MotoGP Jerez: Thriller Miller, 1-2 Ducati
De spanning leek ver te zoeken de vierde ronde van de MotoGP, dat dit weekend op het circuit van Jerez was neergestreken. Voor de vierde keer op rij had Fabio Quartararo zich op het Zuid-Spaanse circuit op de pole position gekwalificeerd en niets leek zijn derde zege op rij in de weg te staan.
Bij het doven van het rode licht viel de Yamaha fabriekscoureur weliswaar terug naar de vierde plaats achter Jack Miller, die vanaf de tweede rij een superstart had gehad en bij het insturen van bocht 1 aan de leiding lag, Franco Morbidelli en Pecco Bagnaia, maar had daarna slechts drie ronden nodig om de pikorde te herstellen en de leiding te nemen in de race.
Vanaf dat moment leek het game, set and match voor de Quartararo. Binnen no-time had hij een comfortabele voorsprong op Miller opgebouwd en leek af te stevenen op zijn derde overwinning op rij - wat voor Yamaha de eerste keer sinds 1980 zou zijn geweest de eerste vier races van het seizoen te winnen - tot hij in de 14e ronde ineens last van een opgepompte rechterarm kreeg en zijn rondetijden daarna dramatisch in zouden storten, waardoor hij een rijdende schietschijf was voor de rest van het veld.
Twee ronden lang hield Quartararo de leiding nog vast, maar daarna was er geen houden meer aan en waren het tien zware ronden voor de 22-jarige coureur uit Nice, die er uiteindelijk nog een 13e plaats uit wist te persen.
"Het probleem van opgepompte armen was vandaag duidelijk. Ongeveer 10 ronden lang kon ik Jack Miller een seconde op afstand houden, maar toen had ik plotseling geen gevoel meer in mijn rechterarm. We waren in een geweldige positie om hier te winnen. Ik had zelfs wat sneller kunnen gaan. Ons sterke punt, rijden op gebruikte banden, was uiteindelijk niet nodig omdat ik geen kracht meer in mijn arm had. Ik zal vandaag de tijd nemen om over de situatie na te denken en zo snel mogelijk proberen de beste beslissing te nemen over hoe ik met de armpomp moet omgaan. Mijn thuiswedstrijd komt eraan en ik wil daar fit zijn, dat is belangrijk voor mij. Ik weet dat de motor daar goed werkt en dat ik goed zal presteren. Ik wil dit probleem zo snel mogelijk oplossen, maar op de beste manier."
De terugval van Quartararo gaf de leiding weer aan Jack Miller, maar ook voor hem was de overwinning hoogst onzeker. Pecco Bagnaia leek het gat met zijn teamgenoot de kunnen dichten en voelde daarbij de hete adem van Franco Morbidelli in zijn nek, terwijl de daarachter rijdende Takaaki Nakagami en Joan Mir een halve seconde per ronde goedmaakten.
Miller, die de laatste tijd met name op social media door de 'fans' wordt afgebrand (net als Maverick Vinales die om die reden zelfs zijn twitter account heeft verwijderd), wist de enorme druk van zowel op als naast de baan te weerstaan en rekende op sensationele wijze af met zijn frustrerende start van het seizoen, door zijn eerste race voor Ducati te winnen.
"De afgelopen twee weken waren zwaar voor me: ik kon mezelf en wat ik op de motor kon doen niet vertrouwen. Toen ik Quartararo vandaag zag worstelen, dacht ik dat ik kon proberen om de leiding te nemen, ook al was ik er niet zo zeker van dat ik zoveel ronden aan de leiding kon blijven. Maar uiteindelijk deed ik dat en pakte ik mijn eerste overwinning met Ducati. Ik kan Ducati niet genoeg bedanken dat ze me deze kans hebben gegeven. Het dragen van deze kleuren is een droom die uitkomt en het betekent veel voor mij. Bedankt, Gigi, Paolo, Davide, Claudio en het hele team voor het altijd in me geloven."
En Marc Marquez? Na op zaterdag in FP3 in bocht 7 keihard in de airfence te zijn gevlogen - dezelfde bocht waar teamgenoot Pol Espargaro in FP4 onderuit zou gaan - begon de zondag voor Marc Marquez opnieuw met een crash in de warm-up, ditmaal in bocht 4, vlak nadat Pol in bocht 10 onderuit was gegaan.
Voor de race had het team zich voor Marquez een top 10 finish ten doel gesteld en met een negende plaats op tien seconden van de racewinnaar was die missie geslaagd, hoewel Marquez zelf op meer had gehoopt.
“Vandaag hadden we natuurlijk graag verder voorin willen zitten, maar we zouden tevreden moeten zijn. In Portimao finishten we 13 seconden achter de leider en hier slechts tien, dit is het hoofddoel. Net als in Portimao voelde ik me halverwege de race sterk, maar ik verloor wat tijd aan de start en het einde van de race, de laatste acht ronden heb ik het min of meer opgegeven.
Over het algemeen had ik het gevoel dat we een grote stap hadden gemaakt ten opzichte van Portimao. Ik kan de fiets nu beter begrijpen. Vanavond zullen we beslissen of ik morgen ga testen, het is belangrijk om wat rondjes te rijden als we kunnen, om alles met het team te blijven begrijpen. Het is niet het beste weekend in Jerez geweest, maar een belangrijke stap en ik wil Honda en mijn team dit weekend enorm bedanken voor hun ongelooflijke werk."
MotoGP Jerez, uitslag race:
Pos. | Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd/verschil | |
1 | Jack MILLER | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 161.4 | 41'05.602 |
2 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 161.3 | +1.912 |
3 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 161.2 | +2.516 |
4 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 161.2 | +3.206 |
5 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 161.1 | +4.256 |
6 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 161.1 | +5.164 |
7 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 161.0 | +5.651 |
8 | Johann ZARCO | FRA | Pramac Racing | Ducati | 160.9 | +7.161 |
9 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 160.7 | +10.494 |
10 | Pol ESPARGARO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 160.6 | +11.776 |
11 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 160.4 | +14.766 |
12 | Stefan BRADL | GER | Honda HRC | Honda | 160.3 | +17.243 |
13 | Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 160.2 | +18.907 |
14 | Danilo PETRUCCI | ITA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 160.1 | +20.095 |
15 | Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 160.1 | +20.277 |
16 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Avintia | Ducati | 160.0 | +20.922 |
17 | Valentino ROSSI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 159.9 | +22.731 |
18 | Tito RABAT | SPA | Pramac Racing | Ducati | 159.4 | +30.314 |
19 | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 159.0 | +37.912 |
20 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 158.9 | +38.234 |
DNF | ||||||
Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 156.2 | +14 Laps | |
Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 154.9 | +14 Laps | |
Alex MARQUEZ | SPA | LCR Honda CASTROL | Honda | 0 Lap |
Tussenstand:
Pos. | Rijder | Motor | Punten | |
1 | Francesco BAGNAIA | Ducati | ITA | 66 |
2 | Fabio QUARTARARO | Yamaha | FRA | 64 |
3 | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 50 |
4 | Joan MIR | Suzuki | SPA | 49 |
5 | Johann ZARCO | Ducati | FRA | 48 |