Motorfreaks - Erik's Column: de meest betrouwbare motor ter wereld - details

Zoeken

Erik's Column: de meest betrouwbare motor ter wereld

15 maart 2017
Nou nou, dat is misschien iets teveel van het goede maar een Honda VFR is wel een erg betrouwbare motorfiets als we puur naar de techniek kijken. Ik heb er eens eentje, na 6 jaar in de tuin te hebben gestaan, opgehaald.

Met twee man moesten we hem de aanhanger op en af duwen. Benieuwd of de motor nog draaide, een nieuwe accu erin gezet en na een paar keer drukken op de startknop kwam de motor tot leven en begon meteen mooi te draaien. Verder opgeknapt en het ding rijdt nu nog rond met een blije berijder erop. Er zijn niet veel motoren die dit ook kunnen dus vandaar de kop boven deze column.

Dit wil echter niet zeggen dat alle VFR’en goed zijn en zomaar in het wild gekocht kunnen worden. Ik heb er twee onlangs gekeurd die toch echt een stuk minder waren. De eerste stond in Den Ham bij een particulier te koop, 2004 VTEC model met 70.000 op de teller. De kilometerstand zou, mits netjes onderhouden, op zich geen probleem mogen zijn. Op het voorspatbord en de kentekenhouder staat de naam van de motorzaak waar deze VFR vandaan komt, en dat betekent helaas niet veel goeds. 

Hoewel de huidige eigenaar de motor al enige jaren in bezit heeft is er nooit gedegen onderhoud aan gedaan. Dat is terug te zien aan de vele kleine punten van aandacht zoals: remvloeistof, remblokken, banden, luchtfilter, etc. Door het ontbreken van de kleurcode sticker krijg ik het vermoeden dat deze fiets schade heeft gehad. 

Bewijzen stapelen zich snel op. Zo zijn de kuipdelen overgespoten en is de stekker van de bedrading die in de CDI kast steekt deels gedicht met een soort hars. Het ergste moet echter nog komen. Na de koude start begint er een tikkend geluid uit de cilinderkop van de voorste cilinders te komen. Dit blijft tijdens en ook na de proefrit aanhouden. Advies is niet kopen. 

Toevallig kom ik in de weken erna bij een paar Honda dealers over de vloer en vraag hen om uitleg. De een is niet bekend met het euvel en is net zo verbaasd als dat ik. De tweede weet mij te vertellen dat dit wel eens vaker voorkomt en schijnt met de olietoevoer naar de kop te maken te hebben. Het zal je fiets maar zijn.

De tweede VFR staat ook particulier, maar dan in Emmen. Is van 2002, import 2007, heeft 54.000 kilometer gelopen en komt ook van een niet al te best bekend staande handelaar af. Deze fiets is nog niet zo lang in bezit van de huidige eigenaar en heeft ook veel achterstallig onderhoud en een schade verleden.

Alle kleurdelen zijn overgespoten, wat in dit geval makkelijk te achterhalen is omdat de kleurcode aangeeft dat hij zilver zou moeten zijn terwijl alles zwart van kleur is. Zelfs het subframe is deels overgespoten, wat meestal een veeg teken is. Er zijn nog meer bewijzen dat na een schade de fiets deels is hersteld om snel weer verkoop klaar te maken. Een reputatie van een fiets op zich zegt dus nog lang niet alles over zijn broertjes en zusjes.

U bent bij deze weer gewaarschuwd.

Factsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.