Zoeken

Yamaha YZF-R7 komt terug, maar dan anders

15 maart 2021
Yamaha heeft in de Verenigde Staten een 2022 CARB certificaat toegewezen gekregen voor wat misschien wel de meest legendarische modelnaam uit Yamaha's geschiedenis is: de YZF-R7. Het is echter niet wat je denkt.

De YZF-R7 is de meest legendarische Superbike die Yamaha ooit heeft gebouwd, meer nog dan de OW-01 waarmee het Superbike avontuur voor Yamaha aan het eind van de jaren '80 van de vorige eeuw begon. De R7 was een superexclusieve supersport, geproduceerd in een zeer beperkte oplage van 500 stuks op aan de homologatie-eisen van het WK Superbike te voldoen.

Met de zeer beperkte productie waren de intenties van Yamaha duidelijk: de YZF-R7 OW-02 was niet gebouwd om de kilo-knaller van de week te worden, maar om als compromisloze (en peperdure, in Nederland was de prijs destijds 65.000 gulden) homologatie-special eindelijk de wereldtitel in het WK Superbike binnen te gaan harken.

Een dopingschandaal trok echter een dikke vette streep door dat plan. Fabrieksrijder Noriyuki Haga had gedurende de winterstop een Japans dieetsupplement genaamd Ma Huang gebruikt om af te vallen, wat een hogere natuurlijke concentratie Efedrine bleek te bevatten dan volgens het FIM reglement was toegestaan (12 μg [microgram] vs. 10 μg). 

Dit betekende dat, ondanks de pogingen van Yamaha om de straf aan te vechten, Haga’s race 2 overwinning in Kyalami werd geschrapt en hij vanwege een schorsing van drie weken de laatste ronde op 15 oktober in Brands Hatch moest missen, daarmee een theoretische 75 punten misliep, om het kampioenschap als runner-up te finishen op slechts 65 punten van Colin Edwards op de Honda RC51 SP. Yamaha trok zich terug uit het WK Superbike en de YZF-R7 was geschiedenis.

Tot nu. Hoewel, alleen de naam YZF-R7 komt terug, niet de legendarische 750cc viercilinder superbike, mocht je dat stiekem hebben gehoopt. Nee, in de 2022 CARB (California Air Resources Board) certificaten gaat het om een YZF-R7 met 689 cc tweecilinder en dat is inderdaad hetzelfde blok als we al kennen van de MT-07, XSR700, Tracer 700 en Ténéré 700. 

Daaruit kan dus worden afgeleid dat er een gekuipte versie gaat komen van de MT-07, als tegenhanger van de Kawasaki Ninja 650 en de nieuwe Aprilia RS 660. Hoewel die laatste wel in een heel andere prijscategorie zit. Het mooiste zou zijn als de nieuwe YZF-R7 is ontwikkeld in de geest van de OW-02, als super extreme straatlegale racer, zeg maar als überversie van de RS 660, maar we vrezen dat 'ie veel dichter bij de Ninja 650 zal blijken te staan.