MotoGP Le Mans: Petrucci wint regenrace vol drama
"Het lijkt wel of dit seizoen niemand wereldkampioen wil worden." De recente uitspraak van 6-voudig MotoGP wereldkampioen Marc Marquez, die het 2020 seizoen noodgedwongen thuis vanaf de buis moet volgen, bleek de negende ronde van het 2020 MotoGP kampioenschap opnieuw een kern van waarheid te bevatten.
Regen vlak voor de start van de race zette de race in Le Mans volledig op z'n kop. Leider in het wereldkampioenschap Fabio Quartararo had zich weliswaar op de pole position gekwalificeerd, maar had met zonnig en droog weer voor de rest van het weekend voorspeld op vrijdag geen risico genomen op de natte baan, evenals nummer 2 in het kampioenschap Joan Mir.
Dat pakte voor de leider in het kampioenschap totaal verkeerd uit. Meer dan een achterhoedegevecht met Joan Mir en Maverick Vinales zat er voor de Petronas Yamaha SRT coureur niet in, een gevecht dat hij in de laatste ronde nipt in z'n voordeel zou weten te beslechten - en daarmee toch nog zijn voorsprong in het wereldkampioenschap, hoewel minimaal, zou vergroten.
Hoe anders was het voor in het veld. Bij het doven van het rode licht had Jack Miller een meesterstart gehad en direct de leiding genomen in de race, voor Quartararo die bij het uitkomen van La Chapelle door de twee Ducati's van Petrucci en Dovizioso voorbij werd geblazen en gaandeweg de race tot buiten de top 10 zou terugvallen.
Voor Valentino Rossi was de race op dat moment al over en uit. Als meest ervaren man van de grid was Rossi in de hectiek van de start in de Dunlop Chicane onderuit gegaan - zijn tweede DNF op rij waarmee zijn kansen voor de wereldtitel definitief voorbij zijn.
Nog voor het eind van de eerste ronde had Petrucci de leiding in de race genomen van Jack Miller, die in de tweede ronde ook Dovizioso voorbij zag komen en zich nestelde op de derde plaats, het trio afstand nemend van de rest van Quartararo die de rest van het veld duidelijk aan het ophouden was.
Al in de vierde ronde werd echter duidelijk dat een 1-2-3 Ducati podium nog helemaal niet zo zeker was. Gestart vanaf de 16e plaats op de grid had Alex Rins de eerste ronde optimaal geprofiteerd van de hectiek in de Dunlop Chicane en was opgeklommen naar de 7e plaats. Drie ronden later was de Suzuki coureur Pol Espargaro gepasseerd voor de vierde plaats, om daarna binnen enkele ronden tijd het gat van 3 seconden op de kopgroep te overbruggen.
Rins ging Miller voorbij, maar die meteen weten de kaas niet van z'n brood te laten eten en counterde direct, waarna het lange tijd status quo was tussen de vier. Rins had duidelijk meer bochtensnelheid dan de Ducati's, maar was kansloos qua acceleratie.
In de 18e ronde zag Rins echter zijn kans, remde extreem laat voor Le Musée en kwam daarbij bijna in contact met Andrea Dovizioso, die kortstondig de leiding in de race had gehad maar nu in de tang werd genomen door Rins aan z'n linker- en Petrucci aan z'n rechterkant.
Dovizioso viel daardoor terug van de eerste naar de vierde plaats, vlak voor Pol Espargaro, en leek daarna zijn ritme niet meer terug te vinden. Drie ronden later had Dovizioso zijn tweede plaats weer terug. Eerst was Jack Miller liggend op de derde plaats uitgevallen met een technisch mankement, waarna een ronde later Alex Rins in de Dunlop Chicane onderuit was gegaan.
Door het wegvallen van Miller en Alex Rins, die zijn race nog wel wist te vervolgen maar de sleepband van de Marshall nog aan zijn onboard camera had hangen en daarvoor de zwart/oranje vlag kreeg, leek Petrucci de overwinning niet meer te kunnen ontgaan.
Dat was echter gerekend buiten Alex Marquez, die in zijn allereerste regenrace in de MotoGP het Repsol Honda team in extase wist te brengen door gestart vanaf de 18e plaats op de grid als snelste man op de baan zich naar de kop van het veld te rijden.
Met nog 7 ronden te gaan was Marquez opgeklommen naar de derde plaats, klom met nog drie ronden te gaan op naar de tweede plaats en snoepte de ronde daarna een halve seconde van z'n achterstand op Petrucci af. Met nog iets meer dan een seconde achterstand koos Marquez in de laatste ronde eieren voor z'n geld en ging voor een zekere tweede plaats, zijn eerste podium in de MotoGP en het eerste podium voor Repsol Honda in 2020.
Zo verrassend als het podium voor Alex Marquez was, was ook de overwinning voor Danilo Petrucci, die sinds de Sachsenring vorig jaar niet meer in de top 6 was gefinisht en al vroeg dit seizoen door Ducati was afgeserveerd. Op een halve seconde van Marquez finishte Pol Espargaro op de derde plaats, Andrea Dovizioso en Johann Zarco maakten de top 5 compleet.
En de leider in het WK? Fabio Quartararo reed een potentieel wereldkampioen onwaardige race, evenals Joan Mir en Maverick Vinales, die geen van drieën op een natte baan indruk maakten. Dat Quartararo zijn concurrenten in de strijd om de wereldtitel in de laatste ronde voor wist te blijven was een schrale troost voor de 21-jarige Fransman, maar laat opnieuw zien hoe onvoorspelbaar het 2020 seizoen is. "Het lijkt wel of niemand dit jaar wereldkampioen wil worden."
MotoGP Le Mans, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | Tijd/verschil | ||
1 | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati Team | Ducati | 45'54.736 |
2 | Alex MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | +1.273 |
3 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +1.711 |
4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | +3.911 |
5 | Johann ZARCO | FRA | Esponsorama Racing | Ducati | +4.310 |
6 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | +4.466 |
7 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | +5.921 |
8 | Stefan BRADL | GER | Repsol Honda Team | Honda | +15.597 |
9 | Fabio QUARTARARO | FRA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | +16.687 |
10 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +16.895 |
11 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | +16.980 |
12 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +27.321 |
13 | Francesco BAGNAIA | ITA | Pramac Racing | Ducati | +33.351 |
14 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | +39.176 |
15 | Iker LECUONA | SPA | Red Bull KTM Tech 3 | KTM | +51.087 |
16 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | +1'14.190 |
DNF | |||||
Jack MILLER | AUS | Pramac Racing | Ducati | +7 ronden | |
Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | +8 ronden | |
Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | +9 ronden | |
Tito RABAT | SPA | Esponsorama Racing | Ducati | +12 ronden | |
Bradley SMITH | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | +18 ronden | |
Valentino ROSSI | ITA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 0 ronden |
Tussenstand:
Naam | Merk | |||
1 | Fabio QUARTARARO | Yamaha | FRA | 115 |
2 | Joan MIR | Suzuki | SPA | 105 |
3 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati | ITA | 97 |
4 | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 96 |
5 | Takaaki NAKAGAMI | Honda | JPN | 81 |