MotoGP Wintertest Valencia: Quartararo domineert en crasht dag 1
De eerste MotoGP testdag van de eerste 2020 wintertest, die vanwege het koude weer traag op gang kwam, zag twee nieuwe gezichten: Moto2 vice-wereldkampioen Brad Binder in de pitbox van Red Bull KTM als de nieuwe teamgenoot van Pol Espargaro en Moto2 wereldkampioen Alex Marquez in de pitbox van het Repsol Honda team als de nieuwe teamgenoot van zijn broer Marc Marquez - een deal die gisteravond door Honda wereldkundig was gemaakt.
Het eerste uur was er weinig tot geen actie op de baan, Honda testrijder Stefan Bradl beet de spits af, waarna niet veel later ook de regerend wereldkampioen zich op de baan liet zien. Marquez had een 2019 en een 2020 machine tot zijn beschikking, waar Alex maar een machine tot z'n beschikking had, een 2019 RC213V.
In zijn eerste run had Alex Marquez in z'n achtste ronde de ondankbare eer om als eerste crasher van de dag in de beruchte bocht 10 over het voorwiel onderuit te gaan, en moest daardoor noodgedwongen een groot deel van de testdag missen, die vanwege crashes enkele keren moest worden stilgelegd. Alex Marquez was echter niet de enige Honda rijder die onderuit zou gaan, Stefan Bradl gebeurde het in exact dezelfde bocht, terwijl Marc Marquez in de bocht ervoor zijn 2020 machine volledig afschreef.
Na een groot deel van de dag het veld te hebben aangevoerd eindigde Marc Marquez de dag met de vijfde tijd, op een halve seconde van Fabio Quartararo die tegen het eind van de middag met een verse Soft/Soft combinatie voor een time-attack ging en twee ronden achter elkaar een 1'30.1 wist te noteren. Niet veel later noteerde Quartararo een gemene crash - eveneens in bocht 10, waarbij hij zijn pols leek te hebben geblesseerd. Terug in de pits viel de schade voor de 2019 Rookie of the Year gelukkig heel erg mee.
Quartararo had voor deze test alleen de beschikking over de 2019 machine, waar de twee fabrieksrijders ook over een 2020 machine konden beschikken. Vinales noteerde met de 2020 machine al een hogere topsnelheid en eindigde de dag met de tweede tijd, op 0.164 seconde van Fabio Quartararo. Het was opmerkelijk hoe Vinales na een teleurstellende race weer voorin te vinden was, het lijkt alsof Vinales alleen snelle tijden kan noteren als hij de ruimte heeft.
Achter Vinales reed Franco Morbidelli de 3e tijd op een halve seconde van zijn teamgenoot en bleef daarmee Andrea Dovizioso 3 honderdste seconde voor. Naast zijn 2019 machine reed Dovizioso ook met het prototype van de 2020 machine, waarmee hij de vierde tijd noteerde. Danilo Petrucci had last van zijn schouder als gevolg van de crash in de race en besloot de testdag na 10 ronden te beëindigen, terwijl Jack Miller het vandaag nog met de 2019 machine met wat updates moest doen.
Onderwerp van gesprek vandaag was ook de toekomst van Johann Zarco, die naar verluid twee opties heeft: terugkeren naar de Moto2 in het Marc VDS team als teamgenoot van Sam Lowes, of bij Avintia Ducati de plaats innemen van Karel Abraham.
Zondag zou Zarco nog hebben gezegd de Moto2 te prefereren boven het Avintia team, maar de afgelopen dagen zou Gigi Dall'Inga zich zelfs met de deal hebben bemoeid en het Avintia Ducati team officieel tot Satellietteam hebben bevorderd, waarmee het team veel betere middelen tot z'n beschikking krijgt. Dall'Inga zou hebben aangegeven dat Johann Zarco over een 2019 machine zou kunnen beschikken, met technische support en updates vanuit de fabriek in Borgo Panigale.
Gevraagd of Johann Zarco de plaats van Abraham gaat invullen hield Avintia teammanager Ruben Xaus wijselijk zijn mond, maar liet wel doorschemeren dat de line-up voor het komende seizoen nog alles behalve vast staat. De bal zou op dit moment bij Johann Zarco liggen.
MotoGP wintertest Valencia, tijden dag 1:
Rijder | Team | Tijd | Verschil | Ronde | |
1 | QUARTARARO, Fabio | Petronas Yamaha SRT | 1:30.163 | 73 / 82 | |
2 | VIÑALES, Maverick | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1:30.327 | 0.164 | 58 / 66 |
3 | MORBIDELLI, Franco | Petronas Yamaha SRT | 1:30.650 | 0.487 | 30 / 71 |
4 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:30.665 | 0.502 | 48 / 58 |
5 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:30.698 | 0.535 | 33 / 60 |
6 | MIR, Joan | Team SUZUKI ECSTAR | 1:30.811 | 0.648 | 61 / 63 |
7 | RINS, Alex | Team SUZUKI ECSTAR | 1:30.958 | 0.795 | 57 / 76 |
8 | ESPARGARO, Pol | Red Bull KTM Factory Racing | 1:30.974 | 0.811 | 29 / 58 |
9 | ROSSI, Valentino | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1:31.012 | 0.849 | 57 / 73 |
10 | MILLER, Jack | Pramac Racing | 1:31.130 | 0.967 | 20 / 43 |
11 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda CASTROL | 1:31.183 | 1.020 | 63 / 69 |
12 | PETRUCCI, Danilo | Ducati Team | 1:31.433 | 1.270 | 9 / 10 |
13 | LECUONA, Iker | Red Bull KTM Tech 3 | 1:31.645 | 1.482 | 55 / 57 |
14 | IANNONE, Andrea | Aprilia Racing Team Gresini | 1:31.674 | 1.511 | 28 / 54 |
15 | RABAT, Tito | Reale Avintia Racing | 1:31.775 | 1.612 | 50 / 53 |
16 | ESPARGARO, Aleix | Aprilia Racing Team Gresini | 1:31.815 | 1.652 | 20 / 45 |
17 | PEDROSA, Dani | Red Bull KTM Tech 3 | 1:31.863 | 1.700 | 38 / 52 |
18 | PIRRO, Michele | Pramac Racing | 1:32.016 | 1.853 | 23 / 38 |
19 | ABRAHAM, Karel | Reale Avintia Racing | 1:32.034 | 1.871 | 44 / 47 |
20 | SMITH, Bradley | Aprilia Factory Racing | 1:32.090 | 1.927 | 46 / 50 |
21 | BINDER, Brad | Red Bull KTM Factory Racing | 1:32.645 | 2.482 | 61 / 70 |
22 | BRADL, Stefan | Repsol Honda Team | 1:32.833 | 2.670 | 25 / 25 |
23 | MARQUEZ, Alex | LCR Honda | 1:32.873 | 2.710 | 52 / 53 |
24 | KALLIO, Mika | Red Bull KTM Factory Racing |