MotoGP Misano: Yamaha dominant, Quartararo snelste tijd
Met maar liefst 15 coureurs binnen één seconde getraind zat het startveld de eerste dag van de al weer zesde MotoGP race van het 2020 seizoen, de eerste van de back-to-back race op het circuit van Misano - waar voor het eerst dit seizoen 10.000 toeschouwers er dag zijn toegestaan - ontzettend dicht bij elkaar. Ondanks dat het circuit recent compleet nieuw is geasfalteerd en er veel meer grip voorhanden was, werd er veel over oneffenheden geklaagd - met name in bocht 3 / 4 en bocht 10.
Als enige merk had Yamaha hier op voorhand niet getest, waar op voorhand door veel journalisten grote vraagtekens bij waren gezet (net als de vraag waarom de met veel tamtam aangekondigde testrijder Jorge Lorenzo het hele jaar nog niet met de 2020 machine in actie is geweest), maar de zorgen dat Yamaha's afwezigheid tijdens de testen ze op achterstand zou hebben gezet bleken ongegrond.
Zowel de eerste als de tweede vrije training werden door Yamaha gedomineerd. Maverick Vinales reed aan het eind van FP1 zijn snelste tijd van de dag - opmerkelijk genoeg met een fonkelnieuwe harde achterband - en maakte in de tweede sessie nog meer indruk door met diezelfde harde Michelin achterband ook na 23 ronden nog behoorlijk rappe tijden te zetten.
Was Vinales aan het eind van FP1 ruim een halve seconde sneller dan de rest van het veld geweest, aan het eind van FP2 prijkte de naam van Fabio Quartararo bovenaan, die in de laatste ronde van zijn derde run met een nieuwe hard/zacht combinatie 9 duizendste seconde onder Vinales' tijd van FP1 door te duiken. Quartararo verwees daarmee teamgenoot Franco Morbidelli terug naar de derde plaats overall, die enkele minuten daarvoor de snelste tijd van de FP2 had gerealiseerd.
Ook Valentino Rossi zette de eerste dag een tijd in de o-zo belangrijke top 10 - op iets meer dan een halve seconde reed hij de zesde tijd.
Minstens zo indrukwekkend als Yamaha was KTM, dat eveneens alle 4 de coureurs terugzag in de top 10, hoewel dat sterke optreden pas in de tweede vrije training kwam. Van alle merken had KTM hier de meest getest en dat pakte in FP2 bijzonder goed uit. Snelste KTM was Pol Espargaro met de vierde tijd, op tweetiende gevolgd door Iker Lecuona. Brad Binder en Miguel Oliveira reden de 8e en 9e tijd.
Bij Honda, Suzuki en Ducati was een stuk minder reden tot vrolijkheid. De snelste Honda was opnieuw Takaaki Nakagami op de 2019 RC213V, de andere drie Honda's waren de hekkensluiters van de dag met een enorm teleurstellende 19e, 20e en 21e tijd (alleen Tito Rabat was nog langzamer geweest). Het is pijnlijk om te zien hoe afhankelijk Honda is van Marc Marquez, die voorlopig nog niet terug te verwachten is.
De Suzuki's van Joan Mir en Alex Rins leken daarentegen in het begin van de tweede vrije training nog wel over een goede racesnelheid te beschikken, Joan Mir postte een keer de snelste tijd, Rins deed dat in zowel zijn eerste als zijn tweede run, maar de twee Spanjaarden kwamen in de time-attack net te kort en vielen daardoor terug naar een 13e (Rins) en 15e (Mir) plaats.
Bij Ducati was Danilo Petrucci er als enige in geslaagd zich in de top 10 te nestelen. Andrea Dovizioso, die tijdens de pre-event persconferentie niet wilde ingaan op de recente uitspraken van Casey Stoner, die Ducati ervan beschuldigde nooit naar de rijders te luisteren, maar alleen af te gaan op wat de data hun zegt, wist in FP2 weliswaar bijna 1 seconde van zijn tijd uit FP1 af te rijden, maar zijn dag eindigde op de 11e plaats op 9 duizendste van de tijd die Aleix Espargaro had gezet.
MotoGP Misano, tijden vrije training:
Rijder | Team | Merk | km/u | FP1 | FP2 | Verschil | ||
1 | Fabio QUARTARARO | FRA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 288.7 | 1'32.748 | 1'32.189 | |
2 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 290.3 | 1'32.198 | 1'32.742 | 0.009 / 0.009 |
3 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 288.7 | 1'33.694 | 1'32.367 | 0.178 / 0.178 |
4 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 296.7 | 1'33.569 | 1'32.476 | 0.287 / 0.109 |
5 | Iker LECUONA | SPA | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 290.3 | 1'34.553 | 1'32.675 | 0.486 / 0.199 |
6 | Valentino ROSSI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 285.7 | 1'33.693 | 1'32.732 | 0.543 / 0.057 |
7 | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati Team | Ducati | 294.2 | 1'34.101 | 1'32.825 | 0.636 / 0.083 |
8 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 293.4 | 1'33.828 | 1'32.920 | 0.731 / 0.095 |
9 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | 294.2 | 1'34.645 | 1'32.935 | 0.746 / 0.015 |
10 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 291.8 | 1'32.949 | 1'32.936 | 0.747 / 0.001 |
11 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 295.8 | 1'33.868 | 1'32.945 | 0.756 / 0.009 |
12 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 291.8 | 1'33.654 | 1'32.975 | 0.786 / 0.030 |
13 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 291.8 | 1'34.040 | 1'33.015 | 0.826 / 0.040 |
14 | Johann ZARCO | FRA | Esponsorama Racing | Ducati | 294.2 | 1'33.181 | 1'33.049 | 0.860 / 0.034 |
15 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 291.1 | 1'33.497 | 1'33.124 | 0.935 / 0.075 |
16 | Bradley SMITH | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 293.4 | 1'33.244 | 1'33.568 | 1.055 / 0.120 |
17 | Jack MILLER | AUS | Pramac Racing | Ducati | 295.8 | 1'33.502 | 1'33.368 | 1.179 / 0.124 |
18 | Francesco BAGNAIA | ITA | Pramac Racing | Ducati | 295.8 | 1'34.154 | 1'33.400 | 1.211 / 0.032 |
19 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | 295.0 | 1'33.538 | 1'33.696 | 1.349 / 0.138 |
20 | Stefan BRADL | GER | Repsol Honda Team | Honda | 295.0 | 1'34.323 | 1'33.631 | 1.442 / 0.093 |
21 | Alex MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 295.8 | 1'33.921 | 1'33.806 | 1.617 / 0.110 |
22 | Tito RABAT | SPA | Esponsorama Racing | Ducati | 293.4 | 1'34.619 | 1'33.923 | 1.734 / 0.117 |