Zoeken

Kawasaki roept W800 terug omdat uitlaat los kan trillen

27 oktober 2021
Kawasaki heeft een terugroepactie uitgerold voor de 2020 W800 Café en de 2020-2021 W800. De uitlaatmoeren zijn mogelijk niet goed vastgeschroefd, waardoor deze kunnen lostrillen.

In April 2020 ontving Kawasaki Heavy Industries (KHI) een melding van de Japanse importeur (KMJ, Kawasaki Motors Japan) dat bij een W800 de uitlaatbuiten niet stevig genoeg waren vastgeschroefd en dat de moeren en de uitlaatring los waren gekomen. 

Bij KHI werd meteen een onderzoek gestart, maar in het productieproces werden geen abnormaliteiten geconstateerd. Inspectie van de data wees uit dat bij alle defecte voertuigen de moeren met het juiste voorgeschreven moment waren vastgezet. 

De reden waarom de moeren waren losgetrild bleef een mysterie. Bij een test waarbij de moeren waren vastgezet met een aandraaimoment kleiner dan het voorgeschreven moment trilden de moeren niet los. De afmetingen van alle gewraakte onderdelen werd gecontroleerd, maar ook dat zat binnen de toleranties.

Daarna werden nog meerdere testen gedaan die niets uitwezen, pas in september 2021 werd geconstateerd dat de waarde van het aandraaimoment drastisch verkleinde wanneer de uitlaatmoeren waren vastgezet zonder dat eerst het uitlaatsysteem tijdelijk was vastgezet. 

Wanneer eerst de pijpbevestiging wordt vastgezet en dan pas de uitlaatophangbeugels, dan komt het hele uitlaatsysteem onder spanning te staan. De juiste procedure is dan ook eerst de uitlaatophangbeugels (al dan niet tijdelijk) en pas daarna de pijpbevestiging van de uitlaatbochten (aan het blok).

Bij de Kawasaki dealer zullen de uitlaatringen en pakkingen worden vervangen en wordt het uitlaatsysteem conform de juiste procedure worden vastgezet. Vanaf augustus 2021 is de juiste montageprocedure in de assemblage aangepast.