Zoeken

Aerodynamische controversie in de MotoGP

13 maart 2019
De eerste race in Qatar was amper afgevlagd, of de eerste controverse van het seizoen was een feit. Vier merken hadden protest aangetekend tegen de aerodynamische spoiler die Ducati onder de achterbrug had gemonteerd, een protest dat door de FIM commissie direct werd afgewezen, waarna direct beroep werd aangetekend.

Sinds het nieuwe reglement met de uniforme ECU wordt er door de fabrieken steen en been geklaagd over het feit dat het reglement nog amper mogelijkheden tot innovatie biedt. Goed voor het publiek, want dat wordt verwend met een startveld waarbij rondetijden binnen 1 seconde van de top 15 meer regel dan uitzondering is geen enkel merk met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt.

Om toch het verschil te kunnen maken worden de grenzen van het toelaatbare opgezocht en precies dat heeft Ducati nu met de aerodynamische swingarm gedaan. Volgens het reglement is buiten de spoilers aan de kuip geen aerodynamica toegestaan, maar Ducati claimt dat de onder de achterbrug gemonteerde spoiler geen aerodynamische functie heeft, maar simpel om koele lucht richting de achterband te dirigeren. En dus niet in strijd met het reglement zou zijn.

Direct nadat de race op zondagavond was afgevlagd dienden 4 teams (KTM, Aprilia, Honda en Suzuki) bij de FIM commissie een klacht in dat de spoiler onder de achterbrug illegaal zou zijn. Het protest werd echter afgewezen, volgens MotoGPs technisch directeur Danny Aldridge zou het nieuwe plaatwerk niet in strijd met het reglement zijn. 

De 4 merken hadden dat echter al verwacht en hadden op voorhand al een formele klacht voorbereid - ze hadden Ducati voorafgaand aan de race al gewaarschuwd dat ongeacht het resultaat een protest zou worden ingediend als Ducati de spoiler in de race zou gaan gebruiken. 

Nadat het protest door de FIM commissie werd afgewezen, werd een beroep op de MotoGP Court of Appeals gedaan. De Court of Appeals heeft de zaak nu in onderzoek en heeft aangegeven voor de komende race in Argentinië zich hierover uit te spreken. Dat kan twee kanten uitgaan: ofwel het protest wordt afgewezen, ofwel het protest wordt toegekend. Beide situaties zullen echter een negatief effect op de sport hebben.

In het eerste geval zal hiermee de kous in eerste instantie af zijn. De 4 merken krijgen geen gelijk en Ducati behoudt z'n overwinning en daarmee lijkt er geen vuiltje aan de lucht, maar het zal de andere fabrieken ertoe gaan zetten om net als Ducati op zoek te gaan naar de kleinste mazen in het reglement, wat in de toekomst tot meer van dit soort situaties kan gaan leiden. 

Wordt het protest wél toegekend en worden de 4 merken in het gelijk gesteld, dan zou het nog wel eens maanden kunnen voortsudderen. Ducati zal op zijn beurt in beroep gaan tegen de uitspraak, met het argument dat Yamaha het afgelopen jaar exact hetzelfde heeft gedaan, maar dan met als argument op de achterband te beschermen tegen regen in een regenrace - misschien is dat wel de reden dat Yamaha niet mee heeft gedaan aan het protest. 

Daarnaast is het de vraag, als het protest wordt toegekend, wat er met de raceuitslag van Qatar wordt gedaan. Logisch zou zijn dat Ducati zou worden gediskwalificeerd (Dovizioso, Petrucci en Miller reden alle drie met de achterbrugspoiler), maar het kan ook zijn dat anders wordt beslist. En ook dit besluit zal worden aangevochten, ofwel door Ducati, ofwel door de 4 merken. 

De kwestie zou nog wel eens lang voort kunnen slepen en daarmee een flinke smet zijn op het 2019 seizoen, nog voordat het amper op gang is gekomen.