Zoeken

Mega terugroepactie BMW om lekkage flens benzinepomp

22 augustus 2020
Een terugroepactie uitrollen kan zelfs de beste overkomen, maar een terugroepactie uitrollen omdat 7 jaar geleden een terugroepactie niet goed is gedaan hebben wij nog niet eerder meegemaakt. Maar liefst 20 verschillende modellen zijn door BMW teruggeroepen, vanwege een lekkage bij de benzinepomp dat de Duitsers in 2013 dachten te hebben gefikst.

Het probleem van een benzinelekkage bij de flens van de benzinepomp gaat terug naar februari 2006, toen BMW de eerste garantieclaim ontving van een motor die benzine had gelekt. In februari en maart het jaar erop ontving BMW nog eens twee garantieclaims, vanaf de tweede helft van 2007 werden nog een aantal claims verwerkt. 

BMW vond het niet nodig om actie te ondernemen, maar dat veranderde toen de Duitsers in september 2009 de eerste klacht van een consument ontvingen over een benzinelek. Een maand later ontving BMW nog eens twee klachten van motoren met bijna een ton op de klok, daarna kwamen ook meldingen van meerdere K modellen. 

Dat zette BMW aan het werk, tussen november 2009 en februari 2010 werden testen uitgevoerd om het euvel te achterhalen. De eerste resultaten wezen uit dat haarscheurtjes zich ontwikkelden als gevolg van het onjuist losmaken en weer vastzetten van de snelsluiting van de benzineleiding. Volgens de informatie die de toeleverancier van de benzinepomp had gestuurd werd geconcludeerd dat het productieproces en kwaliteit conform specificatie was.

Calculaties om de groei van haarscheuren te voorspellen gaven de indicatie dat haarscheuren zich na 1 jaar met 0.02% zouden ontwikkelen, 0,09% na 2 jaar en 0,31% na 3 jaar. 

Tussen oktober 2010 en februari 2011 onderzocht BMW twee mogelijke verbeteringen aan de flens van de benzinepomp. De eerste was een kleine reductie van het koppel waarmee de flens van de benzinepomp in de behuizing werd gezet. De tweede was de toevoeging van een versterkingsring. Vanaf de eerste helft van 2011 werd een verbeterde versie van de benzinepomp in productie geïmplementeerd. 

Daarna gebeurde er opnieuw twee jaar niets, totdat BMW door de NHTSA op de knieën werd gedwongen en alsnog een terugroepactie uitrolde. Als er geen sprake was van een lekkage dan moest de flens worden geïnspecteerd. Als de haarscheurtjes niet een bepaalde waarde hadden overschreden moest de versterkingsring worden gemonteerd, als ze wel groter waren of wanneer de motor benzine lekte dan moest de complete benzinepompunit worden vervangen. 

BMW dacht hiermee het probleem te hebben opgelost, maar dat bleek een misvatting te zijn. BMW bleef klachten ontvangen van benzine lekkages, waarop tussen augustus 2019 en juli 2020 opnieuw onderzoek werd gedaan, waaruit bleek dat bij motoren die in 2013 de verstevigingsring hadden gekregen de haarscheurtjes verder waren blijven groeien. 

BMW gaan nu bij die motoren alsnog de benzinepompunit vervangen. Bij consumenten die dat al hebben laten doen en dat uit eigen zak hebben betaald zal BMW die kosten gaan vergoeden.

BMW Nederland heeft Motorfreaks laten weten dat deze terugroepactie alleen voor de Amerikaanse en Canadese markt van toepassing is, maar heeft daar verder geen uitlatingen over gedaan. Volgens BMW hoeven we ons in Europa nergens druk om te maken.

De lijst met modellen die zijn getroffen door de terugroepactie

 

Model bouwjaar
HP2 Enduro 2006
HP2 Mega Moto 2007-2009
HP2 Sport 2007-2010
K 1300 GT 2009-2011
K 1300 S 2009-2011
K 1600 GT 2012
K 1600 GTL 2021
K 1200 GT 2005-2008
K 1200 R 2005-2008
K 1200 R Sport 2005-2008
K 1200 S 2005-2008
R 1200 GS Adventure 2005
R 1200 R 2009-2010
R 1200 GS 2005-2011
R 1200 GS Adventure 2006-2011
R 1200 HP2 2006-2008
R 1200 R 2006-2008, 2011
R 1200 RT 2005-2011
R 1200 S 2006-2008
S 1000 RR 2010-2011