Zoeken

Protest Ducati achterbrug spoiler afgewezen

27 maart 2019
De MotoGP Court of Appeal van de FIM het protest van Honda, Suzuki, KTM en Aprilia tegen de spoiler onder de achterbrug van de Ducati GP19 MotoGP racer afgewezen. De 4 merken hadden na afloop van de race in Qatar protest aangetekend, omdat buiten de Winglets op de kuip aerodynamische spoilers verboden zijn.

Na afloop van de eerste zinderend spannende race in Qatar was de eerste controverse van het 2019 seizoen een feit. Ducati had tijdens training en race gereden met een spoiler die aan de onderkant van de achterbrug was gemonteerd.  

Volgens Ducati was de spoiler aangebracht om de achterband te koelen en bij regen het regenwater af te voeren, maar dat werd door de 4 merken betwijfeld. De technici van de 4 merken waren ervan overtuigd dat de spoiler wel degelijk een aerodynamisch effect heeft, om meer druk op het achterwiel te krijgen en daarmee de wielspin te reduceren. 

Na afloop van de race tekenden de 4 merken gezamenlijk een protest in, maar dat protest werd direct door MotoGP Technisch directeur Danny Aldridge afgewezen. Daarop wenden de 4 merken zich naar de MotoGP Court of Appeal van de FIM in Geneve, waar onafhankelijke FIM rechters nu de beslissing van Aldridge hebben gevolgd en het gebruik van de spoiler legaal hebben verklaard.

Dat houdt in dat de uitslag van de eerste race in Qatar ongewijzigd blijft. Dovizioso blijft winnaar, Petrucci blijft zesde, het blijft in de toekomst toegestaan om met de spoiler te racen. De 4 merken hebben nu 5 dagen tijd om protest tegen deze beslissing te nemen, waarna er inhoudelijk opnieuw naar de zaak zal moeten worden gekeken. 

Experts verbazen zich erover dat de MotoGP Court of Appeal van de FIM nu heeft beslist dat de spoiler geen aerodynamische functie heeft, maar het staat buiten kijf dat Gigi Dall'Inga eareglemetairis in het zoeken naar de mazen in de wet. 

Op basis van de nieuwe aerodynamische richtlijn van het reglement zoals in december 2018 opgeteld zou een spoiler niet zijn toegestaan, maar acht dagen voor aanvang van het nieuwe seizoen heeft de FIM op verzoek van Ducati een aanvulling laten opnemen dat een spoiler wel is toegestaan wanneer hij de band koelt, niet breder dan de achterbrug is en geen aerodynamische functie heeft. 

Buiten Ducati is iedereen in de MotoGP paddock er echter van overtuigd dat de spoiler wel degelijk een aerodynamisch effect heeft en dat Dall'Inga het 'koelen van de band' als excuus gebruikt. Bovendien: bij een race in Sepang met asfalttemperaturen van meer dan 50°C zou dat nog logisch zijn, maar niet bij een nachtrace in Qatar waar temperatuur helemaal geen issue is. 

Het is niet voor het eerst dat Gigi Dall'Inga de mazen van we wet opzoekt, sinds zijn switch van Aprilia naar Ducati eind 2013 heeft hij meermaals mensen tegen zich in het harnas gejaagd. Zo nam hij direct het besluit om het Ducati fabrieksteam in 2014 en 2015 als 'Open' team in te schrijven, wat eigenlijk was bedoeld om armlastige privéteams wat extra privileges te geven om competitiever te zijn. 

Ducati mocht als 'Open' team 12 in plaats van 5 motorblokken gebruiken, reed met zachtere banden, had geen beperking wat testdagen betreft, mocht het motorblok het hele jaar blijven doorontwikkelen en kreeg in de race 4 liter meer benzine.