BMW domineert 2-daagse test WK Endurance Le Mans
Met 43 van de in totaal 52 motoren die het weekend van 17 en 18 april in Le Mans aan de start zullen staan voor de 24 Heurs Motos, bood de 2-daagse test die de FIM EWC was georganiseerd een interessante preview op de verhoudingen het nieuwe seizoen.
Waar de ogen vooral op F.C.C. TSR Honda en Yoshimura SERT Motul Suzuki waren gericht werd de tweedaagse test verrassend genoeg door het officiële fabrieksteam van BMW Motorrad gedomineerd, dat niet alleen slechts over een jaar ervaring beschikt, maar dit jaar ook met de compleet nieuwe M 1000 RR rijdt.
De fabrieks M 1000 RR met in het zadel afwisselend Markus Reiterberger, Ilya Mikhalchik, Javier Forés en Kenny Foray domineerde de test, was bijna een seconde sneller dan de rest van het veld en eindigde de 2-daagse test met een 1:35.133, een verbetering van het ronderecord dat Randy de Puniet in de kwalificatie van de 2017 24 Heures Motos had gezet.
F.C.C. TSR Honda kwam daar het dichts bij in de buurt met een 1:36.068, hoewel dat al een tijd buiten de 1:35 was. De voorgang werd de tweede dag wel door twee crashes vertraagd, maar dat was volgens Mike di Meglio het risico wanneer je aan het testen bent en verschillende dingen qua set-up en banden probeert.
Yoshimura SERT Motul zat daar niet ver achter met een 1:36.190 en bevestigde daarmee dat het samenvoegen van de twee grote Suzuki teams Yoshimura en SERT een goede zet is geweest en dat de nieuwe outfit goed samenwerkt.
Werner Daemen, teammanager BMW Motorrad World Endurance Team:
“De test was echt goed. Voor mij was het de beste test sinds we aan dit project begonnen. Het is een heel jong project en we zijn nog een nieuw team. We hadden een paar kleine problemen, maar dit gebeurt altijd en is oké."
"Een belangrijk punt was dat we een zeer goede bandenkeuze hadden; Dunlop heeft het heel goed gedaan. In combinatie met de vering hebben we voor alle vier de rijders een hele goede set-up gevonden. Over het algemeen denk ik dat we heel snel de race ingaan, maar we hebben wat werk te doen om alle kleine onderdelen die we hebben voor te bereiden. Ik ben erg blij met dit resultaat en het geeft natuurlijk wat perspectief voor de race."
Endurance World Championship, tijden test Le Mans:
No | Team | Motor | Klasse | tijd | verschil | |
1 | 37 | BMW Motorrad World Endurance Team | BMW M 1000 RR | EWC | 1:35.133 | |
2 | 5 | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 1:36.068 | +0.935 |
3 | 1 | Yoshimura SERT Motul | Suzuki GSX-R1000 | EWC | 1:36.190 | +1,057 |
4 | 333 | VRD Igol Pierret Experiences | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1:36.476 | +1,343 |
5 | 11 | Webike SRC Kawasaki France Trickstar | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 1:36.527 | +1,394 |
6 | 4 | Tati Team Beringer Racing | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 1:36.953 | +1.820 |
7 | 77 | Wójcik Racing Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1:36.979 | +1.846 |
8 | 6 | ERC Endurance Ducati | Ducati Panigale V4 R | EWC | 1:37.276 | +2.143 |
9 | 90 | Team LRP Poland | BMW S 1000 RR | EWC | 1:37.504 | +2.371 |
10 | 24 | BMRT 3D Maxxess Nevers | Kawasaki ZX-10RR | SST | 1:37.745 | +2.612 |
11 | 2 | R2CL | Suzuki GSX-R1000 | EWC | 1:37.776 | +2.643 |
12 | 36 | 3ART Best of Bike | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1:37.794 | +2.661 |
13 | 96 | Moto Ain | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1:37.797 | +2.664 |
14 | 55 | National Motos | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 1:37.865 | +2.732 |
15 | 14 | Maco Racing | Yamaha YZF-R1 | EWC | 1:37.912 | +2.779 |
16 | 8 | Team Bolliger Switzerland | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 1:38.027 | +2.894 |
17 | 66 | OG Motosport by Sarazin | Yamaha YZF-R1 | SST | 1:38.050 | +2.917 |
18 | 18 | Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore | Yamaha YZF-R1 | SST | 1:38.180 | +3.047 |
19 | 34 | JMA Racing - Action Bike | Suzuki GSX-R1000 | SST | 1:38.679 | +3.546 |
20 | 45 | Metiss JBB | Metis | EXP | 1:38.735 | +3.602 |
21 | 41 | RAC41 Chromeburner | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 1:39.056 | +3.923 |