MotoGP Aragon: derde pole op rij voor Lorenzo, Yamaha likt wonden
De kwalificatie voor de al weer de veertiende ronde van de MotoGP op Motorland Aragon ontpopte zich opnieuw in een kat en muis spel tussen Marc Marquez en de twee fabrieks-Ducati's van Andrea Dovizioso en Jorge Lorenzo, die de laatste twee wedstrijden op Silverstone en Misano eveneens op de pole position had gekwalificeerd.
Aan het eind van de derde en laatste vrije training had Marc Marquez nog het veld aangevoerd, dankzij zijn tijd die hij op vrijdagmiddag had gezet, terwijl voor het eerst dit seizoen (de tweede keer in de geschiedenis na Catalunya afgelopen jaar) geen enkele Yamaha zich direct had gekwalificeerd voor Q2: Vinales met een verschil van 0,036 seconden op Alex Rins nét buiten de boot, terwijl Rossi niet verder dan een teleurstellende 18e plaats had getraind na in de slotfase van FP3 onderuit te zijn gegaan.
Ook onderuit ging Marc Marquez, echter niet in FP3 maar in FP4 voorafgaand aan de kwalificatie, waardoor de regerend wereldkampioen in Q2 slechts een machine ter beschikking had. Dat weerhield de winnaar van afgelopen jaar er echter niet van om in zijn eerste run de eerste 1'46'er van het weekend te noteren, een tijd die hij zelf een ronde later aanscherpte tot 1'46.960.
De grootste dreiging voor de pole kwam uit de rode hoek, Dovizioso en Marquez kwamen de tweede run gelijktijdig op de baan, Marquez wilde profiteren van de slipstream van de op topsnelheid ongekend snelle Ducati's, maar Dovizioso kreeg die melding direct in zijn scherm en gaf daardoor bewust zijn snelle ronde op, waarna ook Marquez van het gas af ging.
Met Marquez en Dovizioso nog één ronde te gaan was het alles of niets, Marquez verkeek zich op bocht 12 en was daardoor niet meer in staat om zijn tijd aan te scherpen, in tegenstelling tot Dovizioso die bijna eentiende seconde onder de tijd van Marquez door dook en daarmee na Brno zijn tweede pole van het seizoen leek te hebben veiliggesteld. Dat was echter gerekend buiten Jorge Lorenzo, die vanuit het niets er een 1'46.881 uit wist te persen, exact de kwalificatietijd die hij op voorhand tegenover journalisten had voorspeld.
En Yamaha? Dat likte opnieuw haar wonden. In Q1 had Maverick Vinales weliswaar nog de snelste tijd op de klokken gezet en was daardoor samen met Takaaki Nakagami naar Q2 doorgestroomd, maar kon in het tweede deel van de kwalificatie geen potten breken, een elfde tijd op negentiende seconde van de pole was zijn deel, terwijl Rossi opnieuw zijn tweede run totaal verprutste en daardoor niet verder kwam dan een extreem teleurstellende 18e plaats, zijn slechtste kwalificatie sinds Assen 2006 toen hij zich ook op de 18e plaats had gekwalificeerd.
Na afloop van de kwalificatie werd Maverick Vinales door de wedstrijdleiding drie plaatsen teruggezet als gevolg van een incident in Q1, waar Vinales op de ideale lijn van het gas was gegaan en daardoor Bradley Smith had gehinderd. Ook Franco Morbidelli werd om die reden door de wedstrijdleiding bestraft.
MotoGP Aragon, uitslag kwalificatie:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd | Verschil | ||
1 | Jorge LORENZO | SPA | Ducati Team | Ducati | 335.4 | 1'46.881 | |
2 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 339.6 | 1'46.895 | 0.014 / 0.014 |
3 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 338.4 | 1'46.960 | 0.079 / 0.065 |
4 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda CASTROL | Honda | 336.0 | 1'47.146 | 0.265 / 0.186 |
5 | Andrea IANNONE | ITA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 336.9 | 1'47.169 | 0.288 / 0.023 |
6 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 344.1 | 1'47.224 | 0.343 / 0.055 |
7 | Danilo PETRUCCI | ITA | Alma Pramac Racing | Ducati | 334.0 | 1'47.351 | 0.470 / 0.127 |
8 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Angel Nieto Team | Ducati | 337.7 | 1'47.678 | 0.797 / 0.327 |
9 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 330.3 | 1'47.737 | 0.856 / 0.059 |
10 | Jack MILLER | AUS | Alma Pramac Racing | Ducati | 331.6 | 1'47.792 | 0.911 / 0.055 |
11 | Maverick VIÑALES | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 336.2 | 1'47.810 | 0.929 / 0.018 |
12 | Takaaki NAKAGAMI | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 327.0 | 1'48.284 | 1.403 / 0.474 |
Q1 | |||||||
13 | Franco MORBIDELLI | ITA | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 328.2 | 1'48.009 | 0.186 / 0.063 |
14 | Johann ZARCO | FRA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 328.5 | 1'48.052 | 0.229 / 0.043 |
15 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 327.2 | 1'48.181 | 0.358 / 0.129 |
16 | Bradley SMITH | GBR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 330.9 | 1'48.216 | 0.393 / 0.035 |
17 | Karel ABRAHAM | CZE | Angel Nieto Team | Ducati | 333.5 | 1'48.398 | 0.575 / 0.182 |
18 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 332.4 | 1'48.627 | 0.804 / 0.229 |
19 | Hafizh SYAHRIN | MAL | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 334.1 | 1'48.975 | 1.152 / 0.348 |
20 | Thomas LUTHI | SWI | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 326.9 | 1'48.988 | 1.165 / 0.013 |
21 | Scott REDDING | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 325.2 | 1'49.303 | 1.480 / 0.315 |
22 | Xavier SIMEON | BEL | Reale Avintia Racing | Ducati | 323.6 | 1'49.699 | 1.876 / 0.396 |
23 | Jordi TORRES | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 335.2 | 1'50.336 | 2.513 / 0.637 |