Zoeken

Succesvolle test Kawasaki voor 8 uren Suzuka

6 juni 2019
Bij Yamaha gaan ze dit jaar voor de vijfde overwinning op rij, maar Kawasaki is gebrand om dat feest niet door te laten gaan. In aanloop naar de 42e editie van de 8 uren van Suzuka heeft het nieuwe Kawasaki fabrieksteam een tweedaagse test in Suzuka afgerond.

Waar in het verleden het Japanse Team Green de Kawasaki fabriek vertegenwoordigde bij de 8 uren van Suzuka, is Kawasaki voor 2019 het Kawasaki Racing Team Suzuka 8 hours project als officieel fabrieksteam gestart, met daarin naast medewerkers van KHI (Kawasaki Heavy Industries) een groot deel van de staf van het Kawasaki Racing Team WK Superbike fabrieksteam. 

Teneinde dit jaar goed beslagen ten ijs te aan zijn Jonathan Rea en Leon Haslam, plus de belangrijkste figuren uit hun reguliere WorldSBK team naar Japan afgereisd voor een tweedaagse test samen met KHI. De tweedaagse test op 3 en 4 juni was gebruikt om de richting te bepalen voor wat betreft ontwikkeling en set-up naar het race-weekend toe, dat dit jaar het laatste weekend van juli plaatsvindt. 

Rea en Haslam werkten goed samen om het algemene gevoel en de performance van de voor ZX-10RR, die voor dit jaar is vernieuwd, te evalueren, data te verzamelen en vooral ervaring op te doen. In tegenstelling tot het WK Superbike, waar alle teams met Pirelli banden rijden, rijdt Kawasaki de 8 uren van Suzuka met Bridgestone banden. 

De twee testdagen waren volgens Kawasaki van vitaal belang, vooral ook omdat naast KRT de grootste rivalen ook naar Suzuka waren afgereisd, hoewel daar geen informatie van naar buiten is gebracht. De #11 Kawasaki's snelste tijd was een 2'06.523, genoeg voor de vierde tijd overall in deze vroege fase van ontwikkeling en een nieuw team. Kawasaki spreekt van een succesvol verlopen test, enkel de race-simulaties werden door rode vlag situaties onderbroken. 

De test was de eerste en meteen enige test die Jonathan Rea zal doen ter voorbereiding op de 8 uren van Suzuka, hij keert pas terug als de officiële tijdtrainingen gaan beginnen. Verdere testen die de ontwikkelingsrichting en verbeteringen in set-up moeten bevestigen zullen alleen met Leon Haslam worden gedaan. 



Jonathan Rea:
"Ik ben tevreden voor een eerste test. In sommige opzichten beginnen we dit project vanaf scratch, omdat er een nieuwe ZX-10RR is die ietwat anders is ten opzichte van vorig jaar. We hebben deze twee dagen gebruikt om het venster te begrijpen waarbinnen de machine werkt. De focus lag op de specificatie van onze 8 uren machine, om het brandstofverbruik (afgelopen jaar kwam Rea stil te staan met een lege tank, red.), de rijpositie en set-up te begrijpen.
Het positiefste is dat Leon en ik op dezelfde manier werken, de rondetijd is goed - sneller dan vorig jaar - en constanter. Er zijn ook nog duidelijk punten die kunnen worden verbeterd, dus is het een goede test geweest."

Leon Haslam:
"Het is een goede eerste test geweest en we hebben dit jaar een andere structuur in het team, met meer mensen van het KRT team. Voor een eerste test ben ik tevreden. Deze twee dagen draaiden om het evalueren van veel zaken, dus hadden we een duidelijke richting die we hebben gevonden. De test was ook om te weten hoe deze machine op deze banden op snelheid te rijden is, wanneer het raceweekend is. De rondetijd waren sneller dan we ooit zijn geweest en voor mij voelt het alsof we nog maar net zijn begonnen. De nieuwe set-up en het nieuwe karakter van het motorblok is nogal anders dan vorig jaar. We hebben de afgelopen dagen veel dingen geprobeerd en het grootste deel van het testprogramma af kunnen werken. Over een paar weken ben ik weer terug. So far, so good."