MotoGP Catalunya: verrassende overwinning voor Miguel Oliveira
Na een ijzersterk 2020 seizoen, waarin de eerste twee overwinningen werden genoteerd, leek KTM voor 2021 de verkeerde weg in te zijn geslagen. Plaatsing in Q2 bleek al een enorme uitdaging te zijn, wat het voor Brad Binder en Miguel Oliveira er niet gemakkelijker op maakte om zich in de strijd om de overwinning te kunnen mengen.
Dat veranderde echter twee weken geleden in Toscane, waar Oliveira dankzij een update aan het frame en de overstap naar een nieuwe benzineleverancier de RC16 voor het eerst dit seizoen heel verrassend op het podium wist te zetten, waar iedereen op voorhand een dominant Ducati had verwacht.
Ook in Barcelona leek de strijd tussen Yamaha en Ducati te gaan. Fabio Quartararo had zich voor de vijfde keer op rij op de pole position gekwalificeerd (de eerste 5-op-rij voor Yamaha sinds Jorge Lorenzo 2010), maar kwam bij de start minder goed weg en viel terug naar de derde plaats achter Jack Miller en Oliveira, gevolgd door de goed gestarte Joan Mir en Aleix Espargaro.
Miller ging in bocht 4 in de fout en viel daardoor terug naar de tweede plaats, waarna in bocht 7 Quartararo een mislukte inhaalpoging op de Australiër moest betalen met een terugval naar P5, achter Mir en Espargaro. In bocht 1 verloor Quartararo daarna nog een plaats aan Johann Zarco, maar wist dat in bocht 5 weer te herstellen.
Waar Quartararo zich langzaam weer wist te herstellen en in de 7e ronde al weer was opgeklommen naar de tweede plaats was Jack Miller achter Joan Mir teruggevallen naar de vierde plaats.
In slechts drie ronden had Quartararo het gat van 1 seconde op Oliveira gedicht. Twee ronden later nam de 22-jarige Fransman de leiding in de race, maar waar iedereen had verwacht dat het vanaf dat moment een inkoppertje zou zijn bleef Oliveira in het achterwiel en slipstreamde zich twee ronden later weer naar de leiding.
Terwijl Quartararo in het achterwiel van Oliveira bleef viel Joan Mir langzaam terug naar de vijfde plaats achter Zarco en Miller, die hun banden goed leken te hebben gespaard voor een sterk eindoffensief, waar Quartararo het beste van zijn banden had gevergd en daardoor zijn handen vol had aan de opstormende Ducati's.
Met drie ronden te gaan was Quartararo zijn tweede plaats kwijtgeraakt aan Johann Zarco, maar wist nog wel een aanval van Jack Miller te pareren, waarna de rits van zijn Alpinestar raceoverall spontaan openging en hij tussen bocht 1 en 2 een shortcut nam.
Miller zag het gebeuren en wist dat Quartararo daarvoor met een tijdstraf zou worden bestraft en wist daarmee ook dat in het achterwiel finishen van de Yamaha coureur genoeg zou zijn voor de derde en laatste podiumplaats.
Aan de kop van het veld was de strijd echter nog niet gestreden. Na het overgrote deel van de race 1'40'ers op de klok te hebben gezet vielen de rondetijden van Oliveira in de laatste ronden terug tot 1'41.3, waardoor Zarco met hoge 1'40'ers het gat met de Portugees in twee ronden tijd wist te dichten, maar op de streep uiteindelijk 2 tiende tekort om Miguel Oliveira diens tweede overwinning in de MotoGP te onthouden.
Op twee seconden van de KTM werd Fabio Quartararo als derde afgevlagd, maar had op dat moment al een 3-seconden tijdstraf aan de broek vanwege het afsnijden van de baan, wat die derde en laatste podiumplaats inderdaad naar Jack Miller bracht.
Daarmee was de kous echter nog niet af, vanwege het overtreden van het reglement waarin is vastgelegd met welke kleding en protectoren een coureur moet rijden kreeg Quartararo nog eens een 3 seconden tijdstraf opgelegd omdat hij zijn borstprotector had weggegooid en werd daardoor nog eens twee plaatsen teruggezet.
MotoGP Catalunya, uitslag race:
Pos | Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd/verschil | |
1 | Miguel OLIVEIRA | POR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 166.1 | 40'21.749 |
2 | Johann ZARCO | FRA | Pramac Racing | Ducati | 166.1 | +0.175 |
3 | Jack MILLER | AUS | Ducati Lenovo Team | Ducati | 166.0 | 1.990 |
4 | Joan MIR | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 165.7 | 5.325 |
5 | Maverick VIÑALES | SPA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 165.7 | 6.281 |
6 | Fabio QUARTARARO | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 166.0 | 7.815 |
7 | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 165.5 | 8.175 |
8 | Brad BINDER | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 165.5 | 8.378 |
9 | Franco MORBIDELLI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 165.0 | 15.652 |
10 | Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 164.8 | 19.297 |
11 | Alex MARQUEZ | SPA | LCR Honda CASTROL | Honda | 164.6 | 21.650 |
12 | Luca MARINI | ITA | SKY VR46 Avintia | Ducati | 164.6 | 22.533 |
13 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 164.2 | 27.833 |
14 | Jorge MARTIN | SPA | Pramac Racing | Ducati | 164.1 | 29.075 |
15 | Lorenzo SAVADORI | ITA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 163.4 | 40.291 |
DNF | ||||||
Iker LECUONA | SPA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 165.3 | 8 Laps | |
Valentino ROSSI | ITA | Petronas Yamaha SRT | Yamaha | 164.9 | 9 Laps | |
Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 165.5 | 14 Laps | |
Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 165.0 | 17 Laps | |
Danilo PETRUCCI | ITA | Tech 3 KTM Factory Racing | KTM | 163.2 | 19 Laps | |
Pol ESPARGARO | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 163.5 | 20 Laps | |
Enea BASTIANINI | ITA | Avintia Esponsorama | Ducati | 0 laps |
Tussenstand:
Pos | Rijder | Motor | Punten | |
1 | Fabio QUARTARARO | Yamaha | FRA | 115 |
2 | Johann ZARCO | Ducati | FRA | 101 |
3 | Jack MILLER | Ducati | AUS | 90 |
4 | Francesco BAGNAIA | Ducati | ITA | 88 |
5 | Joan MIR | Suzuki | SPA | 78 |