Zoeken

Honda roept CBR1000RR-R Fireblade SP terug om mogelijk verkeerd gemonteerd linksysteem

23 april 2021
Honda heeft een terugroepactie uitgerold voor de 2021 CBR1000RR-R Fireblade SP. De beugels van het linksysteem van de achtershock zijn mogelijk verkeerd om gemonteerd, waardoor deze kunnen afbreken en de motor plots ineen zakt.

Tijdens het assemblageproces van de achtershock zijn de beugels van het linksysteem mogelijk verkeerd om gemonteerd, met het verzonken gat voor de borgmoer naar de binnenkant in plaats van de buitenkant gericht. Bij continue belasting kunnen de beugels plotsklaps breden, waardoor de achterkant ineens in elkaar zakt, met een groot risico op een ongeluk.  

Het eerste incident deed zich voor op 26 juni 2020 in Frankrijk, waar de Fireblade onder garantie was gerepareerd nadat er klachten waren over abnormaal geluid van de achtervering. 

Op 14 juli 2020 werd tijdens de kwaliteitsinspectie een abnormaal geluid gehoord. Bij sommige motoren bleken de beugels verkeerd om gemonteerd en dat werd gecorrigeerd.

Op 28 augustus ontving Honda een rapport vanuit de eigen markt in Japan met dezelfde klachten en nadat in september en oktober nog meerdere klachten vanuit de markt waren ontvangen werd een onderzoek naar de herkomst van het abnormale geluid gestart door analyse van de onderdelen die waren verzameld. 

Op 22 februari 2021 ontving Honda een tweede rapport vanuit de Japanse markt, waarbij ditmaal de achterkant plots in elkaar was gezakt. Het bleek dat de beugels van het linksysteem waren afgebroken. 

Nader onderzoek van Honda wees uit dat bij de productie tot juli 2020 de beugels van het linksysteem verkeerd om waren gemonteerd, met de buitenkant naar binnen gericht.

Op 1 april is een terugroepactie uitgerold voor de 2021 CBR1000RR-R Fireblade SP's die zijn geproduceerd tussen 28 april 2020 en 29 juli 2020. Indien de beugels correct zijn gemonteerd hoeft geen actie te worden ondernomen, mochten ze wel verkeerd om zijn gemonteerd dan worden ze vervangen door nieuwe beugels.