Zoeken

Guy Martin rijdt niet in Southern 100

5 juli 2017
Hij had zich dit jaar op z’n comeback verheugd, maar Guy Martin zal de komende week niet aantreden tijdens de Southern 100, het tweede roadrace event van het Britse eiland Man, zo heeft de organisatie bekend gemaakt.

Mocht je d’r nog nooit van gehoord hebben, naast de roemruchte 37.73 mijl lange Mountain Course kent het in de Ierse zee gelegen eiland Man nog een tweede stratencircuit, het Billown circuit nabij het zuidelijk gelegen Castletown. Het 4,25 mijl lange circuit wordt gebruikt voor de pre- en post-TT en de Southern 100, die daar al sinds 1955 wordt verreden. De Southern 100 is een van de 5 officiële events van het Ierse Roadracing kampioenschap.

Hoewel Ian Lougher met 32 zeges het absolute recordaantal overwinningen in de Southern 100 heeft - een meer dan racelegende Joey Dunlop - zijn er twee coureurs die drie jaar op rij de bokaal van de Solo Championship race mee naar huis wisten te nemen: Joey Dunlop in 1976, 1977 en 1987 en… Guy Martin die nog nooit een overwinning in de Isle of Man TT heeft gehaald, maar dus wel in de periode 2013-2015 de Solo Championship race van de Southern 100 op naam schreef.

Het afgelopen jaar was Guy Martin er niet bij, maar dit jaar zou hij zijn comeback gaan maken in het Honda Racing Team op de nieuwe Fireblade SP2, maar de organisatie heeft nu bekend gemaakt dat Martin’s Honda niet beschikbaar is en dat er nog verdere testen moeten worden gedaan. 

Martin had dit jaar tijdens de Superbike race van de Isle of Man TT alle geluk van de wereld toen hij op hoge snelheid bij Doran’s Bend onderuit was gegaan. Uit veiligheidsoverweging trok Honda zich toen terug uit de Superstock en Senior TT, maar gaf aan de resterende events wel weer van de partij te zullen zijn.

John McGuinness was een maand eerder ook al gecrasht in de North West 200 en had daar enkele botbreuken bij opgelopen. Volgens de 45-jarige Morecambe Missile voelde het alsof de Fireblade SP2 niet snelheid verminderde toen hij bij het naderen van een Bocht van het gas af ging.

Honda besloot daarop voor de Isle of Man TT van de standaard racekit ECU te switchen naar de Motec ECU waarmee in het British Superbike wordt geracet, maar de TT verliep voor Guy Martin alles behalve soepel, met de crash in de Superbike TT als dieptepunt.