Verrassende overwinning F.C.C. TSR Honda 12 uur Estoril
De tweede ronde van het 2021 EWC Endurance World Championship kende drama te over aan de kop van het veld, waardoor meer dan eens de 12 uur lange endurance race een verrassende wending kreeg.
Voor de tweede keer op rij had het Oostenrijkse YART - Yamaha fabrieksteam zich op de pole position gekwalificeerd, maar kwam bij de traditionele Le Mans start pas als zevende weg, terwijl de leiding in eerste ronden tussen F.C.C. TSR Honda, Yoshimura SERT Motul Suzuki en BMW Motorrad World Endurance Team ging.
Na zeven ronden nam Xavi Fores de leiding in de race op de #37 BMW M 1000 RR en leek wist zelfs een klein gaatje te slaan op Gregg Black op de Yoshimura Suzuki, Mike di Meglio op de F.C.C. Honda en de zeer sterk rijdende Marvin Fritz die na een matige start met een stevige opmars bezig was.
Fritz, die in zijn opmars de snelste rondetijd van 1'39.384 had gezet, wist zijn eerste stint zelfs als leider van het veld af te sluiten, waarna het tweede uur een spannende strijd aan de kop van het veld tussen Niccolo Canepa op de YART - Yamaha, Xavier Simeon op de SERT - Suzuki en Markus Reiterberger op de BMW M 1000 RR ontspon.
Na de tweede pitstop leek de strijd aan de kop van het veld zich toe te spitsen tot Kenny Foray op de #37 BMW en Sylvain Guintoli op de #1 Suzuki, die een kleine voorsprong hadden op Karel Hanika op de #7 Yamaha, maar na tweeënhalf uur racen ging Foray in de eerste sectie over het voorwiel onderuit.
Foray wist snel weer zijn race te vervolgen, maar verloor meer dan 4 minuten in de pits waar in allerijl de schade werd hersteld en was daardoor kansloos voor de overwinning.
De crash van Foray gaf de leiding aan Guintoli, die het gat op Hanika constant leek te kunnen houden, maar niet veel later de overwinning uit handen gaf door op een extreem warm Estoril in bij het aanremmen van de eerste bocht onderuit te gaan.
Dat gaf de leiding verrassend aan YART - Yamaha, dat inmiddels een ruime voorsprong had op de Webike SRC Kawasaki en F.C.C. Honda, en ditmaal de overwinning niet leek te kunnen ontgaan, maar in het zevende uur ging het alsnog mis. Niccolo Canepa ging onderuit, waarna het team 12 ronden in de pits verloor en terugviel naar de 19e plaats.
Met drie teams in leidende positie onderuit gegaan werd de race nu door #11 SRC Kawasaki aangevoerd, met #5 F.C.C. Honda op de tweede en #333 VRD IGOL Yamaha op een ronde afstand op de derde plaats, gevolgd door #4 TATI Kawasaki, #1 SERT Suzuki en #37 BMW.
Na acht uur racen streek #11 SRC Kawasaki de bonuspunten op en leek af te stevenen op een zekere overwinning, tot met nog anderhalf uur racen Erwan Nigon zonder benzine kwam te staan en F.C.C. TSR Honda verrassend de leiding in handen kreeg en met een ruime voorsprong op VRD IGOL Yamaha de overwinning haast niet meer kon ontgaan.
SRC Kawasaki was door de verkeerd gecalculeerde tankstop teruggevallen naar de derde plaats, maar David Checa werd op de huid gezeten door de zeer sterk rijdende Xavi Fores op de #37 BMW, die de vierde plaats in handen had gekregen na een aanvaring tussen SERT Suzuki en Tati Kawasaki, als gevolg van een achterblijver.
