Zoeken

Moto Guzzi roept V85 TT terug om losraken voetsteunen en mogelijke olielekkage cardan

16 december 2019
Moto Guzzi heeft twee terugroepacties uitgerold voor de V 85 TT. De borgclip die de voetsteun op z'n plek houdt kan breken, waardoor de voetsteun los kan schieten. Daarnaast kan er langs een keerring olie van de cardan op de achterband lekken.

Dat Italiaanse motoren altijd olie lekken en dat de onderdelen er tijdens het rijden vanaf rammelen is een stigma waar de Italiaanse motorindustrie maar niet vanaf raakt, maar dan moet je niet de kat op 't spek gaan binden door een motor terug te moeten roepen om... een olielekkage en voetsteunen die van de motor kunnen trillen. Want precies dát is wat Moto Guzzi nu met de dit jaar op de markt gezette - en wereldwijd zeer goed verkochte - V85 TT heeft moeten doen.

Beide wereldwijde terugroepacties betreft een groot deel van de productie van de V 85 TT van dit jaar. Volgens Piaggio gaat het bij de voetsteun naar schatting om ongeveer 2% van de totale productie, bij de beschadigde keerring in de cardan zou dat ongeveer 4% zijn.

Wat er aan de hand is? Bij de voetsteun is gebleken dat tijdens assemblage de borgring van de voetsteun dusdanig kon deformeren dat deze tijdens het rijden af kon breken, waarna door trillingen de pin die de voetsteun op z'n plek houdt eruit kon schieten en je ineens de voetsteun verliest. Het betreft de productieserie geproduceerd tussen 7 mei en 11 oktober 2019

Bij de productie is dat probleem inmiddels ondervangen door de borgclip te vervangen door een clip die niet deformeert tijdens assemblage, bij de Moto Guzzi dealer zullen alle vier de pinnen en borgclips van de voetsteunen voor rijder en passagier worden vervangen door verbeterde exemplaren. 

Bij de cardan is gebleken dat de uitgaande as van de cardan soms scherpe randen had, waardoor tijdens assemblage de interne oliekeerring kon worden beschadigd. Doordat de keerring aan de binnenzijde zit kan de conditie van de keerring na assemblage niet worden gecheckt. In dit geval betreft het de productieserie tussen 5 mei en 3 september 2019

Hoewel vanaf 27 september 2019 het probleem in de Moto Guzzi fabriek in Mandello del Lario 100% van de geassembleerde cardanassen is gecheckt en herzien (waaronder alle 2020 V85 TT modellen), is de oplossing voor deze terugroepactie nog in ontwikkeling. We adviseren je contact op te nemen met je Moto Guzzi dealer.