaakt om voor Zarco een alternatief te creëren in de MotoGP. In eerste instantie wees Zarco de deal af en zei dat hij liever terug zou keren naar de Moto2 dan in een privé team te rijden in de MotoGP. 

Door het Reale Avintia Racing Team op te waarderen tot satellietteam met directe ondersteuning van de Ducati fabriek is dat laatste probleem getackeld. Gigi Dall'Inga zal met Johann Zarco in z'n nopjes zijn, een coureur met vergelijkbare rijstijl als Jorge Lorenzo terug op een Ducati. Zarco zal hopen dat het eenjarige contract de opmaat is naar een contract met het fabrieksteam.  

Johann Zarco wordt bij Reale Avintia de nieuwe teamgenoot van voormalig Moto2 rivaal Tito Rabat. In een post op Instagram zegt Zarco dat zijn enkel goed aan het genezen is na de laatste race door de glijdende motor van Iker Lecuona onderuit te zijn gekegeld en dat hij zijn training snel zal gaan hervatten.