Met nog 25 minuten op de klok was het verschil tussen #333 op de tweede en #37 op de vierde plaats tot minder dan 10 seconden teruggebracht. Met nog vijf minuten te gaan ging Jeremy Guarnoni op de #11 Kawasaki Florian Marino op de #333 Yamaha voorbij, op 3 seconden gevolgd door Markus Reiterberger op de #37 BMW, waarna in het zicht van de haven Marino zich verremde, rechtdoor door de grindbak moest gaan en daarmee de derde en laatste podiumplaats uit handen gaf.
Na 12 uur racen werd Josh Brooks op de #5 F.C.C. TSR Honda als winnaar afgevlagd, een ronde voorsprong op Guarnoni op de #11 SRC Kawasaki, die Markus Reiterberger op de #37 BMW nipt achter zich wist te houden - het verschil bedroeg op de streep slechts 0,976 seconde. Dankzij de tweede plaats en de bonuspunten na 8 uur racen heeft SRC Kawasaki nu de leiding in het algemeen klassement.
Uitslag 12 uur van Estoril:
No | Team | Motor | Klasse | ronden | verschil | |
1 | 5 | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 417 | |
2 | 11 | Webike SRC Kawasaki France Trickstar | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 416 | 1 rd |
3 | 37 | BMW Motorrad World Endurance Team | BMW M 1000 RR | EWC | 416 | 1 rd / +0.976 |
4 | 333 | VRD Igol Pierret Experiences | Yamaha YZF-R1 | EWC | 415 | 2 rd |
5 | 96 | Moto Ain | Yamaha YZF-R1 | EWC | 412 | 5 rd |
6 | 24 | BMRT 3D Maxxess Nevers | Kawasaki ZX-10RR | SST | 410 | 7 rd |
7 | 6 | ERC Endurance Ducati | Ducati Panigale V4 R | EWC | 410 | 7 rd / +28.422 |
8 | 8 | Team Bolliger Switzerland | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 409 | 8 rd |
9 | 55 | National Motos | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 407 | 10 rd |
10 | 7 | YART - Yamaha Official Team EWC | Yamaha YZF-R1 | EWC | 407 | 10 rd / +26.770 |
11 | 77 | Wójcik Racing Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 406 | 11 rd |
12 | 36 | 3ART Best of Bike | Yamaha YZF-R1 | EWC | 405 | 12 rd |
13 | 18 | Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore | Yamaha YZF-R1 | SST | 402 | 15 rd |
14 | 33 | TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO | Kawasaki ZX-10RR | SST | 401 | 16 rd |
15 | 119 | Slider Endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 401 | 16 rd / +11.675 |
16 | 90 | Team LRP Poland | BMW S 1000 RR | EWC | 401 | 16 rd / +43.182 |
17 | 1 | Yoshimura SERT Motul | Suzuki GSX-R1000 | EWC | 400 | 17 rd |
18 | 121 | FALCON RACING | Yamaha YZF-R1 | SST | 398 | 19 rd |
19 | 44 | No Limits Motor Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 397 | 20 rd |
20 | 91 | ENERGIE ENDURANCE 91 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 306 | 21 rd |
21 | 86 | PITLANE ENDURANCE 86 | Yamaha YZF-R1 | SST | 395 | 22 rd |
22 | 34 | JMA Racing - Action Bike | Suzuki GSX-R1000 | SST | 393 | 24 rd |
23 | 27 | TRT27 BAZAR 2 LA BECANE | Suzuki GSX-R1000 | SST | 392 | 25 rd |
24 | 31 | British Endurance Racing Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 391 | 26 rd |
25 | 777 | Wójcik Racing Team 2 | Yamaha YZF-R1 | SST | 388 | 29 rd |
26 | 41 | RAC41 Chromeburner | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 387 | 30 rd |
27 | 156 | PLAYERS | Kawasaki ZX-10RR | SST | 373 | 44 rd |
28 | 65 | Motobox Kremer Racing #65 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 350 | 67 rd |
DNC | ||||||
29 | 4 | Tati Team Beringer Racing | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 303 | 114 rd |
DNF | ||||||
30 | 101 | Team Aviobike | Yamaha YZF-R1 | SST | 145 | 272 rd |