Zoeken

Review Garmin Virb Elite

13 januari 2015
We hebben ‘m al een poos in huis en er bij vlagen veelvuldig gebruik van gemaakt en nog hebben we niet alle functies van het apparaat gebruikt. Hoe veelzijdig moet een actiecamera zijn?

Garmin Elite

Achteloos op het bureau ligt de VIRB Elite, de luxeversie van de camera. Er is ook een standaarduitvoering beschikbaar die enkele functies minder heeft. Maar hier naast het toetsenbord ligt zo’n ding ook maar te liggen. Dat is zonde, daar moet je meer mee doen. En dat hebben we ook gedaan, bij introducties, bij eigen tests, zo veel we konden hebben we gebruik gemaakt van de – op dit moment- beste camera die we in huis hebben. En dan blijkt achteraf alsnog dat je nog heel veel niet gedaan hebt en veel beelden ook sterk op elkaar lijken. Komt misschien een beetje bij het territorium, we rijden motor…. En dan gebruik je al snel een bewezen setting keer op keer omdat die in de praktijd zo goed werkt. De andere opties zijn minder geschikt voor dit gebruik, dus zou je daar iets anders mee moeten doen. Nou hebben we dat sporadisch ook nog wel gedaan, maar zelfs dat valt niet altijd mee. Zo vaak ga je niet skieën, om maar iets te noemen.

Maar goed: de camera.  De specificaties zetten we onderaan nog op een rijtje, maar je krijgt nogal een pakket: opnemen in maximaal 1080p, een vast gemonteerd beedscherm, meerdere framerates tot en met super slowmo en timelapse, flinke accu en een heel grote aan-uitknop. Dat is misschien nog wel de allerbelangrijkste. Verder is de behuizing standaard al redelijk waterdicht en zijn er nog meerdere functies in te stellen bij de Elite, zoals registratie van snelheid en hoogte, een automatische opnamefunctie voor afdalingen (voor skieërs), beeldomkeren, Wifi en ga nog maar even door.
Zoals gezegd, niet alles is voor motorrijders direct inzetbaar maar het betekent wel dat je voor jou een instelling kunt vinden die perfect geschikt is. Voor echt mooie actiefilms is het bijvoorbeeld een idee om de framerate iets hoger te kiezen dan de standaard 30 fps, zodat je eventueel ook nog beeld kunt vertragen als er iets heel spectaculairs gebeurt. Bovendien ben je dan snel vervelende flikkeringen kwijt die optreden bij kunstmatige verlichting zoals TL (indoor) of LED (achterlichten).

De beeldhoek is supergroot, maar eventueel krapper te kiezen. De camera heeft beeldstabilisatiesoftware ingebouwd, maar je kunt ook kiezen dit naderhand te doen. De camera komt met een aantal standaard bevestigingsopties waar je een heel eind mee komt. Desgewenst is daar nog meer voor verkrijgbaar. En slim genoeg zit er zelfs een adapter bij voor Gopro accessoires. Eindelijk een fabrikant die accepteert dat dat wel eens een goed idee kan zijn. Om het meeste van je film te maken is er ook een kunstmatige horizon op te roepen zodat je vooraf kunt afstellen hoe de camera filmt: horizontaal en niet te hoog of te laag. Mocht het beter uitkomen als de camera ergens ónder gemonteerd wordt, kun je in het menu eenvoudig het beeld ondersteboven draaien. Veel meer heb je niet nodig. Aan de zijkant van de camera zitten een paar knopjes voor selectie en bevestigen van je keus, evenals een aan/uitknop. De ‘ok’ knop heeft een dubbele functie als fotoknop, die op elk gewenst moment een foto neemt, of je nou aan het filmen bent of niet. En de grote schuif aan de zijkant is wat wij als motorrijders het liefste hebben: bedienbaar met handschoenen aan en geen twijfel meer of ‘ie nou aanstaat of niet. Dus ook als je de camera buiten kijkbereik op je helm of zoiets hebt gemonteerd, je weet altijd ‘nu filmt ie – en nu niet’. Een flinke LED geeft dat ook nog aan met danwel groen, danwel rood licht, maar zoals gezegd, je hoeft niet te kijken. En de schuifknop werkt óók als de camera uit staat: inschakelen betekent gewoon opnemen, dus dan schakel je de camera gewoon vanzelf aan.

