Zoeken

Verrassende overwinning F.C.C. TSR Honda 12 uur Estoril

17 juli 2021
F.C.C. TSR Honda heeft de bizarre 12 uur van Estoril, die door valpartijen meermaals een verrassende wending kreeg, op naam geschreven. Het Japanse Honda team had na 12 uur een ronde voorsprong op Webike SRC Kawasaki, dat met een miniem verschil van minder dan 1 seconde het BMW Motorrad World Endurance Team voorbleef.

 

De tweede ronde van het 2021 EWC Endurance World Championship kende drama te over aan de kop van het veld, waardoor meer dan eens de 12 uur lange endurance race een verrassende wending kreeg. 

Voor de tweede keer op rij had het Oostenrijkse YART - Yamaha fabrieksteam zich op de pole position gekwalificeerd, maar kwam bij de traditionele Le Mans start pas als zevende weg, terwijl de leiding in eerste ronden tussen F.C.C. TSR Honda, Yoshimura SERT Motul Suzuki en BMW Motorrad World Endurance Team ging. 

Na zeven ronden nam Xavi Fores de leiding in de race op de #37 BMW M 1000 RR en leek wist zelfs een klein gaatje te slaan op Gregg Black op de Yoshimura Suzuki, Mike di Meglio op de F.C.C. Honda en de zeer sterk rijdende Marvin Fritz die na een matige start met een stevige opmars bezig was. 

Fritz, die in zijn opmars de snelste rondetijd van 1'39.384 had gezet, wist zijn eerste stint zelfs als leider van het veld af te sluiten, waarna het tweede uur een spannende strijd aan de kop van het veld tussen Niccolo Canepa op de YART - Yamaha, Xavier Simeon op de SERT - Suzuki en Markus Reiterberger op de BMW M 1000 RR ontspon. 

Na de tweede pitstop leek de strijd aan de kop van het veld zich toe te spitsen tot Kenny Foray op de #37 BMW en Sylvain Guintoli op de #1 Suzuki, die een kleine voorsprong hadden op Karel Hanika op de #7 Yamaha, maar na tweeënhalf uur racen ging Foray in de eerste sectie over het voorwiel onderuit. 

Foray wist snel weer zijn race te vervolgen, maar verloor meer dan 4 minuten in de pits waar in allerijl de schade werd hersteld en was daardoor kansloos voor de overwinning. 

De crash van Foray gaf de leiding aan Guintoli, die het gat op Hanika constant leek te kunnen houden, maar niet veel later de overwinning uit handen gaf door op een extreem warm Estoril in bij het aanremmen van de eerste bocht onderuit te gaan. 

Dat gaf de leiding verrassend aan YART - Yamaha, dat inmiddels een ruime voorsprong had op de Webike SRC Kawasaki en F.C.C. Honda, en ditmaal de overwinning niet leek te kunnen ontgaan, maar in het zevende uur ging het alsnog mis. Niccolo Canepa ging onderuit, waarna het team 12 ronden in de pits verloor en terugviel naar de 19e plaats.

Met drie teams in leidende positie onderuit gegaan werd de race nu door #11 SRC Kawasaki aangevoerd, met #5 F.C.C. Honda op de tweede en #333 VRD IGOL Yamaha op een ronde afstand op de derde plaats, gevolgd door #4 TATI Kawasaki, #1 SERT Suzuki en #37 BMW.

Na acht uur racen streek #11 SRC Kawasaki de bonuspunten op en leek af te stevenen op een zekere overwinning, tot met nog anderhalf uur racen Erwan Nigon zonder benzine kwam te staan en F.C.C. TSR Honda verrassend de leiding in handen kreeg en met een ruime voorsprong op VRD IGOL Yamaha de overwinning haast niet meer kon ontgaan.

SRC Kawasaki was door de verkeerd gecalculeerde tankstop teruggevallen naar de derde plaats, maar David Checa werd op de huid gezeten door de zeer sterk rijdende Xavi Fores op de #37 BMW, die de vierde plaats in handen had gekregen na een aanvaring tussen SERT Suzuki en Tati Kawasaki, als gevolg van een achterblijver. 

