Zoeken

Zero roept 2020 SR/F terug om bouten rotor

18 oktober 2021
Zero Motorcycles heeft een terugroepactie uitgerold voor de 2020 SR/F. De bouten van de rotor zijn mogelijk met onvoldoende moment aangedraaid en zouden daardoor kunnen lostrillen. In een worst-case scenario zouden de bouten de swingarm kunnen beschadigen.

Eind 2019 werd Zero Motorcycles geïnformeerd over een incident met de bouten van de rotor bij drie 2020 SR/F demomodellen in Europa, waarbij er schade was ontstaan doordat de bouten van de rotor waren losgetrild. 

Naar aanleiding van het rapport werd bij Zero Motorcycles een onderzoek gestart naar de bouten die waren gebruikt, het productieproces en de waarde van het moment waarmee de bouten waren aangedraaid. 

Dat onderzoek wees uit dat bij alle bouten Loctite was gebruikt en dat deze met het voorgeschreven moment van 13,5 Nm (10 ft-lb) waren vastgezet. Zero concludeerde dat het moment te laag was geweest en vergrootte de waarde tot 35,25 Nm (26 ft-lb). De aanpassing van het aandraaimoment werd op 19 december 2020 in het productieproces doorgevoerd. 

Op 20 januari 2020 initieerde Zero Motorcycles een servicecampagne en notificeerde dealers en eigenaren over het aangepaste aandraaimoment. Vanaf dat moment heeft Zero de servicecampagne continue doorgezet en is er vanuit het veld nog maar een aanvullende melding geweest.

Omdat niet met 100% zekerheid kan worden gesteld dat bij alle SR/F modellen de bouten van de rotor nu met het juiste aandraaimoment zijn vastgezet heeft Zero Motorcycles ervoor gekozen om een terugroepactie uit te rollen voor de 2020 SR/F die voor 19 december 2019 is geproduceerd. 

Bij de dealer zal worden gecheckt of de bouten met het juiste moment zijn vastgezet en indien nodig de bouten vervangen voor nieuwe bouten. Eigenaren van getroffen motoren krijgen het advies van Zero om elke 4.000 mijl / 6.000 km of elke 6 maanden zoals in het onderhoudsboekje omschreven de bouten regelmatig te checken.