Zoeken

Andrea Dovizioso maakt debuut op Aprilia RS-GP

12 april 2021
Andrea Dovizioso heeft op maandag zijn debuut gemaakt op de Aprilia RS-GP, volgens insiders de opmaat naar een fabriekscontract voor de 3-voudig vicewereldkampioen.

Bij een zonovergoten blauwe hemel en temperaturen van 24 graden boven nul is Andrea Dovizioso op maandag in Jerez een nieuw hoofdstuk in zijn illustere MotoGP carrière gestart. 

Na Honda (2008-2011), Tech3 Yamaha (2012) en Ducati (2013-2020) maakte Dovizioso op het circuit van Jerez tijdens een privé test zijn debuut op Aprilia RS-GP21 MotoGP racer. 

Dovizioso was niet de enige coureur op de baan, ook aanwezig waren Honda, Yamaha en KTM met hun testrijders Stefan Bradl, Cal Crutchlow en Dani Pedrosa. 

Het was Dovizioso's eerste test op een MotoGP machine sinds de laatste race van het 2020 seizoen in Valencia. Sinds zijn afscheid bij Ducati is de 35-jarige Italiaan enkel met een 250cc viertakt Yamaha op motorcross banen gespot. 

Behalve eerste beelden is geen informatie over de eerste testdag naar buiten gebracht. In de voormiddag zou hij zich voornamelijk met ergonomie hebben beziggehouden, maar naar diens mening naar de RS-GP blijft het nog even gissen. 

Hoewel de eerder dit jaar aangekondigde 3-daagse test van Andrea Dovizioso op de Aprilia RS-GP MotoGP racer op het circuit van Jerez door beide partijen als 'vrijblijvend' is bestempeld, gaat iedereen ervan uit dat de achterliggende intenties veel verder gaan. 

Na zijn afscheid bij Ducati aan te hebben gekondigd gaf Dovizioso aan niet te zijn geïnteresseerd in een rol als testrijder en ook niet als veldvulling mee te willen rijden, maar als enige doel een rentree in 2022 met een competitieve machine voor ogen te hebben. 

Om die reden heeft Dovizioso begin dit jaar al voorstellen van Yamaha en Suzuki afgewezen. Behalve een contract als testrijder voor 2021 en wildcards voor de MotoGP konden beide merken hem niets bieden. 

"We hebben een partner nodig met een gedegen budget en een veelbelovend plan voor de toekomst", zei Andrea Dovizioso's manager Simone Battistella zomer 2020 al.

Het gaat daarbij niet alleen om het budget voor de coureur, maar om het gehele racebudget. Dovizioso stelt hoge eisen wat de teamstructuur, de techniek en de mankracht betreft. 

Met bij Honda, Ducati, Yamaha, KTM en Suzuki de rijders voor 2021 en 2022 vastgelegd is de enige reële optie Aprilia, maar van alle MotoGP machines is de RS-GP sinds z'n debuut in 2015 de minst competitieve geweest en heeft het kampioenschap steevast op de laatste plaats geëindigd. 

Nu is dat deels ook het verhaal van de kip en het ei. Om voorin te rijden heb je een competitieve rijder nodig, wiens voorkeur altijd naar de meest competitieve machine uit zal gaan. 

Vanuit dat perspectief is de driedaagse test van Andrea Dovizioso op de RS-GP voor beide partijen super interessant. Als drievoudig wereldkampioen die voor Honda, Yamaha en Ducati heeft geracet is de feedback van Dovizioso voor Aprilia zeer waardevol, terwijl de 35-jarige coureur zo te weten kan komen wat het niveau van Aprilia's MotoGP project is. 

Dovizioso wil een competitieve machine en wil alleen zijn comeback maken in de MotoGP als hij een zinvolle uitdaging heeft. De 15-voudig MotoGP winnaar wil van Aprilia de zekerheid hebben dat eindelijk met de juiste drive aan de MotoGP machines wordt gewerkt en dat Aprilia er alles aan wil (en kan) doen om hem een competitieve machine te kunnen geven.

Dat de Aprilia RS-GP momenteel (hoewel een veelbelovend debuut in Qatar) nog niet competitief is zal voor Dovizioso niet van doorslaggevend belang zijn, hij weet ook dat je momenteel nog geen wedstrijden kunt winnende de RS-GP. Als Aprilia hem echter binnen afzienbare tijd een gedegen conceptplan en toereikend budget kan voorleggen is maakt het ook niet uit of Aprilia in 2021 wint of niet.

Mocht deze driedaagse test navolging gaan krijgen, dan zou Andrea Dovizioso dit jaar 5 wildcard wedstrijden kunnen rijden, hoewel diens manager Simone Battistella zich dat momenteel nog niet kan voorstellen. "We hebben daar met Aprilia niet over gesproken. De eerste stap is de test in Jerez, daarna zien we wel verder."

Het oorspronkelijke plan van Dovizioso blijft overeind. "Andrea wil in 2022 als fabrieksrijder terugkeren", zegt zijn manager. Mocht de 3-daagse test voor beide partijen bevredigend zijn is het niet ondenkbaar dat Dovi al dit seizoen terugkeert, door in het team de plaats in te nemen van de zwaar teleurstellende Lorenzo Savadori.