Motorfreaks - Erik's Column: Yamaha FJR1300 39-MH-ZR - details

Zoeken

Erik's Column: Yamaha FJR1300 39-MH-ZR

17 oktober 2017
Het is lang geleden dat er een kenteken boven mijn column stond, maar deze keer is het echt niet zonder reden geweest.

Hans heeft bij een handelaar in Leiden een Yamaha FJR1300 uit 2004 gekocht. Het betreft een import motor met 61.000 km op de teller en Hans is de eerste eigenaar in Nederland. Omdat het zijn eerste FJR is en hij niet helemaal zeker is of het allemaal wel klopt laat hij de motor binnen de garantietermijn keuren. 

Al snel kom ik erachter dat de motor slordig is afgeleverd. Zo komen de voorremblokken niet vrij waardoor het wiel zwaar draait, moet de remvloeistof vervangen worden en lopen de remschijven voor tegen hun slijtagelimiet aan. Bovendien vertonen de ventielen in de velgen haarscheurtjes. Het achterwiellager heeft speling, wat dus echt niet mag en ook de lagers van het linksysteem tussen de achterbrug en de schokdemper hebben hun beste tijd gehad. Er loopt zelfs veel roestwater uit de lagers. 

Dit is een gevaarlijk punt want het is in het verleden vaker voorgekomen dat de pennen kunnen breken met alle gevolgen van dien. Daarom is er schrijven vanuit Yamaha dat het linksysteem regelmatig gesmeerd dient te worden. Ook de achtershock is aan het lekken en zou dus gereviseerd moeten worden. 

Tijdens de proefrit komen er ook nog een paar punten meer naar boven. Zo doet het ABS systeem niets, terwijl het lampje op het dasboard braaf uit gaat, met als gevolg blokkerende wielen. Maar ook de versnellingsbak is niet goed want de tweede versnelling schiet er regelmatig uit tijdens het accelereren. Al met al behoorlijk dure reparaties.

Hans gaat met een steen in zijn maag naar huis en hoopt op een goede afloop. Een week later meld hij me dat de motorzaak de intentie heeft om de FJR te gaan repareren. Hierop reageer ik verbaasd omdat de kosten voor hun de pan uit zullen rijzen. Niet veel later meld Hans dat ze er toch maar vanaf zien en hem zijn geld teruggeven. Dat vind ik een goede oplossing maar ben tegelijk benieuwd wat er met de Yamaha gaat gebeuren. 

U bent bij deze weer gewaarschuwd.

Factsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.