Zoeken

Eerste test Yoshimura SERT Motul voor 24-uurs Le Mans

10 maart 2021
Het nieuwe fabrieksteam Yoshimura SERT Motul doet zijn intrede op Le Mans. Een privétest is het eerste optreden voor de rijders en de Suzuki op zoek naar een andere wereldtitel in 2021.

 

De wintertest op het Bugatti circuit stelt enkele van de 2021 FIM Endurance World Championship teams in staat om opnieuw vertrouwd te raken met de baan, waar op 17 en 18 april de 24 Heures Motos zal worden verreden. De favorieten voor de wereldtitel 2021 zijn er allemaal, waaronder een van de meest langverwachte teams: de regerende wereldkampioenen en hun nieuwe outfit, Yoshimura SERT Motul.

De Frans-Japanse samenwerking tussen twee van de meest vooraanstaande endurance-specialisten is al stevig op het doel gericht. De technische staf van Yoshimura en het Suzuki Endurance Racing Team testen deze week voor het eerst de setup voor 2021 op Suzuki's die zijn voorbereid door Yoshimura en uitgerust met Bridgestone-banden. De twee coureurs voor dit eerste circuit-uitje zijn Gregg Black en Kazuki Watanabe, die zijn eerste run op het Bugatti-circuit doet.

In de pitbox bekijkt het personeel elke sessie op de baan in een zeer gefocuste sfeer. Met nog een maand te gaan voor de start van het seizoen 2021, heeft Yoshimura SERT Motul het volste vertrouwen in de geoptimaliseerde GSX-R1000R.

"Onze fiets uit 2021 is totaal anders", zegt Damien Saulnier, de Franse teammanager. “De machines zijn voorbereid in Japan. Suzuki en Yoshimura hebben zwaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van de motoren." Gregg Black bevestigde die mening direct na zijn eerste sessie. "Het is nog steeds een GSX-R, maar met heel veel kleine veranderingen. De elektronica is geëvolueerd en zorgt voor een goed pakket met de Bridgestone banden. De fiets is gemakkelijker te hanteren en ook comfortabeler door kleine dingen zoals de herpositioneerde voetsteunen."

Voor Yohei Kato, de Japanse teammanager van Yoshimura SERT Motul, is dit het resultaat van een jarenlange samenwerking. “Suzuki en Yoshimura hebben de motor jaar na jaar ontwikkeld om de 8 uur van Suzuka te winnen. Deze fiets is gebaseerd op specificaties van de Yoshimura-fiets voor Suzuka. Sinds vorig jaar werken we samen met SERT om de fiets 24 uur lang aan te passen en te ontwikkelen."
Wat betreft comfort, gelooft Kato dat het allemaal bij de uitvoering hoort. “De rijder moet gefocust zijn op zijn rit, dus hebben we een fiets gemaakt waarmee hij gefocust kan blijven. Het doel blijft om een ​​betere rondetijd neer te zetten."