MotoGP Red Bull Ring: Brave Binder wint knotsgekke KTM thuisrace
Met regen vlak voor de start voorspeld beloofde de back-to-back race op de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg op voorhand al een spectaculaire race te gaan worden. Overtuigd dat het zou gaan regenen had Marc Marquez gekozen voor de zachte achterband, en gok die voor de 8-voudig wereldkampioen heel erg goed leek uit te pakken.
Bij het doven van de rode lichten had Pecco Bagnaia net als 7 dagen geleden kopstart in de race gehad, gevolgd door de beide Pramac Ducati coureurs Jorge Martin en Johann Zarco en daarachter Marc Marquez die in de eerste bocht de erg wijd gaande Fabio Quartararo voorbij was gegaan.
Aan het eind van de eerste ronde had Bagnaia een voorsprong van 6 tiende seconde op Jorge Martin opgebouwd, maar snel daarna begon het plaatselijk licht te regenen, waardoor de kopgroep dicht bij elkaar bleef.
Bagnaia profiteerde van de strijd tussen Martin, Marquez en Zarco en hield daardoor de leiding in de race, maar dat veranderde toen de regen niet bleek door te zetten, Quartararo een sterke opmars maakte en in de achtste ronde zelfs de leiding in de race wist te nemen, hoewel slechts van korte duur.
Met Bagnaia opnieuw aan de leiding kwam Quartararo onder druk van Marc Marquez te staan, die bij het aanremmen van bocht 3 telkens net te kort kwam om de Fransman voorbij te gaan.
Het trio had inmiddels een klein gaatje geslagen met beide Pramac coureurs Jorge Martin en Johann Zarco, terwijl Jack Miller opnieuw behoorlijk worstelde en onder druk van Joan Mir kwam te staan.
In de 18e ronde ging Zarco voor het tweede weekend op rij onderuit, wat de vijfde plaats in handen van de naar voren rijdende Joan Mir gaf, terwijl aan de kop van het veld de strijd tussen Bagnaia, Quartararo en Marquez zich intensiveerde.
Met nog acht ronden op de klok reed Marquez naar de tweede plaats en leek het een kwestie van tijd voordat hij de leiding zou nemen in de race, maar toen begon het opnieuw te regenen en ditmaal zette de regen wél door.
Met nog 5 ronden te gaan viel de rondetijd van het trio aan kop zo ver terug dat Martin, Mir en Brad Binder, die eveneens met Jack Miller had afgerekend, aansluiting vonden, waarna aan het eind van die ronde iedereen in de kopgroep de pits in dook om een motorwissel te doen.
Iedereen behalve Brad Binder, die besloot de gok te wagen en op de baan bleef, evenals Aleix Espargaro, Valentino Rossi, Iker Lecuona, Luca Marini, Takaaki Nakagami, Alex Marquez, Pol Espargaro en Danilo Petrucci. Een ronde lang ging dat voor de meesten goed, maar daarna was er geen temperatuur meer in de slicks én de carbon remschijven, waardoor het voor de 'slicks-groep' als dansen op ijs was.
Twee ronden voor het eind leek Rossi zijn 200e podium nog bij te schrijven, een ronde voor het eind leek Aleix Espargaro Aprilia nog z'n eerste podiumfinish te geven in de MotoGP en leek het ook een eerste podium te worden voor Iker Lecuono, maar dat veranderde allemaal in één ronde tijd.
Met een verschil in rondetijd van meer dan 15 seconden was de opmars van de groep regenbanden ongekend. Pecco Bagnaia stormde in tijdsbestek van enkele bochten van de tiende naar de tweede plaats en werd op 13 seconden van Brad Binder afgevlagd, die in de voorlaatste bocht buiten de baan was geweest en daarvoor met 3 seconde werd bestraft.
Het maakte voor Binder niet uit, hij wist vier ronden lang met slicks in de zeikende regen op een kletsnatte baan te overleven en schreef daarmee zijn tweede overwinning in de MotoGP bij. Pecco Bagnaia finishte op de tweede plaats en heeft daarmee in het kampioenschap de tweede plaats overgenomen van Johann Zarco. Jorge Martin maakte het podium compleet, zijn eerste back-to-back podium in de MotoGP.
Minstens zo indrukwekkend waren de prestaties van Luca Marini en Iker Lecuona, die achter Joan Mir op de 5e en 6e plaats werden afgevlagd, voor Fabio Quartararo die op de zevende plaats werd afgevlagd, maar door de crash van Zarco wederom zijn voorsprong in het kampioenschap heeft vergroot.
De grootste pechvogel van de plotse regenval was Marc Marquez, die in de laatste ronde voor de motorwissel de leiding had genomen van Bagnaia en na de wissel de groep nog steeds aanvoerde, maar een ronde later bij het insturen van bocht 1 over het voorwiel onderuit gleed en op de 15e plaats finishte.
MotoGP Red Bull Ring, uitslag race:
Pos | Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd/verschil | |
1 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 178.0 | 40'46.928 |
2 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 177.1 | +9.991 |
3 | Jorge MARTIN | SPA | Pramac Racing | Ducati | 177.0 | +11.570 |
4 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 176.9 | +12.623 |
5 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Avintia | Ducati | 176.8 | +14.831 |
6 | Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 176.7 | +14.952 |
7 | Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 176.6 | +16.650 |
8 | Valentino ROSSI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 176.6 | +17.150 |
9 | Alex MARQUEZ | SPA | LCR Honda CASTROL | Honda | 176.6 | +17.692 |
10 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 176.5 | +18.270 |
11 | Jack MILLER | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 176.0 | +25.144 |
12 | Danilo PETRUCCI | ITA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 176.0 | +25.193 |
13 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 176.0 | +25.603 |
14 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 175.6 | +30.642 |
15 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 175.3 | +35.459 |
16 | Pol ESPARGARO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 174.9 | +40.384 |
17 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 174.1 | +52.950 |
DNF | ||||||
Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 182.1 | +6 ronden | |
Johann ZARCO | FRA | Pramac Racing | Ducati | 167.0 | +10 ronden | |
Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 172.4 | +22 ronden |
Tussenstand:
Pos | Rijder | Motor | Punten | |
1 | Fabio QUARTARARO | Yamaha | FRA | 181 |
2 | Francesco BAGNAIA | Ducati | ITA | 134 |
3 | Joan MIR | Suzuki | SPA | 134 |
4 | Johann ZARCO | Ducati | FRA | 132 |
5 | Jack MILLER | Ducati | AUS | 105 |