Garmin VIRB

In de praktijk is hier echter wel een opmerking over te maken: hoe meer je al opgenomen hebt op de SD kaart, hoe langer de camera nodig heeft om op te starten. Echt instant filmen gaat eigenlijk alleen als de kaart leeg is. Eenmaal opgestart en klaar voor het werk is er niks meer aan de hand, dit komt alleen voor wanner de camera uit geweest is.

Het beeldscherm is een volgende geschenk. Niet alleen is dit logischerwijs handig bij het richten van de camera en het snel terugkijken van opnames, maar het is ook geen gewoon schermpje. Zonder backlighting is het heel energiezuinig wat natuurlijk goed nieuws is voor de accuduur. Maar daarnaast is het beeld ook béter te zien als er méér licht op valt. Dus geen moeilijk gedoe in de schaduw meer, maar in de volle zon kijken wat je doet.

Voor montage op bijvoorbeeld een stuur of beugel is het liggende design een uitkomst. Het is de meest gestroomlijnde ligging en de bediening is ook vanzelfsprekend. Maar voor bijvoorbeeld gebruik in een harnas of ergens aan je kleding wordt het een lastiger punt en zul je moeten werken met accesoires.

GarminVirb

Beeld en geluidskwaliteit zijn meer dan voldoende, natuurlijk is het beeld bij zonnig weer mooier, maar ook daarbuiten is er goed naar te kijken. Ook kleur, scherpte en helderheid zijn prima in orde. Geluid precies zo, de ingebouwde microfoon (aan de achterzijde) neemt bijzonder veel op. En voor heftiger gebruik, waar je dus vanzelfsprekend al de houder voor gebruikt, zit er in de houder zelf al een stukje foam precies op de plaats van de microfoon die overtollige windruis al gelijk een stuk dempt. Die beugel is trouwen ook met één hand te bedienen, in een tel zit de camera stevig vast en net zo snel is deze er weer vanaf.

Met de extra’tjes van de Elite is het ook mogelijk de VIRB te koppelen aan andere Garmin producten zodat de mogelijkheden eindeloos zijn: alle functies kunnen gedeeld worden, geregistreerd en uiteindelijk verwerkt in de film die je graag wilt maken. Hiervoor krijg je alle nodige tools tot je beschikking in de vorm van het eigen Garmin editprogramma. Enige wat er dan nog overblijft is thuis alle beelden op de computer zetten en knippen en plakken maar. Veel makkelijker wordt het niet.

Zoals gezegd: als je alleen maar motorrijdt doe je de camera tekort, het ding kan zoveel meer en van die functies gebruik je er op de motor lang niet zoveel. Maar het is leuk dat het er op zit en er is minstens zoveel dat wél werkt. De standaard waterdichte behuizing is natuurlijk briljant voor elk weertype, je hoeft pas aan serieuze zaken te denken als je gaat duiken. De bediening is super eenvoudig, ook onderweg en met handschoenen. De opstarttijd is iets om rekening mee te houden als de kaart wat voller raakt, maar zoals gezegd alleen een issue als de camera uitstond. Natuurlijk is er nog beter materiaal te koop, maar dat is dan ook navenant duurder. Voor het geld dat je voor de Garmin betaalt krijg je heel veel camera en hoef je niet per se de allerscherpste 4K beelden te bekijken, dan is de VIRB meer dan goed genoeg.

Eigenschappen
HD-videobeelden in 1080p met 16 MP CMOS-beeldprocessor
Chroma scherm van 1,4 inch: