Snelste tijd voor Vinales in MotoGP test Jerez
Na afloop van de Spaanse Grand Prix was de MotoGP paddock in Andalusië gebleven voor een officiële testdag op maandag. De enige coureur die ervoor had gekozen om te test te laten schieten was Fabio Quartararo, vanwege het armpomp probleem in zijn rechterarm dat hem in de race de overwinning had gekost.
De 22-jarige coureur uit Nice was terug naar huis gegaan voor een medisch consult om te beslissen wat het beste is met het oog op zijn thuis-Grand Prix op Le Mans over twee weken. Ook HRC testrijder Stefan Bradl, die het afgelopen weekend met een wildcard aan de start had gestaan, kwam op maandag niet in actie.
Zesvoudig MotoGP wereldkampioen Marc Marquez, nog herstellende van zijn armblessure, kwam wel in actie maar hield het na 7 ronden al voor gezien. Het was echter niet de arm, maar de pijn in zijn nek die hij te danken had aan zijn twee crashes op zaterdag en zondagochtend die hem op maandag opbrak. Na afloop van de race had Marquez gezegd helemaal gebroken te zijn geweest.
Ook voor Aleix Espargaro was de MotoGP test van korte duur, hij ging al vroeg in bocht 6 onderuit. Rond de tijd dat de Aprilia coureur crashte moest ook Vinales zijn M1 aan de kant zetten vanwege een olielekkage, waardoor de sessie kortstondig moest worden stilgelegd. Met een 1'37.717 had de Yamaha fabriekscoureur vlak daarvoor de snelste tijd op de klokken gezet.
Vinales raakte er niet van uit zijn ritme en wist in het tweede uur zijn tijd tot een 1'37.135 te verbeteren. Alex Rins ging daar met een 1'36.913 onderdoor, de Suzuki fabrieksrijder testte wederom samen met z'n teamgenoot Joan Mir een 2022 motorblok en gebruikte de dag verder aan de set-up voor Le Mans over 2 weken.
Rins hield het na de lunch al voor gezien, hij bevestigde dat hij zijn rechterschouder die hij de eerste race in 2020 brak gaat laten checken, na zijn crash in FP4 voelde hij weer pijn op die plek en wil er dus zeker van zijn dat alles in orde is voor de Franse Grand Prix over 2 weken tijd.
Ook het Ducati fabrieksteam hield het al vroeg voor gezien. De nummer 1 en 2 van de race werkten het volledige testschema af, waarbij voornamelijk dingen werden uitgeprobeerd waar tijdens de eerdere testen en de raceweekends geen tijd voor was geweest.
Honda had daarentegen een drukke dag, die werd gecomprimeerd door het feit dat Marc Marquez al na 7 ronden het voor gezien moest houden. Na de race had hij nog toegegeven dat Honda zich op dit moment niet in de beste positie bevindt en dat hij nog geen goede balans heeft gevonden met de RC213V.
Teamgenoot Pol Espargaro had zijn frustratie niet onder stoelen of banken gestoken, hij zei teleurgesteld te zijn dat Honda het afgelopen weekend met verschillende machines aan de start stond. Takaaki Nakagami, Alex Marquez en hij reden alledrie met verschillende pakketten, wat de doorontwikkeling van de RC213V niet ten goede komt.
Ondanks een crash aan het begin van de test eindigde Pol de dag met de zesde tijd. In totaal was de nummer 44 maar liefst 89 ronden op de baan en werd daarbij met minimaal 3 verschillende HRC machines gespot - zijn standaard fiets, eentje met een ander aero pakket en eentje met ongespoten kuip. Al met al had Honda maar liefst 5 verschillen aero pakketen meegenomen voor de test.
De eer van snelste Honda rijder ging echter -wederom- naar Takaaki Nakagami, die net als Pol Espargaro een druk schema af te werken had en minstens zoveel nieuwe onderdelen te testen had. In ronde 64 van in totaal 71 reed de LCR Honda IDEMITSU coureur, die rechtstreeks bij HRC onder contract staat, een 1'37.310 en was daarmee slechts 38 duizendste langzamer dan Joan Mir.
Van alle coureurs was Vinales het meest op de baan, 101 ronden in totaal, in ronde nummer 83 dook Vinales 34 duizendste onder de tijd van Alex Rins en eindigde daarmee de dag met de snelste tijd.
MotoGP test Jerez, tijden:
Rijder | Team | Merk | Rpnden | Tijd | Verschil | ||
1 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 101 | 1'36.879 | |
2 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 59 | 1'36.913 | +0.034 |
3 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 64 | 1'37.310 | +0.431 |
4 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 71 | 1'37.348 | +0.469 |
5 | Johann ZARCO | FRA | Pramac Racing | Ducati | 75 | 1'37.435 | +0.556 |
6 | Pol ESPARGARO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 89 | 1'37.506 | +0.627 |
7 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 72 | 1'37.508 | +0.629 |
8 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Avintia | Ducati | 66 | 1'37.559 | +0.680 |
9 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 67 | 1'37.627 | +0.748 |
10 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 40 | 1'37.690 | +0.811 |
11 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 66 | 1'37.698 | +0.819 |
12 | Valentino ROSSI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 73 | 1'37.700 | +0.821 |
13 | Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 54 | 1'37.717 | +0.838 |
14 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 12 | 1'37.885 | +1.006 |
15 | Alex MARQUEZ | SPA | LCR Honda CASTROL | Honda | 75 | 1'38.170 | +1.291 |
16 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 7 | 1'38.303 | +1.424 |
17 | Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 64 | 1'38.374 | +1.495 |
18 | Jack MILLER | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 44 | 1'38.455 | +1.576 |
19 | Danilo PETRUCCI | ITA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 63 | 1'38.608 | +1.729 |
20 | Tito RABAT | SPA | Pramac Racing | Ducati | 65 | 1'38.826 | +1.947 |
21 | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 54 | 1'39.024 | +2.145 |
Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | ||||
Stefan BRADL | GER | Honda HRC | Honda |