Zoeken

MotoGP Misano: Yamaha dominant, Quartararo snelste tijd

11 september 2020
Op de Red Bull Ring zaten ze d'r niet goed bij, maar de eerste trainingsdag van het back-to-back tweeluik in Misano was het weer Yamaha-time. Fabio Quartararo reed op het recent nieuw geasfalteerd circuit in de slotminuten van FP2 een 1'32.189 en was daarmee 9 duizendste sneller dan Maverick Vinales, die zijn snelste tijd in FP1 had gezet. Franco Morbidelli maakte de voorlopige eerste startrij compleet.

Met maar liefst 15 coureurs binnen één seconde getraind zat het startveld de eerste dag van de al weer zesde MotoGP race van het 2020 seizoen, de eerste van de back-to-back race op het circuit van Misano - waar voor het eerst dit seizoen 10.000 toeschouwers er dag zijn toegestaan - ontzettend dicht bij elkaar. Ondanks dat het circuit recent compleet nieuw is geasfalteerd en er veel meer grip voorhanden was, werd er veel over oneffenheden geklaagd - met name in bocht 3 / 4 en bocht 10. 

Als enige merk had Yamaha hier op voorhand niet getest, waar op voorhand door veel journalisten grote vraagtekens bij waren gezet (net als de vraag waarom de met veel tamtam aangekondigde testrijder Jorge Lorenzo het hele jaar nog niet met de 2020 machine in actie is geweest), maar de zorgen dat Yamaha's afwezigheid tijdens de testen ze op achterstand zou hebben gezet bleken ongegrond. 

Zowel de eerste als de tweede vrije training werden door Yamaha gedomineerd. Maverick Vinales reed aan het eind van FP1 zijn snelste tijd van de dag - opmerkelijk genoeg met een fonkelnieuwe harde achterband - en maakte in de tweede sessie nog meer indruk door met diezelfde harde Michelin achterband ook na 23 ronden nog behoorlijk rappe tijden te zetten. 

Was Vinales aan het eind van FP1 ruim een halve seconde sneller dan de rest van het veld geweest, aan het eind van FP2 prijkte de naam van Fabio Quartararo bovenaan, die in de laatste ronde van zijn derde run met een nieuwe hard/zacht combinatie 9 duizendste seconde onder Vinales' tijd van FP1 door te duiken. Quartararo verwees daarmee teamgenoot Franco Morbidelli terug naar de derde plaats overall, die enkele minuten daarvoor de snelste tijd van de FP2 had gerealiseerd.  

Ook Valentino Rossi zette de eerste dag een tijd in de o-zo belangrijke top 10 - op iets meer dan een halve seconde reed hij de zesde tijd. 

Minstens zo indrukwekkend als Yamaha was KTM, dat eveneens alle 4 de coureurs terugzag in de top 10, hoewel dat sterke optreden pas in de tweede vrije training kwam. Van alle merken had KTM hier de meest getest en dat pakte in FP2 bijzonder goed uit. Snelste KTM was Pol Espargaro met de vierde tijd, op tweetiende gevolgd door Iker Lecuona. Brad Binder en Miguel Oliveira reden de 8e en 9e tijd. 

Bij Honda, Suzuki en Ducati was een stuk minder reden tot vrolijkheid. De snelste Honda was opnieuw Takaaki Nakagami op de 2019 RC213V, de andere drie Honda's waren de hekkensluiters van de dag met een enorm teleurstellende 19e, 20e en 21e tijd (alleen Tito Rabat was nog langzamer geweest). Het is pijnlijk om te zien hoe afhankelijk Honda is van Marc Marquez, die voorlopig nog niet terug te verwachten is. 

De Suzuki's van Joan Mir en Alex Rins leken daarentegen in het begin van de tweede vrije training nog wel over een goede racesnelheid te beschikken, Joan Mir postte een keer de snelste tijd, Rins deed dat in zowel zijn eerste als zijn tweede run, maar de twee Spanjaarden kwamen in de time-attack net te kort en vielen daardoor terug naar een 13e (Rins) en 15e (Mir) plaats. 

Bij Ducati was Danilo Petrucci er als enige in geslaagd zich in de top 10 te nestelen. Andrea Dovizioso, die tijdens de pre-event persconferentie niet wilde ingaan op de recente uitspraken van Casey Stoner, die Ducati ervan beschuldigde nooit naar de rijders te luisteren, maar alleen af te gaan op wat de data hun zegt, wist in FP2 weliswaar bijna 1 seconde van zijn tijd uit FP1 af te rijden, maar zijn dag eindigde op de 11e plaats op 9 duizendste van de tijd die Aleix Espargaro had gezet.

MotoGP Misano, tijden vrije training:

Rijder Team Merk km/u FP1 FP2 Verschil
1 Fabio QUARTARARO FRA Petronas Yamaha SRT Yamaha 288.7 1'32.748 1'32.189
2 Maverick VIÑALES SPA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 290.3 1'32.198 1'32.742 0.009 / 0.009
3 Franco MORBIDELLI ITA Petronas Yamaha SRT Yamaha 288.7 1'33.694 1'32.367 0.178 / 0.178
4 Pol ESPARGARO SPA Red Bull KTM Factory Racing KTM 296.7 1'33.569 1'32.476 0.287 / 0.109
5 Iker LECUONA SPA Red Bull KTM Tech 3 KTM 290.3 1'34.553 1'32.675 0.486 / 0.199
6 Valentino ROSSI ITA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 285.7 1'33.693 1'32.732 0.543 / 0.057
7 Danilo PETRUCCI ITA Ducati Team Ducati 294.2 1'34.101 1'32.825 0.636 / 0.083
8 Brad BINDER RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM 293.4 1'33.828 1'32.920 0.731 / 0.095
9 Miguel OLIVEIRA POR Red Bull KTM Tech 3 KTM 294.2 1'34.645 1'32.935 0.746 / 0.015
10 Aleix ESPARGARO SPA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 291.8 1'32.949 1'32.936 0.747 / 0.001
11 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 295.8 1'33.868 1'32.945 0.756 / 0.009
12 Takaaki NAKAGAMI JPN LCR Honda IDEMITSU Honda 291.8 1'33.654 1'32.975 0.786 / 0.030
13 Alex RINS SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 291.8 1'34.040 1'33.015 0.826 / 0.040
14 Johann ZARCO FRA Esponsorama Racing Ducati 294.2 1'33.181 1'33.049 0.860 / 0.034
15 Joan MIR SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 291.1 1'33.497 1'33.124 0.935 / 0.075
16 Bradley SMITH GBR Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 293.4 1'33.244 1'33.568 1.055 / 0.120
17 Jack MILLER AUS Pramac Racing Ducati 295.8 1'33.502 1'33.368 1.179 / 0.124
18 Francesco BAGNAIA ITA Pramac Racing Ducati 295.8 1'34.154 1'33.400 1.211 / 0.032
19 Cal CRUTCHLOW GBR LCR Honda CASTROL Honda 295.0 1'33.538 1'33.696 1.349 / 0.138
20 Stefan BRADL GER Repsol Honda Team Honda 295.0 1'34.323 1'33.631 1.442 / 0.093
21 Alex MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 295.8 1'33.921 1'33.806 1.617 / 0.110
22 Tito RABAT SPA Esponsorama Racing Ducati 293.4 1'34.619 1'33.923 1.734 / 0.117