MotoGP Catalunya: Zarco zet in slotminuut FP2 de snelste tijd
De eerste dag van de MotoGP op het Circuito de Catalunya in Montmelo met de vernieuwde bocht 10 werd door alle coureurs geklaagd over het gebrek aan grip, wat met rubber op de baan de tweede vrije training overigens wel iets verbeterde, maar nog steeds niet echt super was.
In het verleden zou dit kat in het bakkie voor Marc Marquez zijn geweest, maar de 6-voudig MotoGP wereldkampioen ondervindt nog steeds veel hinder van zijn schouderblessure, wat hem met name in de downhill secties bocht 3 en 4 en de laatste twee bochten opspeelde. Volgens Marquez had de concurrentie zich echter ook sterk verbeterd op circuits met weinig grip.
Net als in FP1 had Franco Morbidelli het grootste deel van FP2 het veld aangevoerd, tot in de laatste minuten het overgrote deel van het veld een time-attack ging doen voor een plek in de top 10.
Brad Binder, die deze week zijn contract met KTM tot 2024 heeft verlengd, was de eerste die met 2 tiende onder de tijd van Morbidelli door dook, waarna de in het kielzog van Fabio Quartararo rijdende Johann Zarco op zijn beurt weer twee tiende van de tijd van de Zuid-Afrikaan afreed.
De Pramac Ducati coureur werd echter gevolgd door Franco Morbidelli, die op zijn beurt weer twee tiende van de snelste tijd af reed, om in de allerlaatste ronde de snelste tijd alsnog naar Johann Zarco te zien gaan die perfect van het sleepje van zijn landgenoot had geprofiteerd en hem daar in de uitloopronde ook voor bedankte.
Quartararo eindigde de dag met de derde tijd op 0,166 seconden van Zarco, maar had op zijn beurt een gat van bijna 3 tiende op Brad Binder, terwijl Pecco Babnaia er in de slotfase nog nipt een 5e tijd uit wist te persen.
Een van de weinige coureurs die niet voor een time-attack was gegaan was Marc Marquez, die lange tijd de derde tijd in handen had gehad, maar daardoor in de slotfase maar liefst 12 plaatsen moest inleveren.
Voor Valentino Rossi verliep de eerste dag in Catalunya opnieuw uit in een teleurstelling, de 9-voudig wereldkampioen klaagde over gebrek aan grip aan de voorkant en moest genoegen nemen met de 19e tijd, met alleen Lorenzo Savadori en de teruggekeerde Jorge Martin achter zich.
MotoGP Catalunya, tijden FP2:
Rijder | Team | Merk | FP1 | FP2 | Verschil | ||
1 | Johann ZARCO | FRA | Pramac Racing | Ducati | 350.6 | 1'39.235 | |
2 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 341.7 | 1'39.256 | 0.021 / 0.021 |
3 | Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 343.9 | 1'39.401 | 0.166 / 0.145 |
4 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 348.3 | 1'39.662 | 0.427 / 0.261 |
5 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 347.2 | 1'39.760 | 0.525 / 0.098 |
6 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 342.8 | 1'39.821 | 0.586 / 0.061 |
7 | Jack MILLER | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 349.5 | 1'39.914 | 0.679 / 0.093 |
8 | Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 345.0 | 1'39.977 | 0.742 / 0.063 |
9 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 345.0 | 1'39.983 | 0.748 / 0.006 |
10 | Pol ESPARGARO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 349.5 | 1'39.983 | 0.748 |
11 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 342.8 | 1'40.032 | 0.797 / 0.049 |
12 | Danilo PETRUCCI | ITA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 343.9 | 1'40.060 | 0.825 / 0.028 |
13 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Avintia | Ducati | 341.7 | 1'40.094 | 0.859 / 0.034 |
14 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 346.1 | 1'40.096 | 0.861 / 0.002 |
15 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 346.1 | 1'40.120 | 0.885 / 0.024 |
16 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 345.0 | 1'40.150 | 0.915 / 0.030 |
17 | Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 345.0 | 1'40.251 | 1.016 / 0.101 |
18 | Alex MARQUEZ | SPA | LCR Honda CASTROL | Honda | 346.1 | 1'40.690 | 1.455 / 0.439 |
19 | Valentino ROSSI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 343.9 | 1'40.836 | 1.601 / 0.146 |
20 | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 340.6 | 1'40.981 | 1.746 / 0.145 |
21 | Jorge MARTIN | SPA | Pramac Racing | Ducati | 348.3 | 1'41.243 | 2.008 / 0.262 |