Zoeken

Me and My Bike Suzuki GSX-S1000F: 12.000 km beurt

16 augustus 2016
Bij 12.000 kilometer moest onze Suzuki GSX-S1000F langeduurtestmotor voor het eerst naar de dealer voor onderhoud. Met exact 12.432 kilometer op de klok melden we ons bij Suzuki exclusief dealer de Valkenier in Barneveld, die de Zoeperbaik zijn eerste – kleine – beurt heeft gegeven.

GSX 6970 

In de vier maanden dat de GSX-S1000F nu bij ons op de redactie staat heeft de fiets nog geen klap verkeerd gegeven, het enige waar we één keer last van hebben gehad was een onwillig contactslot, nadat de motor een flinke tijd buiten in de stortregen had gestaan, maar dat is het enige mankement (voor zover je het een mankement mag noemen) wat we tot op heden hebben ervaren. De motor liep bij 12 duizend kilometer nGSX 6974 GSX 6975
Het luchtfilter heeft in 12.000 kilometer aardig wat stof moeten happen, maar kon gewoon worden schoongeblazen
GSX 6980
Nog als nieuw, de 4 iridium bougies. De speling tussen de polen was 0,9mm en dat is wat ze nieuw ook zijn
og net zo mooi als toen we ‘m begin april hadden opgehaald, dus wat dat aangaat had de fiets wat ons betreft nog geeneens een beurt hoeven te hebben. Niet vreemd dus dat bij 12.000 kilometer alleen een kleine onderhoudsinspectie op het schema staat, pas bij de volgende (24.000 kilometer) beurt moeten de kleppen worden geïnspecteerd.

Behalve dat de motor van voor tot achter compleet is gecheckt, is zowel de motorolie als de remolie vervangen, het luchtfilter schoongemaakt en zijn er 4 nieuwe iridium bougies gemonteerd. Daarnaast is de GSX aan de computer gehangen om te checken naar eventuele foutmeldingen (die er niet waren) en zijn de vier luchtdoorlaten gesynchroniseerd. De bougies zagen er nog puntgaaf uit, het luchtfilter daarentegen had in 12.000 kilometer het nodige stof gehapt, maar kon met een luchtpistool eenvoudig en snel worden schoongemaakt. Ook de olie zag er nog behoorlijk vers uit. Sinds z’n introductie afgelopen jaar heeft de GSX-S1000F maar één recall gehad, wat zeker geen slechte score is voor een compleet nieuw model. Bij de eerste productieserie bleek de injectie bij lage toeren nogal nukkig te zijn, waarvoor Suzuki de ECU-software heeft aangepast. Nu hadden wij daar bij onze GSX nog nooit iets van gemerkt – nGSX 6969iet in de laatste plaats omdat lage toeren niet zo aan ons is besteed, bovendien had onze GSX de modificatie al eerder gehad. 

De kosten van de 12.000 kilometer onderhoudsbeurt bedroegen alles bij elkaar € 335,10, waarvan € 170,10 onderdelen (een iridium bougie alleen al kost € 24,90 en daar heb je er dan 4 van nodig) en € 165,00 onderhoud voor 2 uur en 45 minuten werk. Dat laatste zal bij de naakte GSX-S1000 trouwens best wat sneller gaan, het demonteren (en weer monteren) van de kuip nam – net als ons geouwehoer – best wel wat tijd in beslag. Maar al met al is 335 euro op 12.000 kilometer (vooruit, 11.000 kilometer als je de eerste 1.000 km inspectie meeneemt) zeker geen slechte waarde. Omgerekend is dat 2,7 cent per kilometer. Daarnaast is bij ongeveer 11.000 kilometer de tweede set Dunlop D214 – de eerste montageband van de GSX-S1000F – vervangen door een set Dunlop RoadSmart III. De achterband was behoorlijk op, de voorband was nog lang niet op z’n eind, maar is vervangen om te kunnen switchen naar de RoadSmart III. Daarmee zijn de banden tot nu toe de hoogste kostenpost geweest, met een standaardkorting van 20% mag bij de dealer rond de 400 euro per set inclusief montage worden neergelegd.