Met nog 25 minuten op de klok was het verschil tussen #333 op de tweede en #37 op de vierde plaats tot minder dan 10 seconden teruggebracht. Met nog vijf minuten te gaan ging Jeremy Guarnoni op de #11 Kawasaki Florian Marino op de #333 Yamaha voorbij, op 3 seconden gevolgd door Markus Reiterberger op de #37 BMW, waarna in het zicht van de haven Marino zich verremde, rechtdoor door de grindbak moest gaan en daarmee de derde en laatste podiumplaats uit handen gaf. 

Na 12 uur racen werd Josh Brooks op de #5 F.C.C. TSR Honda als winnaar afgevlagd, een ronde voorsprong op Guarnoni op de #11 SRC Kawasaki, die Markus Reiterberger op de #37 BMW nipt achter zich wist te houden - het verschil bedroeg op de streep slechts 0,976 seconde. Dankzij de tweede plaats en de bonuspunten na 8 uur racen heeft SRC Kawasaki nu de leiding in het algemeen klassement. 

Uitslag 12 uur van Estoril:

No Team Motor Klasse ronden verschil
1 5 F.C.C. TSR Honda Honda CBR1000RR-R Fireblade EWC 417
2 11 Webike SRC Kawasaki France Trickstar Kawasaki ZX-10RR EWC 416 1 rd
3 37 BMW Motorrad World Endurance Team BMW M 1000 RR EWC 416 1 rd / +0.976
4 333 VRD Igol Pierret Experiences Yamaha YZF-R1 EWC 415 2 rd
5 96 Moto Ain Yamaha YZF-R1 EWC 412 5 rd
6 24 BMRT 3D Maxxess Nevers Kawasaki ZX-10RR SST 410 7 rd
7 6 ERC Endurance Ducati Ducati Panigale V4 R EWC 410 7 rd / +28.422
8 8 Team Bolliger Switzerland Kawasaki ZX-10RR EWC 409 8 rd
9 55 National Motos Honda CBR1000RR-R Fireblade SST 407 10 rd
10 7 YART - Yamaha Official Team EWC Yamaha YZF-R1 EWC 407 10 rd / +26.770
11 77 Wójcik Racing Team Yamaha YZF-R1 EWC 406 11 rd
12 36 3ART Best of Bike Yamaha YZF-R1 EWC 405 12 rd
13 18 Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore Yamaha YZF-R1 SST 402 15 rd
14 33 TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO Kawasaki ZX-10RR SST 401 16 rd
15 119 Slider Endurance Yamaha YZF-R1 SST 401 16 rd / +11.675
16 90 Team LRP Poland BMW S 1000 RR EWC 401 16 rd / +43.182
17 1 Yoshimura SERT Motul Suzuki GSX-R1000 EWC 400 17 rd
18 121 FALCON RACING Yamaha YZF-R1 SST 398 19 rd
19 44 No Limits Motor Team Suzuki GSX-R1000 SST 397 20 rd
20 91 ENERGIE ENDURANCE 91 Kawasaki ZX-10RR SST 306 21 rd
21 86 PITLANE ENDURANCE 86 Yamaha YZF-R1 SST 395 22 rd
22 34 JMA Racing - Action Bike Suzuki GSX-R1000 SST 393 24 rd
23 27 TRT27 BAZAR 2 LA BECANE Suzuki GSX-R1000 SST 392 25 rd
24 31 British Endurance Racing Team Suzuki GSX-R1000 SST 391 26 rd
25 777 Wójcik Racing Team 2 Yamaha YZF-R1 SST 388 29 rd
26 41 RAC41 Chromeburner Honda CBR1000RR-R Fireblade SST 387 30 rd
27 156 PLAYERS Kawasaki ZX-10RR SST 373 44 rd
28 65 Motobox Kremer Racing #65 Yamaha YZF-R1 EWC 350 67 rd
DNC
29 4 Tati Team Beringer Racing Kawasaki ZX-10RR EWC 303 114 rd
DNF
30 101 Team Aviobike Yamaha YZF-R1 SST 145 272 rd