Column: Rai Vereniging doe serieuze voorstellen, geen halfbakken gedoe
Door: Ed Smits
Het persbericht van de Rai Vereniging, dat in alle grote landelijke media te lezen was, klonk als muziek in de oren. Zou het dan eindelijk zover zijn dat vanuit de Rai Vereniging, die de belangen van de motorbranche zou moeten behartigen, er een positief geluid aangaande motorrijden te horen zou zijn?
Het plan dat de Rai Vereniging Minister van Infrastructuur en Milieu Cora van Nieuwenhuizen had voorgelegd bleek echter vol haken en ogen te zitten. Zoveel dat het meer lijkt dat de Rai Vereniging goede sier wil maken bij z'n eigen achterban, dan daadwerkelijk een lans te willen breken voor motorrijden in Nederland.
In plaats van het rijden van een A1 motorfiets mogelijk te maken voor bezitters van het autorijbewijs, zoals inmiddels in 13 van de 27 EU landen mogelijk is, heeft de Rai Vereniging de verkeersminister de suggestie gedaan om enkel het theorie-examen te laten vervallen voor mensen die al in het bezit van het autorijbewijs zijn.
Om dat theorie-examen te laten vervallen moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Een B-rijbewijshouder moet tenminste 24 jaar zijn, vijf jaar lang geen verkeersdelicten hebben begaan en zijn praktijkexamen A1 voor de lichte motor hebben behaald.
Volgens de Rai Vereniging zullen hiermee automobilisten die nu nog twijfelen over de streep worden getrokken, maar dat waag ik toch te betwijfelen.
Vanaf 24 jaar kun je ook direct voor het A rijbewijs gaan, dus waarom zou je jezelf dan gaan beperken tot een 125cc met 15 kW. Alleen omdat je dan geen theorie-examen hoeft te doen? Ik denk niet dat er ook maar één automobilist is die dát zal aangrijpen om voor die A1 stempel op dat roze papiertje te gaan.
Daarnaast kun je al vanaf 21 jaar voor het A rijbewijs met code 80 gaan, waarmee je de eerste twee jaar tot A2-motoren bent beperkt (en dus geen rijlessen/examen voor A meer hoeft te doen).
Als we lichte motoren toegankelijk willen maken voor het B-rijbewijs zou niet alleen het theorie- maar ook het praktijkexamen moeten komen te vervallen. Precies, zoals in die 13 andere EU landen ook het geval is waar enkel een rijvaardigheidstraining is vereist om met een A1 motorfiets aan het verkeer deel te nemen.
Het zou de Rai Vereniging hebben gesierd om dát de minister voor te leggen, maar volgens de woordvoerder is dat niet gedaan omdat men denkt dat dát geen haalbare kaart is. Nee, als je het niet oppert weet je zeker dat het niet gebeurt.
Hoe moeilijk kan het zijn. Conform de in Brussel vastgelegde rijbewijsrichtlijn is leeftijdsgrens voor A1, A2 en A resp. 16, 18 en 21 jaar, zijn 50cc's (AM) toegestaan vanaf 14 jaar en mag A1 aan B worden gekoppeld, dus zou bij een lobby dát het uitgangspunt moeten zijn.
Wie is geslaagd voor het B rijbewijs krijgt daar nu gratis en voor niets het AM (bromfiets) en T (trekker) rijbewijs bij cadeau, maar het toegankelijk maken van het A1 rijbewijs voor B-rijbewijshouders na een gedegen rijvaardigheidstraining is volgens de Rai Vereniging een brug te ver.
Terwijl ik niet denkt dat er momenteel veel automobilisten zijn die moeiteloos met een trekker kunnen wegrijden, laat staan aan het verkeer deelnemen. Of met een schakelbrommer, als ze nog nooit een 2-wieler onder de kont hebben gehad. Leg mij dan nog eens uit: waarom wél AM en T, maar niet A1.
Verkeersveiligheid is een veelgehoord argument als het gaat om strenge eisen voor het motorrijbewijs, maar ik ben ervan overtuigd dat als automobilisten massaal voor een A1 motorfiets zouden gaan (na een gedegen rijvaardigheidsopleiding te hebben gegaan, dat uiteraard wel) dit de verkeersveiligheid ten aanzien van motoren alleen maar ten goede zou komen.
Omdat automobilisten zich dan gaan realiseren hoe kwetsbaar motorrijders zijn. Bovendien is door de motorindustrie het afgelopen decennium volop geïnvesteerd in veiligheidsmiddelen als bochten-ABS en tractiecontrole en zal het niet lang duren voordat adaptieve cruisecontrole z'n intrede doet. En dan is er nog het anti-crash systeem waar bij Bosch hard aan wordt gewerkt.
Volgens de Rai Vereniging is A1 bij B in Nederland geen haalbare kaart omdat verkeersveiligheid hier topprioriteit heeft, maar heeft verzuimd om onderzoek te doen naar ongeval statistieken in de 13 EU landen waar A1 rijden met het B rijbewijs wel mogelijk is gemaakt.
Misschien word het tijd dat de motorbranche zich terugtrekt uit de Rai Vereniging en het lobbyen overlaat aan vaklui die wél ergens voor durven te gaan, in plaats van de oren te laten hangen naar een vereniging die op voorhand al besluit om een voorstel niet te doen omdat het geen haalbare kaart zou zijn.
Alsof je een motor die € 15.000 waard is voor slechts € 5.000 adverteert, omdat je denkt dat je dat er toch niet voor zult vangen.